Hvordan rette feil

Started by Private User on Friday, September 2, 2011

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
Showing all 8 posts
Private User
9/2/2011 at 2:11 PM

Hei,
et familiemedlem "Gustav" fikk et barn "Stine" utenfor ekteskap for noen år tilbake. Kvinnen "Nora" som han fikk barn med giftet seg senere og fikk deretter to nye barn.

Jeg ser at en person har oppgitt "Gustav" som far til alle tre barna, og er oppført som gift med sitt one-night-stand. Dette er jo selvsagt litt kjipt...

Jeg har anledning til å gå inn og endre på profilen og rette feil i forhold til navn osv, men hvordan kan jeg få rettet opp i at "Gustav" står oppført som gift og ikke er det og at han er oppført som far til barn han ikke er far til?

Private User
9/2/2011 at 3:17 PM

Når det gjelder gift eller ikke gift retter du dette opp i rullegardin-menyen for forbindelsen etter Partner navnet i Relasjoner skillearket under rediger profil. Ekspartner passer vel best her (selv om noen etterlyser "en kjapp en" "One night stand" osv som en opsjon ;-)

Når det gjelder hvem som er foreldre til en person finnes også dette som en rullegardin-meny på samme sted i vedkommendes profil, og i ditt tilfelle må du nok først legge inn en midlertidig profil (eller kalle den for Ukjent eller lignende) som partner til "Gustav" før du redigerer profilen til "Stine" for å kunne velge bort "Nora" som mor til henne. Denne midlertidige moren kan du etterpå slette eller klart markere som ukjent hvis det er det som passer best.

Private User
9/2/2011 at 3:26 PM

Ser jeg misoppfattet litt av problemet ditt, - det er vel "Gustav" du ønsker å få bort som far, men redigeringemetoden er den samme - dvs bruk foreldrevalg på barna til "Nora", og du trenger vel ikke legge til en ekstra partner til henne da vel begge allerede er oppført som alternativer.

Private User
9/2/2011 at 4:20 PM

Hei igjen og takk for hjelpen :)
Med din hjelp greide jeg endelig å fjerne ham som far, men det endte jo med at de to andre ungene forsvant fra hele treet. Jeg prøvde å legge dem til igjen, som sin mors barn, men fordi hun ikke er oppført med noen annen partner så ble Gustav automatisk oppført som far igjen, så jeg fjernet dem på nytt.

For å kunne legge de til igjen så må jeg først legge til deres far, og siden jeg ikke kjenner hans navn, så går det ikke. I følge reglene her inne så er det ikke lov til å legge til profiler under navnet NN... Så hva gjør man da egentlig?

Private User
9/3/2011 at 12:32 AM

Ingenting forsvinner, men husk at barn kun vise i direkte linje.

Private User
9/3/2011 at 5:11 AM

Direkte linje, hva betyr det? :) * rødmer *

Private User
9/3/2011 at 7:57 AM

Etterkommere og forfedre vises ut fra hva som er fokusprofilen i din visning, og siden barna ikke lengre er Gunnars vil de ikke vises når fokus er på hans slekt.

Fokuserer du på Nora vil de nok vises, da det jo er hennes barn, men hvis deres felles barn ikke vises må du velge rett foreldre til det.

Trenger du direkte hjelp får du ta direkte kontakt og midlertidig invitere meg som familiegruppemedlem på Geni slik at jeg kan se hvordan det ser ut, samt rette evt feil.

Private User
9/3/2011 at 2:11 PM

Takk igjen Bjørn,
jeg valgte å "bryte reglene" på Geni og opprettet en ny NN partnerprofil forbundet til "Nora" og så flyttet jeg deres barn dit. Lar den stå inntil videre og forandrer den når jeg finner ut hva faren til ungene heter. Jobber nemlig med saken. Det er nær familie så skal ikke være så vanskelig ;-)

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion