250 rijksten van Amsterdam 17de eeuw

Started by George J. Homs on Saturday, September 10, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 19 posts
9/10/2011 at 3:10 AM

Hoy allen!
Heeft iemand het boek van Kees Zandvliet (Rijksmuseum) - of althans de lijst van de 250 rijksten uit dat boek? http://www.rijksmuseum.nl/nieuwsenagenda/rijken?lang=nl
Thanks!

Private User
9/10/2011 at 4:17 AM
9/10/2011 at 4:24 AM

Ik zal je verzoek vermelden in de BOEK-zoek-HOEK, wie weet komt er dan wel iemand met een belknop die je wel wil mailen, o.k.?
http://www.geni.com/projects/Boek-Zoek-Hoek

9/10/2011 at 4:41 AM

Thanks, Jennie, daar staan alvast nieuw namen in. Pluis jij ze even uit? Dirck van Os en Cornelis de Jonge van Ellemeet :-)

9/10/2011 at 4:58 AM

Je mag ze plakken in een nieuw, speciaal voor dit doel voor Sinterklaas gevraagd en dus in september al ingeslagen om de oktober en november-koopwoede voor te zijn ALBUM van Alfa tot Beatrice:

http://www.geni.com/projects/De-250-rijksten-van-de-Gouden-Eeuw-…

9/10/2011 at 5:01 AM

George J. Homs denk je dat er nog ergens verborgen kluisjes zonder sleutels liggen waar ze hun pareltjes in bewaarden? Misschien kunnen we ook Auctioneers gaan sparen om die straks te verpanden voor pandjes aan nieuwe grachies en voor aandeeltjes geni, wat vin-je?

9/10/2011 at 5:11 AM

Wat de 250 rijksten betreft, ik zie ze eerder als een 'kapstop' waaraan de we de hele Amsterdamse gouden eeuw kunnen hangen. Het is lastig om te werken met een tijdslimiet om profielen in een project onder te brengen. Derhalve lijkt een 'definitieve lijst' van de rijksten (die is afgeleid uit de belastingaangifte van die tijd - ja toen al !) - een goed bindmiddel. 250 rijksten geeft sowieso connectie naar de hele burgerij en - op den duur - naar de hele bevolking van vandaag.
Ik zou dus de 250 rijksten overhevelen naar het master project Golden Ages - waaronder we dan trouwens ook een hoofdstuk wetenschappers en kunstenaars etc etc kunnen plakken. De titel 250 rijksten lijkt me niet goed - ik zou eerder iets doen rond 'Business' (gelet op de internationale uitstraling kunnen we het ook niet exclusief NL houden). 't Is maar mijn gedacht :-)

9/10/2011 at 5:13 AM

In elk geval, ik zou zo vermoeden dat we toch al een dikke 150 van die rijksten in kaart hebben, dus we zijn goed op weg. Nou alleen andere bereid vinden die op de individuele families verder te timmeren :-)

9/10/2011 at 5:14 AM

Plus, ze zitten allemaal in de grote boom - geen losstaande boompjes - dus 't zou mooie grote bomen voor iedereen moeten kunnen opleveren!

Private User
9/10/2011 at 5:57 AM

Yes yes George ik zal die 10 al vast uitpluizen... maar word waarschijnlijk ingehaald door jou.... jij gaat dag en nacht door; volgens mij ben je van de concurrent.... LOL

Private User
9/10/2011 at 6:49 AM
9/10/2011 at 7:12 AM

Yeps, in fact, I bet we really have most of them, David - the idea to use "250 richest" as a backbone comes as an afterthought, just so that we can see who's missing :-)

Private User
9/10/2011 at 11:16 AM

George gaat het om de rijksten of om de historische plek?
Hieronder (als je de moed hebt) een interessant stuk:
erb lijken aan die lijst de namen Pels en Boelens te ontbreken

Boelens:
"Er is wellicht geen geslacht geweest, dat de wisselende lotgevallen van Amsterdam langer heeft gedeeld, dat zich voor de belangen van onze vader stad warmer in de bres heeft gesteld en met meer juistheid van blik de stadshulk in de richting heeft gestuurd, die het voor het stadswelvaren noodig had dan juist het geslacht Boelens. Vindt men het eerste bewijs in de regeeringslijsten, waarin de naam Boel of Boelens tusschen 1360 en 1680 meermalen wordt genoemd,voor het andere behoeft men slechts de geschiedboeken der stad op te slaan om overtuigd te worden van den invloed dien de leden van dit geslacht op den gang van zaken hebben uitgeoefend"

Verder worden de namen genoemd:

Bentinck:
Hans Willem Bentinck een telg van de oud Gelders en Overijsselse adel uit de 13 eeuw

Tielens:
Elisabeth Tiellens,. weduwe van de zijden lakenkoper Michiel Tiellens (1620- 1679) Hij heeft pas eeuwen later zijn vermogen door de handel verkregen. "

Pels:
Dan missen we een van de machtigste en rijkste man van Amsterdam Andries Pels aan het begin de 18e eeuw, omdat Zandvliet alleen de 17e eeuw behandelt. In het standaard werk van Joh. R. Elias 1903 De vroedschap van Amsterdam 1578-1795 boek van Elias - waar Zandvliet in zijn boek veel van heeft overgenomen staat het volgende over deze Andries Pels : (p.813)

Overgenomen van:
http://www.egoproject.nl/archief-debooijfamilie/Elitevorming%20door...

Ken je deze namen al? dan heb je ze weer eens langs zien komen en geeft vast een warm gevoel van herkenning.... LOL

9/10/2011 at 11:42 AM

Héééél goed punt, Jennie. Yes, please, zoek de Pels verder uit als je kan? Ik kom ze ook overal tegen, maar ben er nog niet tegenaan gegaan. Daar zit een pak uit te vissen. Misschien minder inzake de Boelens. Het is heel hard opletten met hen. Boel was een voornam, sommigen worden dan Boels genoemd (in de stijl van 'zoon van Boels'). Rondom de oudste Boels zit je ook met plotse naamverwisselingen (zoals met andere families, waar de namen van moeders worden overgenomen).
Oo de Bentincks heb ik niet verder uitgeplozen - evenmin als de Tiellens. Er is daar, me dunkt, ook een hele brede naamsvariantie.
Het verbaast me dat je ook niet de Benninghs of Banninghs, of de Banning Cocq vermeldt :-)
Er was een Banning Cocq die dé centrale figuur is in Rembrandt's Nachtwacht - en we hebben nog alles uit te vissen over die familie.
Ik weet vast en zeker dat je nou weet wat er te doen valt :-P

Private User
9/10/2011 at 12:30 PM

Ja ik weet het Geogre :-). Er valt veel te doen :-) :-). Ik ga er mee aan de slag. Was van alles aan het lezen over de economie, buitenplaatsen allemaal stik interessant maar ik zal me bij de les houden en achter Pels aan gaan,,,,handen uit de mouwen dus (moi) LOL

Private User
9/10/2011 at 12:33 PM

vraag me af hoe ik Geogre uit zou moeten spreken: Sjogre? Laat ik het maar op George houden en gezien mn voorkeur voor George Harrison (nee George, niet Bush) houd ik het op de engelse versie... :-)

9/10/2011 at 2:03 PM

sjennie, als je 'n album nodig hebt om te plakken, ik ben net bij de kantoor-boekhandel geweest en heb weer een nieuwe stapel ingeslagen:
http://www.geni.com/projects/De-250-rijksten-van-de-Gouden-Eeuw-…

ik neem aan dat je zelf schaar en lijm in huis hebt. groeten van greet de archief-madelief.

Private User
9/11/2011 at 4:21 PM

http://kalden.home.xs4all.nl/auth/zandvliet250rijksten.html

eerlijk gezegd is het voor mij niet goed (zeg maar niet :-) ) te zien LOL maar wie weet voor een ander wel. Het zou zo zijn dat op de plattegrond van Amsterdam te zien is waar de rijksten woonden...

Private User
9/11/2011 at 5:08 PM

http://www.amsterdamsegrachtenhuizen.info/huizen/hg000/alle-huizen-...

nr. 188 op de lijst : Jan van Alderwerelt (1588-1636)

George, de Bicker's blijken op die 250 lijst met de Graeff de 2 rijjkste families van Amsterdam te zijn geweest in de gouden eeuw...

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion