NAAMCONVENTIES - Ontwerp & Overleg

Started by George J. Homs on Sunday, October 9, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 181-210 of 216 posts
Private User
11/3/2011 at 8:43 PM

Ik heb van Mike antwoord op mn vraag. Misschien zijn er anderen die het ook niet wisten (of was ik de enige? Ook goed :-) )
Zijn antwoord is aan de hand van een paar voorbeelden die ik gaf.

You and an "nth" (1st, 2nd, 3rd, ...) cousin share the same number of generations to your common ancestor. "Removed" is when those generations are asymmetrical in either direction: your 1st cousin once removed could be your 1st cousin's child, or you could be the child. A 20th cousin 1 time removed is much farther than a 12th cousin 3 times removed (21 up and 22 down or 22 up and 21 down = 43, vs. 13 up and 14 down or 14 up and 13 down = 27).

11/3/2011 at 11:47 PM

Jennie, bedankt voor het vragen van de uitleg.
Ik zou het leuker vinden als ze gewoon het pad zouden vermelden, nu moet je nogal wat doen om daar achter te komen.

11/3/2011 at 11:56 PM

Dank je vor de links, Job. Daar zitten propere overzichten in!
En, we zien meteen wat onze uitdaging is: hanteren van die formele begrippen, of het meer intuitieve aanduiden van (bv.) 10de overgrootvader. Of... beide?
Ik denk dat de mensen het mééste hebben aan het intuitieve - maar ik denk dat we meteen ook graag de formele vorm zien.
Duidelijk dat we hierover discussie moeten hebben :-)
(En dan zijn we zelfs niet bezig over 'vier keer verwijderde aangetrouwde neven en nichten' :-) )

11/3/2011 at 11:57 PM

Misschien een nieuwe discussie thread hierover? Dan valt het meteen beter op en doen er wellicht nog andere mensen mee.

11/4/2011 at 12:01 AM

Ik dacht altijd dat HOTTENTOTTENTENTENTENTOONSTELLINGEN het langste Nederlandse woord was, maar blijkbaar hebben we in genealogie het langste met HOOGOPPERAARTSVOOREDELSTAMOUDBETOVERGROOTOUDERS ???

11/4/2011 at 12:09 AM

zo zie je maar weer hoe leerzaam een hobby kan zijn

Private User
11/4/2011 at 1:16 AM

Is er al een nieuwe discussie thread heren van het langste Nederlandse woord? Uurtje verder en nog niet geregeld? ;-P

Private User
11/4/2011 at 1:22 AM

nooit gehoord van HOTTENTOTTENTENTOONSTELLINGSVERKEERSOPSTOPPING ?

11/4/2011 at 1:43 AM

We have a winner! :-)

11/4/2011 at 1:36 PM

Er is een relevante discussie over de vertaling van uitdrukkingen als '5th cousin, twice removed':
http://www.geni.com/discussions/102330?msg=752727

11/4/2011 at 1:39 PM

Daarin komt ook deze link voor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cousin#Cousin_chart

11/4/2011 at 2:18 PM

vroeg me al langer af wat de bijdrage zou kunnen zijn van die Zuid-Afrikaanse nummer-cijfer-nummer-cijfer-etc. toevoegingen bij de namen. Of is dat puur een algebraische truc om het in een dbase-omgeving beter geprogrammeerd te krijgen en heeft het niets van doen met vastlegging van de relaties in de 'performance'? Heb zelf ooit met zo'n type hierarchie geoefend toen ik nog in dBase IV programmeerpogingen deed in windows voor mijn bedrijf, maar is dat nog 'done'?

11/4/2011 at 10:16 PM

Job, duidelijk dat het zelfs voor de Engelstaligen niet altijd even duidelijk is :-)
Ik heb het zelf enkele maanden geleden in een spreadsheet gezet. Ik zoek het weer even op. Alles zal afhangen van de syntax waarin we onze taalversie in kwijt kunnen.

11/19/2011 at 5:41 AM

over de About me veld wil ik graag ter overweging toevoegen dat men m.i. zeer terughoudend moet zijn daar informatie op te plaatsen als het niet iets betreft wat ook al niet elders goed en betrouwbaar is gedocumenteerd. Het valt niet mee om als journalist, redacteur of schrijver op een andere gedocumenteerde site alle informatie correct en compact te formuleren en daar is ook een professionele auteursrechtelijke kant aan. Wat ik juist in geni zo mooi vind is de kans om net zoveel URL-verwijzingen in alle talen die maar toepasselijk kunnen blijken te koppelen via de tab MEDIA en dan recht DOCUMENT-links. Welnu, als iemand eens iets over een hele familie, een gezin of een uniek profiel verder te weten wil komen, kan die lezer de tijd nemen of die url's te bezoeken en zelf vaststellen welke documentatie voor zijn of haar gebruiks-behoefte aan de orde is. En overschrijven van WIKI-pedia inleidinkjes lijkt wel aardig, maar moeten die dan in het engels voor alle profielen, of gaan Indiaase gebruikers dan in hun taal overschrijven. Kortom, als uitgever pleit ik voor het in acht nemen van de nodige reserve als het gaat om het pikken van wat andere schrijvers met veel inspanning, tijd en moeite als verhaal hebben weten te redigeren en waar ook andere sites de moeite waard om zijn te bezoeken. jMu, uitgeverij Uilenreef te 's-Hertogenbosch.

Private User
11/19/2011 at 6:50 AM

Het about me venster is uiterst doelmatig voor het vermelden van de bronnen van de informatie en eventueel huwelijksinformatie omdat Geni deze om een of andere absurde reden niet publiceert.
Doorverwijzing naar info elders is prima, maar licht hier dan wel toe welke info daar te vinden is en waarom. Hanteer daarbij Engels als voertaal en de taal van het profiel subsidiair

11/19/2011 at 7:16 AM

Met doorverwijzen moet je er rekening mee houden dat informatie nogal eens van adres veranderd en soms ook gewoon van internet verwijderd wordt (of dat je er ineens voor moet gaan betalen)

M.i. is het daarom wel handig om de belangrijkste informatie waarnaar een url verwijst ook in de about me op te nemen met bron verwijzing (zeker als die url de enige bron is)

Private User
11/19/2011 at 7:25 AM

er zijn sites waarnaar je een url kunt doorlinken en waar die url ten eeuwige dage blijft bestaan ook als is de originele site al lang terziele of gewijzigd

11/20/2011 at 1:18 AM

bedankt voor alle voors en tegens, jMu.

12/5/2011 at 2:31 PM

Onze NL naamsconventies hebben weinig zin als curatoren uit verweggistan jouw profielen tot MP verklaren, zichzelf als curator van jouw profielen benoemen en zonder bericht gaan zitten rotzooien in jouw profielen!
Eerst werd mijn kwartierstaat ongevraagd en zonder toestemming geannexeerd door de big tree, vervolgens werden al mijn rechten tot 0 gereduceerd en nu worden mijn bestaande profielen ook nog overgenomen.

Private User
12/5/2011 at 2:57 PM

zodra een buitenstaander/ curator een van jouw profielen volgens NL normen verkracht nemen de nederlandse curatoren dat profiel voor jou in bescherming, dus vermeld hier maar de profiel URL's!

Private User
12/6/2011 at 1:12 PM

Ik ben nu bezig met de voorouders van Gerrigje van Rijn, 100% joods, veel afkomstig uit Oost Europa. Probleem dat ontstaat is dat velen hun achternaam wisselden in nederland en die lieten vastleggen. Hoe zetten we dit in het profiel. Ik zou denken geboortenaam is de familienaam die ze bij de geboorte in Oost europa kregen en achternaam is de nfamilienaam die ze hier nlieten vastleggen. Cohen werd Troost, maar sommigen bleven de naam Troost-Cohen voeren.
Konigswinter werd van Winter, maar sommigen gingen het patronym Hijmans voeren, enz. Iemand een idee?

12/6/2011 at 1:29 PM

Fred,

Jouw idee lijkt me goed (geboortenaam origineel, achternaam aangenomen naam). Het is wel handig om het in de over mij toe te lichten.
Mogelijk is een gebeurtenis op de tijdlijn ook wel handig (ik heb nog niets veel met de tijdlijn gedaan, dus ik vind dat wat lastig te beoordelen. In dat geval moeten we misschien ons ook nog eens buigen over een standaard voor gebeurtenissen op de tijdlijn.).

12/6/2011 at 2:35 PM

ben even met gebeurtenis aan het oefenen geweest met finse geni-users die dat willen gebruiken om de expedities en voyages van ships tussen Sweden en New Sweden te gaan documenteren. zitten nog wel wat haken en ogen aan als je het wil gebruiken om ook tussen mensen gemeenschappelijke aspecten te documenteren en m.i. kan het nog niet zomaar een project vervangen. Ga er binnenkort nog wel eens op broeden, want het biedt natuurlijk wel kansen, net zoals trouwens de 'werkgevers' die, mits goed gebruikt, ook laterale lijnen tussen mensen in een bepaald tijdvak kunnen laten zien.
http://www.geni.com/discussions/103545?msg=761407
groetjenujMu.

12/7/2011 at 12:02 PM

beetje off topic maar: de tijdlijn biedt veel mogelijkheden, op basis van het militair dossier van mijn overgrootvaders kon ik bv al veel doen: Hendrik Van der Auwera

12/7/2011 at 12:15 PM

Wouter De Boeck heb even gekeken naar je profiel en de time-line. Zo heb ik het ook al vaker gebruikt, je kunt dan zelf aan die gebeurtenis informatie 'hangen' en vaak is het daar logischer dan alle overschrijf-acties op de AboutMe-TAB, maar.....
ook in jouw profielen is die gebeurtenis slechts aan EEN persoon gekoppeld. Ik zou zo graag eens 'oefenen' met een 'gebeurtenis' die een hele groep betreft en zo dus een sociale context van het betreffende profiel belicht. Zo ongeveer als we tegenwoordig kijken naar programma's die een hele gemeenschappelijke school-klas met daarbij behorende gemeenschappelijke informatie laten zien. Bij een reis van een schip die meerdere maanden duurden kan zo ook duidelijk worden met wie men voer en ... wie weet waar men dan dus ook toekomstige partners leerde kennen. Het zou soms ook kunnen verklaren hoe bepaalde erfgoederen in andere families terecht zijn gekomen, ik noem maar een voorbeeld dat me zo te binnen schiet. Maar m.i. blijft dan toch de project-pagina op 'de achtergrond' wel nodig om die profielen eerst in geni te krijgen en pas dan zou je ze een gemeenschappelijke 'gebeurtenis' kunnen toevoegen. Jouw voorbeeld van een regiment of zo bij een legeronderdeel vind ik ook een goed voorbeeld waar dat toepasselijk ZOU Kunnen zijn. In dit stadium van geni nog een idee, maar je zal zien, als we doorgaan zoals we nu aan dit platform met elkaar werken, wordt het vast nog wel een keer een leuke exercitie. jMu.

12/7/2011 at 1:30 PM

Private User verkrachten vind ik in dit verband weer een groot woord, maar het gaat om Pie Debye, Nobel Prize in Chemistry 1936. Behaalde prijzen die in het achtervoegsel veld gezet worden. Hoort naar mijn idee puur in "over" veld thuis, ook niet in de display naam. Anders moet ik straks ook al mijn diploma's in achtervoegsel en/of display naam zetten ;-)

12/7/2011 at 1:39 PM

Peter De Bie, helemaal mee eens, ik heb al eens openbaar gevraagd: eens een president, altijd DE president? om dit verschijnsel bespreekbaar te maken. Zodra ik een profiel bij de Nederlandse Nobelprijswinnaars zet, gaat een Amerikaanse C. er een dikke MP op plakken en er een achtervoegsel ingooien, ongeacht of directe nazaten dat nou wel of niet leuk vinden. Ben daar dus wat voorzichtiger mee geworden en hoop dat familieleden er ook iets over zeggen, want welke functie of prijs dan wel of niet? http://www.geni.com/discussions/102937

Private User
12/7/2011 at 1:50 PM

Ik moet zeggen dat ik hier geen probleem mee heb, tenslotte is hij daardoor bekend geworden. Dit vak wordt meer voor dat soort zaken gebruikt, met wel de aanbeveling, daar alleen de belangrijkste te vermelden

Private User
12/31/2011 at 8:41 AM

allereerst,
eenieder die dit leest,
een voorspoedig nieuwjaar,
veel geluk, gezondheid en werk
ook aan uw stamboom.

op de valreep nog maar eens een vraagje

ik tikte vandaag Dalen in (ligt bij Coevorden, was vroeger
een zelfstandige gemeente en is nu onderdeel van gemeente
Coevorden). Bij verder klikken op locatiedetails zag ik dat
Coevorden was ingevuld bij County.

Persoonlijk tik ik altijd achter het dorp/deelgemeente de nieuwe hoofdgemeente:
Zaandam, Zaanstad; Hollandscheveld, Hoogeveen; Hasselt, Zwartewaterland.
Een county is m.i. zoals in Duitsland of Engeland: Bentheim of Kent, zeg maar een soort provincie of landstreek,
maar geen gemeente die samengevoegd is uit meerdere dorpskernen.

Ook zijn er dorpen die in het verleden aan verschillende gemeenten
zijn vastgemaakt, bv Avereest, Hardenberg.
En dorpen, waar men vroeger wel geboren werd, maar naar het
hoofddorp ging om gedoopt te worden. Dus geboren in Wanneperveen en gedoopt in Vollenhove of Staphorst.
En als je in Emmen of Groningen geboren bent, ipv in een dorpskern welke nu tot Emmen hoort, ga je dit dan aangeven als: Emmen, Emmen ??

kortom, we kunnen hier nog lang en breed in het nieuwe jaar over gaan
discussieren.
tot dan vul ik in: dorp, huidige gemeente bij stad.

Tot horens in het nieuwe jaar.

12/31/2011 at 9:06 AM

Hier wordt m.i. een belangrijk aspect aangeroerd, dat nog de aandacht verdient voor verbetering in geni. Zelf zou ik het niet vreemd vinden ook een contingent-plek te krijgen, want soms is het al nuttig te weten dat iemand wel/niet op het Europese verblijft en dus heel andere standaarden van moraal en wetgeving --bijv. m.b.t. privacy & copyrights-- hanteert of maar 'normaal' vindt. En dan is een discours daarover een zinloze exercitie die op andere plekken gevoerd moet worden zoals op het 'administration level of curators' of direct met geni-staff-members.

In Nederland zouden we de volgende 'taxonomie' kunnen overeenkomen:
= contigent : Europa
= land : Nederland
= provincie : Noord-Brabant
= gewest : Twente - de Achterhoek -
= gemeente : Amsterdam
= gehucht-dorp-deelgem.-etc. : de Bijlmer - Rosmalen -
= lokatie : Zeemanshuis of Ziekenhuis Jheronimus Bosch

Dit is natuurlijk maar een gedachten-oefening, maar inmiddels wel nodig, omdat ik nu provincies bij counties zie opduiken en de search-knop ook niet goed reageeert als ik iemand in Zuid-Holland zoek. Om maar een dwarsstraat te noemen.

goede jaarwisseling en verslik u niet in de oliebollen !

Showing 181-210 of 216 posts

Create a free account or login to participate in this discussion