NL 2011: WieWasWie wil geld zien,ordinaire business:scans FamilySearch achter slot & grendel ?!

Started by Private User on Friday, November 18, 2011

Participants:

Related Projects:

Showing all 7 posts
Private User
11/18/2011 at 9:17 AM

http://www.stamboomforum.nl/actualiteit/2/32222?gw=em&utm_sourc...

CITAAT:

Geachte mede-genealogen,

Het is allemaal nog in een vroeg stadium, en het is natuurlijk gevaarlijk om op basis van weinig informatie een oordeel te vormen... maar de eerste tekenen lijken erop te wijzen dat aan het "genealogisch paradijs" van voor-iedereen-gratis-beschikbare scans van burgerlijke-stand-akten bij FamilySearch, zo bewonderenswaardig en prachtig toegankelijk gemaakt door Genver.nl , binnenkort een einde komt.

Van harte kan ik u aanbevelen: lees deze uitwisseling via Twitter, en zoek op internet naar nieuws, reacties (zoals bijvoorbeeld http://www.digitalearchivaris.nl/2011/07/het-magere-vertrouwen-van-... ) en achtergrondinformatie!!

Waarom? U weet: er is een projectorganisatie WieWasWie opgericht, om met een nieuwe website het bekende Genlias.nl te gaan vervangen. WieWasWie heeft een "business-model" (ik kan het nauwelijks uit mijn keel krijgen, maar goed: u kent het Duitse spreekwoord "Man kann gar nicht soviel essen wie man kotzen moechte"), met andere woorden: er moet grof geld worden verdiend - en dat kan zeker niet als naast de deur FamilySearch "de handel gratis weggeeft". Ah, dus WieWasWie wordt óók gratis? Nee, andersom: van FamilySearch wil men dat het stopt met het gratis en voor iedereen beschikbaar stellen.

Hoe? Te bereiken door het sluiten van een overeenkomst tussen archieven en FamilySearch !

Wie zit er achter WieWasWie? Zo te zien een groot deel van de Nederlandse openbare archieven , misschien ook wel "uw" archief! Instellingen die u tot nu toe toch dacht te kunnen "vertrouwen"... Met andere woorden: tot in 2011, met voor iedereen Genlias en FamilySearch-scans via Genver beschikbaar, is er voor niemand een probleem - maar omdat er iets nieuws wordt opgebouwd en dàt geld moet opbrengen, moet alles wat tot nu toe voor iedereen bereikbaar is ineens "achter de kassa" !

En nu?

- Vraag u maar eens af, en vráág het ze maar eens: heeft "uw" archief ook meegedaan aan deze samenzwering om het scherm van FS op zwart te laten gaan, om van WieWasWie een geslaagde business te maken?

- Legt u zich hier allemaal maar bij neer, of gaat iemand zich afvragen of dat juridisch allemaal zomaar kàn?

- Neem uw voorzorgsmaatregelen:

Het zijn duistere tijden, en misschien krijgt WieWasWie haar zin -

of liever gezegd: het is niet gegarandeerd dat het zo goed blijft als het nu is!

Doe dus uw voordeel met Genver en FamilySearch, zolang het nog kan, en vóór het te laat is!

(Mijn voorlopige indruk: ik heb niet om WieWasWie gevraagd - en als het zó moet, kan het wat mij betreft zó met de kraak mee!!)

Met vriendelijke groet,

Dimitri Vlas
Reageer

Dimitri Vlas | 7 jul 2011 | 13:27

11/18/2011 at 9:42 AM

en dat allemaal met belastinggeld? De software is niet bepaald gebruiksvriendelijk ontworpen heb ik al eens kunnen ondervinden, dus moet er nog heel wat gepretest worden op gebruikers met brilleglazen dikker dan -5 en computerschermen met helderheid hoger dan ... ja, wie is eigenlijk de doelgroep van dit type gebruikersgemak dat door jonge ITC-ers met dromen over mooie lettertjes en kleurtjes die nergens op slaan worden ontwikkeld in bureaux die naar we hopen ook de AFTER-SALES goed in hun ervaringsvingers hebben.... nou ja, cynisch zijn is niet moeilijk, maar ik had er een jaar geleden al zo weinig feducie in dat ik met de vondst van www.geni.com echt blij dacht te kunnen worden.

11/18/2011 at 11:03 PM

Fred, ik had het bovenstaande bericht ook gelezen. Echter, ik las ook dat het project uitgesteld was - maar geen idee voor hoelang.
Ergens hoop ik dat ze genlias toch handhaven, parallel. Indien ze nieuwe services via WieWasWie betalend willen maken, dat lijkt me logisch. Zolang ze maar de huidige eenvoudige toegang to basis-informatie houden zoals het is (wishful thinking?)

Private User
11/19/2011 at 7:58 AM

gelet op enerzijds de graaicultuur en anderzijds de falende overheid met ondoordachte bezuinigingsmaatregelen en wetswijzigingen in Nederland op dit moment heb ik niet het vertrouwen dat Genlias blijft

11/20/2011 at 5:55 AM

...misschien 'n stimulans snel te gaan zoeken naar de namen van de ouders van de profielen in het project :
http://www.geni.com/projects/naam-oudsten
waarvan we kunnen veronderstellen dat die nu nog gratis in www.genlias.nl te vinden zullen zijn. Wie doet er mee? Wel zoeken naar profielen van ca. na 1811 toen Napoleon hier de burgerlijke stand ging regelen, want dat is ongeveer de datum waarop je veel in genlias kunt gaan vinden.

Private User
11/20/2011 at 6:02 AM

ik neem aan dat er vrijwel geen vastlopers zijn na 1811, de burgerlijke stand tijd, de vastlopers zijn er in het algemeen voor die tijd!

11/20/2011 at 8:51 AM

Klopt mijn vastloper is 1738 Alle neven en nichten van na 1947 zijn mij wel bekend.

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion