Kilde til at Maren Kiil skulle hedde Maren Jensdatter af fødsel og ikke eksempelvis Maren Jørgensdatter?

Started by Bent Jakobsen on Wednesday, November 23, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

• Maren Jensdatter
    Geni member
Showing all 6 posts
11/23/2011 at 10:35 AM

Hvad er kilden til at hun skulle hedde: Maren Jensdatter? Ifølge visse hjemmesider står hun til at skulle hedde Maren Jørgensdatter

Hun: Maren Kiil, dør opslag 88, Horne Sogn, Vennebjerg Herred, Hjørring Amt, kirkebog: 1732-1814 (1 april 1742)

11/24/2011 at 7:38 AM

Hej Bent Jacobsen

Min kilde er et slægtstræ på Ancestry.com: Qvist Family Tree (offentligt). Jeg har skrevet til ham for at høre om hans kilde.

Efter din henvendelse, har jeg gransket sagen nærmere, og der er godt nok ikke meget der peger på at "min" Maren (Jensen) er Laurs Nielsen Kiils hustru. Kun dette:
Kirkebog 1732 - 1814, Asdal, Vennebjerg, Hjørring, Opslag 95, Døde udi Horne Sogn, 1759
1759
Nye Aars dag blefve efter (???) begrafen og ofver dem alle prædicken neml: 1 Søfren Kratis Hustrue og
Barn Christen, og
Inger Jensdatter Ditløf Mortensøns Hustru -
3 Maren Jensdatt: Lauritz Kilds Enche.

Men samme kirkebog har jo, som du selv gør opmærksom på, dette:
Kirkebog 1732 - 1814, Asdal, Vennebjerg, Hjørring, Opslag 88, Døde udi Horne Sogn
Anno 1742.
Dom: Septuages: (= septuagesima søndag: 21. januar) Maren Kiil begravet.

(NB: Ifølge http://www.rmadsen.dk/kal/ må 21. januar være den korrekte dato).

Men hvad er kilderne til at Maren Kiil er Maren Jørgensdatter? Og til deres børns navne og fødselstidspunkter?

Knud

11/24/2011 at 8:28 AM

Hej Knud,

Jeg har pt ingen kilder til at Maren Kiil er hverken: Maren Jørgensdatter eller Maren Jensdatter.

Der er en række hjemmesider eksempelvis: http://www.123hjemmeside.dk/lykke-sommer/9837329 og http://geneablog.kilokilokilo.dk/slaegtstrae/getperson.php?personID...

Som tilsyneladende indikere at der er tale om Maren Jørgensdatter, men da jeg ikke har kilderne har jeg heller ikke tilføjet Maren til Geni-træet, men jeg kan da se at der aktuelt er noget rod i det. Der er noget som er gået helt galt - Jeg ved ikke lige hvem eller hvad der er sket - hvilket måske også er ligegyldigt

http://www.geni.com/family-tree/index/6000000008490400413

Bent

11/24/2011 at 8:31 AM

Hej Knud,

Og som jeg siger det, så forsvinder en del af problemet ;)

Nå, der er måske nogen som er igang med at opdatere det, og så "fanger" jeg det lige imellem opdateringerne. Tjaa det er jo hvad der sker.

Mvh
Bent

11/26/2011 at 4:27 PM

Hej Bent
Har korresponderet med ejeren af Qvist Family Tree:

Hej
Hvad er din kilde til at Maren Jensdatter var Laurits Nielsen Kiils hustru? De fleste slægtsforskere angiver Maren Jørgensdatter, født ca. 1688. død 1742, begravet 21. januar/1. april 1742, Højrup Kirke, Horne sogn.
Selv fandt jeg dette:
Kirkebog 1732 - 1814, Asdal, Vennebjerg, Hjørring, Opslag 88, Døde udi Horne Sogn, 1742
Anno 1742.
Dom: Septuages: (= septuagesima søndag: 21. januar) Maren Kiil begravet.

Jeg fandt imidlertid også dette:
Kirkebog 1732 - 1814, Asdal, Vennebjerg, Hjørring, Opslag 95, Døde udi Horne Sogn, 1759
1759
Nye Aars dag blefve efter (???) begrafen og ofver dem alle prædicken neml: 1 Søfren Kratis Hustrue og
Barn Christen, og
Inger Jensdatter Ditløf Mortensøns Hustru -
3 Maren Jensdatt: Lauritz Kilds Enche.

Er dette din kilde?

Med venlig hilsen

Knud

Hej Knud
Jeg har ikke gjort så meget ud af den gren i min slægt endnu.
Oprindelig har jeg oplysningen fra et møde i Hjørring om slægten Bruun, der fik jeg oplysningen som en tilføjelse til - Holger Grøntveds bog: Slægtens spor en anetavle -.
Jeg har selv derefter noteret "Kirkebog for Asdal Vennebjerg 1732- 1814 folio 55 øverst".
Jeg har set opslag 88, hvor Maren Kiil begraves, det kan evt. godt være den rigtige, men da er Laurits Kiil ikke død, og det ser ud til at præsten er ret konsekvent med at nævne, hvem kvinderne er hustru til. Desværre ser det ud til at han ikke er så konsekvent med at nævne, om det er en enke, når der kun nævnes kvindens navn, så der skal jo nok et skifte til, for at bekræfte den rigtige Maren.

Venlig hilsen

Tak for svaret. Folio 55 svarer til Opslag 95 i den digitaliserede udgave. Altså omtalte Lauritz Kilds enke.
Det er et ret stærkt indicium at Maren Jensdatter her omtales som enke, og at vi ved at Laurits Nielsen Kiil er død 1743. Du har ret i at gifte kvinder der dør inden ægtemanden oftest nævnes som den og dens hustru. Omvendt er 1743-59, eller mere præcis 15½ år lang tid at være enke. Og dog: Hvis Maren Jensen juni 1743, da Lauridz Nielsen Kiil dør, er godt oppe i årene, og der er en voksen søn til at overtage fæstet, er det ikke usædvanligt hvis hun gik på aftægt. Men hvorfor lige anføre hende som enke? Det kunne pege i retning af at ægtemanden døde ikke så mange år tilbage. Men om enkestanden anføres kan jo også være ret tilfældigt, som du også er inde på.
Men noget som nu overbeviser mig om at "Maren Kiil" ikke er Lauritz Nielsen Kiils hustru, er det faktum at ikke en eneste af de gifte kvinder der nævnes i den pågældende kirkebog er anført med ægtemandens efternavn. Alle er de nævnt med fødenavn, altså faderens fornavn efterfulgt af datter, eller evt. med slægtsnavn såsom Kiil! Så Maren Kiil må være en ugift datter, søster eller andet familiemedlem.
Jeg har dog ikke selv siddet og gransket alle de relevante indføringer i kirkebogen! Jeg har brugt Iver Gaardens transskriptioner her: http://genarigaarden.net/. (Kolossalt arbejde han har lavet).
Alt i alt må jeg nok konkludere at mest foreløbigt taler for Maren Jensen.
Fandt iøvrigt for nylig ud af at der på min mors side var en ikke så fjern relation til Bruun-slægten, og dermed også til "Astronomen" i Tolne Bakker, Georg Valdemar Bruun. En meget speciel menneskeskæbne!

11/26/2011 at 11:33 PM

Hej Knud,

Tak for svaret. Det ser altså umiddelbart ud til at vi ikke kommer nærmere på et endegyldig svar på om hvem Laurits Nielsen Kiil's hustru egentligt var, andet end at hun hed Maren til fornavn, med mindre vi får fat i andre kilder.

Jeg vil faktisk være fristet til at tro at Maren Kiil er hans kone, men dette er tro/teori/gæt eller hvad du nu vil kalde det, og det vil jeg ikke indføre i et offentligt træ som Geni's fordi det let kan give problemer at udrede over tid, såfremt det er forkert. Og selvom at det skulle være rigtigt, så vil det jo alligevel ikke bringe os nærmere på hvad hendes pigenavn var.
Så denne oplysning er mere et "sjovt indslag" end noget brugbart.

Mvh
Bent

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion