Willem Leupe(n) als vader van Jan en Pieter.

Started by pieter leupen on Thursday, January 12, 2012

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 5 posts
1/12/2012 at 3:38 AM

Helaas klopt dit niet. De vader van Jan en Pieter is een zekere Jacob of Jacques, zo blijkt uit het Recht. Archief, Leiden. Voor meer informatie zie de discussie op Stamboomforum:

... lange tijd heeft men gedacht dat deze laatste jan een zoon zou zijn van willem leupe en carstijne van vermaes (zie bv de stamboom van hans leupen: home.hccnet.nl/hans.leupen), maar in het leids archief is een huwelijksaantekening gevonden van een maycken leupe uit 1609, waarin staat dat zij vergezeld wordt van jacques [jacob] leupe haar vader (leiden, recht. archief inv.nr 89 deel G fo. 68). zij huwt ysaac blare (of blaris). jan leupe, gehuwd met marijtje ... had acht kinderen, onder wie jacob de witmaker. een ander kind, ook een maycken, huwt in 1613 david sucx. zij was vergezeld door de hiervoor genoemde maycken blaris, haar moeie = tante (recht. archief, inv. nr 89, deel G, fo. 270 verso). hieruit is op te maken dat maycken blaris-leupe een zus is van jan leupe, de vader van o.a. jacob.

van enige verwantschap tussen willem leupe en jan is tot nu toe helaas niets gebleken.

Pieter Leupen

1/12/2012 at 3:50 AM

Hallo Pieter!
Dank voor je berichtje. Ik heb deze profielen blijkbaar haast aan jaar geleden ingevoerd, en kan het me niet herinneren.
Ik kijk er net de Leidse archieven op na, en zie meteen dat er inderdaad iets niet klopt. Willem kan de vader niet zijn, want blijkbaar klopt de huwelijksdatum niet.
Ik vermoed dat ik dit overnam uit een bestaande stamboom. Wat maar weer eens aantoont dat je steeds weer moet verifiëren!
Ik probeer alvast het een en ander recht te zetten op basis van wat de archieven zeggen. Ik geef je trouwens graag het beheer van deze profielen over.
Ik denk dat ik er toen naar zocht omdat er een band is met enkele Leupen die terecht kwamen in Colchester.
Ik laat weer van me horen wanneer ik het bijgespijkerd heb!
George

1/12/2012 at 3:53 AM

Ik denk dat mijn fout hier vandaan kwam: http://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-van-leijenhorst-de-waa...
Het Leids archief zegt dat Willem in 1584 trouwde, i.p.v. 1534

1/12/2012 at 4:00 AM

Ik zat een week of vier geleden in Colchester, en heb er wat in de archieven gespeurd. Ik heb echter nog niet al m'n materiaal op Geni verwerkt. Wellicht zit daar ook wat tussen :-)

1/13/2012 at 2:14 AM

dank voor de informatie; het zou heel bijzonder zijn als colchester iets opleverde, want al op het einde van de 19e eeuw is door p.a. leupe daar tevergeefs gezocht; uiteindelijk komen de leupe(n)s (wevers) allemaal uit west-vlaanderen: ieper, nieuwkerke enz. zie mijn boek: familiezilver. een nalatenschap van het burgergeslacht leupen, amsterdam 2007, pp. 159 e.v.
met groet! PL

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion