Hvordan bruke kildeverktøyet i Geni

Started by Private User on Monday, January 30, 2012

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 61-77 of 77 posts
2/25/2012 at 8:14 AM

Så klart bør dokumentet enten være der, linket til eller ha en god og lettkjennelig referanse. Men det veier nødvendigvis ikke opp for å ikke skrive av hva som står der, fordi neste man som ser på dokumentet forstår kanskje ikke skriften, og har du som kan skriften ikke transkribert hele teksten, så vil ikke den som ikke klarer å lese det få med seg hva som står der. De får heller ikke noen opplæring i hva som står der uten en transkripsjon.

Og dersom du ikke klarer å lese alt, så bør en slektsforsker bruke huskelapper/forskerbøker eller noe lignende hvor en kan markere at dette må jeg tilbake til for å se på ved en senere anledning. Jeg bruker dette verktøyet mye i min slektsforskning.

Alle slektsforskere bør prøve å lære seg å lese bl.a. kirkebøkene. En link eller et bilde av en kirkebokside som dokumentasjon for en hendelse med en full avskrift gjør at de som har problemer med å lese kan få øvd seg.

Private User
2/29/2012 at 8:11 AM

Så raskt som det er gjort for Johan Olai Andersen ønsker jeg at det skal kunne gjøres. Kildeinnleggingsverktøyet er for tungvint.
Er det egentlig noen annen løsning enn å lage en bedre løsning?
Er det noen som har større påvirkningskraft overfor administrasjonen enn andre?

Private User
2/29/2012 at 8:44 AM

Vi har alle påvirkningskraft hvis vi er i stand til å legge det fram på en ordentlig måte. Problemet er oftest å sette ord på hva man ønsker slik at det forståes av andre. Veldig mange endringer i Geni skjer etter brukerforslag, spesielt fra kuratorene, men ofte må det passe inn i Geni's egne planer for å kunne bli realisert. Geni folder for tiden med en større grunnendring som gjør at flere ting er på hold.

Ellers kommer det etterhvert tredjeparts tillegg til Geni, noe for eksempel NoteFuser er ett eksempel på: http://www.geni.com/blog/bring-your-evernote-notes-to-geni-with-not...

Har selv ett par småprosjekter på gang og har laget ett grunnbibliotek som tar seg av all kommunikasjon med Geni's API der jeg blant annet maksimerer nedlasting ved hjelp av parallell prosessering. Klarte å laste ned max family group bestående av 1922 profiler på bare 33 sekunder ;-)

Gammelt eksempel:
http://i632.photobucket.com/albums/uu41/bpbrox/AncestorsApiSample.png

3/1/2012 at 1:51 PM

Helene Karstad (Uhre)Til Bjørn P. Brox
Jeg har fulgt denne diskusjonen med interesse, og jeg beklager jo at jeg ikke er god nok "på data" til å kunne gjøre nytte av de gode innspillene - ennå.

I det første avsnittet i ditt innlelgg 29.02. skriver du følgende:
"Geni folder for tiden med en større grunnendring som gjør at flere ting er på hold."
Hva konkret er det du sier her? Takknemlig for svar.
Vennlig hilsen Helene Karstad

Private User
3/1/2012 at 2:18 PM

Først og fremst bedre revisjonsverktøy der reversering av feilmerger og profilkoblinger er ett av måla.

En annen ting er ny databasemodell og også hardware den kjører på, noe dere sikkert har merket litt ved at blant annet indeksering av nye profiler og endringer til søkemotoren skjer minst daglig og ikke maks en gang i uka som før.

Private User
3/2/2012 at 3:23 AM

La oss starte en ny diskusjon der vi kommer frem til et konkret forslag til hvordan vi vil ha kildeapplikasjonen. Jeg mener fokus på brukervennlig design, lav brukerterskel og allsidighet er viktige elementer.
Eller finnes en slik diskusjon allerede?

Private User
3/2/2012 at 4:02 AM

Nei, - denne norske diskusjonen ser ut til å være første seriøse diskusjon på temaet.

Private User
3/14/2012 at 7:43 AM

Vi fortsetter og begynner kampen:
http://www.geni.com/discussions/106859

3/19/2013 at 9:58 AM

Glenn Ivar. Jeg har begynt å legge inn kilder slik som du vilser, Synes kildeverktøyet på Geni er veldig tungvint og tidkrevende å bruke.
Kanskje det kommer av lite trening. Jeg legger inn bildefilene fra digitalarkivet, Men blir ikke enig med meg selv om det er bedre å legge inn de permanente linkene som Bjørn Brox gjør. Mangler den kunnskapen som skal til for å bedømme hva som er best.

Private User
3/19/2013 at 10:41 AM

Å legge inn permanent bildelenke slik Glenn gjorde i sitt siste videoeksempel, - med referanse til permanent kildelenke i beskrivelsen er nok best, for da er forhåndsvisninga av bildet best, samt at du kan vise hvor på siden vedkommende er omtalt.

3/19/2013 at 11:38 AM

Jeg kunne ønsket meg at ikonet for at det er lagt inn kilder, blir mer synlig (Synes den lille hvite knappen er altfor lite framtredende) I noen tilfeller hadde det også vært greit å kunne legge inn nettadresser som kilde, det er ikke alltid at formateringen av en nettside til en pdf/bilde fungerer så godt, foreksempel hvis man legger inn Folketelling 1801 som nettdokument. Noe som også hadde vært ønskelig hadde vært mulighet til å legge inn litteraturreferanser (uten å skulle opprette et eget dokument for dette) De to siste synes jeg er altfor tungvint slik det er nå. Savner også slik det er nevnt å kunne koble kilden til vielsen og hva med konfirmasjon? Mener at man burde kunne lagt til kilder for alt som kan legges inn i tidslinja..

Private User
3/19/2013 at 11:43 AM

Du kan legge inn nettadresser, - forhåndsvisning er bare forhåndsvisning - jeg bruker alltid "Besøk URL" på slike.

3/19/2013 at 12:06 PM

Det er kanskje sant, men jeg synes det gjerne tar veldig lang tid å få lastet opp en hel nettside som kilde... Men kirkeboksider synes jeg har en veldig bra løsning..

Private User
3/19/2013 at 12:33 PM

Har alt for ofte opplevd at permanent sidelenke ikke er riktig.

3/19/2013 at 1:05 PM

ja, det er også sant.. Har mer enn en gang måtte bruke http://archive.org/web/web.php

Private User
3/19/2013 at 3:46 PM

Har man pdf printer innstallert, så kan man velge å ha med nett adressen når man lager en pdf utskrift av en nettside, på den måten får man med hvor kilden kommer i fra. I tillegg kan man velge landskap hvor portret ikke funker noe særlig.
I allefall har jeg brukt dette selv når funksjonen til Geni ikke er holdbar

3/19/2013 at 6:37 PM

Bjørn P. Brox. Tusen takk for svar. Da fortsetter jeg å legge inn kilder som Glenn viste på vidioen. Håper det blir blir lettere å bruke kildeverktøyet når jeg får mere trening,

Showing 61-77 of 77 posts

Create a free account or login to participate in this discussion