Standaardisering van patroniemen

Started by Private User on Thursday, February 9, 2012

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Geni member

Related Projects:

Showing all 4 posts
Private User
2/9/2012 at 10:40 AM

Friesland gaf het goede voorbeeld en standaardiseert alle oude namen.
Zo ver wil ik hier nog niet gaan.
Wel wil ik hier een discussie om het samenvoegen te vergemakkelijken.
Voor mannen, geboren voor de Burgerlijke stand, gold dat zij aan hun officiele voornaam een toevoeging kregen wiens zoon zij waren. Dat noemt men een patroniem.
De zoon van Jan werd an genoemd, Jansz, Jans, Janse,Jansse,Jansen,Janssen of voluit Janszoon. Deze namen waren niet officieel en dus ook nergens als enig juiste vastgelegd. Ik pleit er daarom ook voor in de genealogie op Geni altijd dezelfde vorm te gebruiken en wel die eindigende op sz, dus in dit geval Jansz. Andere vormen kunnen dan vermeld worden onder Also Known As, Ook bekend als.
Mannen hebben meer een familienaam dan vrouwen. Is er echter geen familienaam bekend dan stel ik voor om zowel als familienaam als geboortenaam NN te gebruiken en het patroniem als laatste voornaam in het eerste voornaamvakje te plaatsen.
Welnu, hoe denkt u hierover?

Private User
2/9/2012 at 11:02 AM

sorry Fred,
ben ik het niet mee eens,
in friesland en in andere landsdelen kende men het woord zoon niet eens.
dus we moeten ook niet iets uniformeren dat niet terug te vinden is in de boeken.
ook in friesland zelf heb je zoveel verschillende streken met verschillende dialecten dat je geen uniforme uitgangen hebt. In de overgangen naar groningen en drente wordt de naam ook al weer verbasterd:
marrigje, marrichien, marchien, margje etc., maar zo sta je wel bekend in
het geboorte/huwelijks/overlijdensregister.
ik blijf graag de benaming uit de officiele bronnen gebruiken.
je kan eventueel in "also known as" de achtervoeging sz of sd gebruiken, als je eea op die manier later wilt opzoeken.
is het dan sz of szpunt? en waarom dan niet szoon?
en om het te internationaliseeren, want we zijn maar klein: sson? of ss?

kortom, een leuk idee, maar m.i. niet uitvoerbaar.

m.vr.gr.
koos grupstra

Private User
2/9/2012 at 1:35 PM

voor dochter wordt het meest alles weggelaten, dus Jans,Jansen of Jansens, veel minder Jansdr en zonder punt, daar doen we niet aan als een woord wordt afgekort met behoud van de laatste letter van het woord, maar ook bij Fransz enz. gebruik ik in de genealogie geen afkortingspunten; immers als je een zoekopdracht geeft met criterium begint met dan stoort de punt en houdt de juiste vondst tegen als het Franszoon zou zijn

2/9/2012 at 2:41 PM

Fred,

Het zou m.i. beter zijn als Geni bij het zoeken rekening zou houden met verschillende manieren van invoeren (zoals Google ook doet)
Ik ben bang dat dit soort afspraken maar door een kleine groep gebruikers gevolgd zal worden. Ik ben het ook met Jacobus eens.
Ik begrijp waarom je het patroniem bij de voornaam wilt zetten, maar ik vind het niet handig. Het is ook lastig als je een index op achternaam maakt (de lijst bij NN wordt dan al gauw wel erg lang en moeilijk doorzoekbaar).

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion