Bjerregaarder i folketellinger i Danmark

Started by Private User on Wednesday, July 11, 2012

Participants:

Related Projects:

Showing all 3 posts
Private User
7/11/2012 at 6:26 AM

For noen år siden lagde jeg et kart over alle plassene i Danmark hvor jeg fant Bjerregårdnavnet, for å prøve å finne en fellesnevner. For meg som bare har vært noen småturer til København og Hirtshals sa ikke disse stedsnavnene meg så mye. Stedene jeg fant på alle folketellingene var: Viborg, Thisted, Ringkøbing, Randers, Prestø, København, Bornholm, Århus og Aalborg. De fleste jeg fant bodde i Bornholm og København. De eldste var født i 1712 og 1713 bodde i København og i Randers fant jeg Bodil Jensdtr født i 1727 og Niels f. 1740. Tilsammen 57 forskjellige personer. Det hadde vært morsomt hvis vi kan klare å finne ut av dette i fellesskap, og jeg håper at flere Bjerregårdfamilier blir kjent med dette prosjektet!

7/11/2012 at 9:27 PM

Hej Tone!
Navnet "Bjerregaard" kan forklare på følgende måde:
I Danmark har vi ikke bjerge, men vi har nogle bakker og høje punkter. Og disse har i gammel tid haft et navn, som indeholdt navnet "Bjerg". Den gård, som lå "på bjerget" hed derfor Bjerregaard.
Hyggehilsen
Per

Private User
7/12/2012 at 3:19 AM

Når jeg studerer profilene i dette prosjektet ser jeg at det er nevnt at det er Bjerregaardslekter i: Thyholm, i Rom sogn ved Skodeborg i syddanmark og på Fyr hvis jeg forstår det rett. Etter som jeg forstår er dette 3 familier som ikke nødvendigvis har felles forfedre. Jeg ser at Rasmus Christensen Bjerregaard f. 1751 står oppført uten foreldre. Det ser da ut som at det er tilsvarende problem som vi har med han som havnet i Nord-Norge, Jens Christian Bjerregaard f.1754 som bodde med kone og barn i København i folketellingen i 1787. Vi er flere som lenge har søkt etter hans foreldre, og hvor han var født. Jeg har også tatt i betrakning navnene hans barn fikk, for jeg regner med at det er snakk om oppkallingsnavn på noen av de, når jeg har lett etter hans foreldre. Bl.a har en av sønnene Wolrath til mellomnavn. Dette navnet kan jeg ikke se at det var så veldig mange som hadde. 2 av disse barna var tvillinger, så det kan jo tyde på at en av besteforeldrene hadde tvillinger i familien....jaja, håper iallefall at jeg en dag finner ut av dette!

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion