Hoe gaan we te werk?

Started by Job Waterreus on Friday, November 2, 2012

Participants:

Showing all 19 posts
11/2/2012 at 12:36 PM

Zelf ben ik niet erg handig met dit soort pagina's, dus wil ik me niet gelijk aan het wijzigen daarvan wagen.
Mijn voorstel is dat we een discussie starten per onderwerp waarvan we denken dat het moet worden opgenomen en dan later ook een pagina voor dat onderwerp opnemen met relevante informatie

Iemand die dan een beetje handig is met dit soort pagina's kan dan kopiëren uit de discussies en het een beetje netjes vormgeven.

11/2/2012 at 1:26 PM

een prima start! Kom maar op met je lijsjes...

11/2/2012 at 1:29 PM

Mijn voorstel is wel een GROTE scheiding aan te brengen tussen handleiding voor PROFIELEN en hand-enmuisreikingen voor PROJECTEN. Tenslotte is het bijdragen aan een WIKI-pagina in Geni niet zomaar makkelijk, vooral omdat de 'tools' nog tamelijk beperkt zijn. Dus laten we ook de typografie en leesteken-aspecten niet alleen beoordelen op het lezen, maar ook op het schrijven. Dat betekent: geen moeilijke aanhalingstekens 'onder water' -zo noemde we dat toen we nog met WordPerfect moesten knoeien- en dus: geen VET en geen Cursief, wel KAPITALEN, want die zijn zowel in de schrijf- als in de leesstand identiek.
Succes !

11/2/2012 at 1:33 PM

En wat betreft het AAN de pagina linken -in tegenstelling tot het later eventueel IN de pagina linken: Ga niet te voortvarend te werk, want wellicht is het aardig met elkaar te gaan zoeken naar profielen e/o pagina's die hetzij:
* illustratief
* informatief
* documentair
zijn voor een te bespreken aspect van het leren van GENI. Er zijn al heeeeel veel engelstalige pagina's, met veel ijver en aandacht door o.a. Curatores van het eerste uur ontwikkeld, maar we gaan hier gewoon proberen met elkaar het NEDERLANDSE wiel uit te vinden....

Amenderen, corrigeren en veel opbouwende KRITIEK is wat mij betreft van ♥ welkom.

11/2/2012 at 3:50 PM

Job Waterreus, ik veronderstel dat je deze vraag publiceerde n.a.v. de start van de co-operatieve ontwikkeling van een Nederlandstalige Gids voor Geni-Gebruikers : http://www.geni.com/projects/index/13048 ?

11/2/2012 at 3:54 PM

Het lijkt me inderdaad goed om onderscheid te maken in uitleg over profielen,de samenwerkingsmogelijkheden van Geni en de verschillende onderdelen van Geni.
Bij dat laatste moet er uitleg komen over projecten, discussies, curators en het verschil in mogelijkheden tussen PRO en 'gewone' gebruikers.
Maar ook over verschillende termen (wat is een Curator, een Blog, een Wiki, een Project of een Discussie. Wat is een familiegroep, een profiel en beheerder van een profiel)
Ook uitleg over de verschillende schermen (waar dienen ze voor en waarom staat er geen hulp informatie onder Hulp en waar vind je dan wel hulp)

Bij de uitleg over samenwerking moet iets verteld worden over privacy, meerdere beheerders van een profiel, familiegroep en mail mogelijkheden. ook over het doel van Geni moet er wat uitleg komen (waarom het soms beter is een stamboom niet te verbinden met de wereldstamboom)
Ook moet daar een linkje opgenomen worden naar de verschillende discussies en projecten die we gebruiken om samen te werken.

Bij de profielen moet er uitleg komen over wat de diverse symbolen op de schermen betekenen, hoe je een profiel moet invoeren (naamgevingsregels en wat je via het actie menu kan doen (en waarom je dat zou doen). Daar moet ook uitleg komen over merge center (waarbij dan ook weer een verwijzing kan worden opgenomen naar de naamgevingsregels)

11/2/2012 at 3:59 PM

--jMVu--

Ja dat klopt, het is een discussie die aan dat project is gekoppeld.
Dat is trouwens ook een onderwerp voor de hulp (hoe start je een discussie, hoe weet je welke discussies er zijn, hoe kan je weten dat er iemand een reactie gegeven heeft)
Ook de instellingen voor de mailtjes die je van Geni ontvangt is nog een goed onderwerp.

11/2/2012 at 4:02 PM

Omdat er nogal veel 'moet': wil jij een bijdrage leveren aan een pagina met terminologie? Ik maak een voorzetje in de vorm van een ongeordend lijstje, zonder hierarchie, wellicht later nuttig op alfabet, en we speculeren er op los wat iemand wellicht maar niet weten kan... Dat is dus de eerste sub-paragraaf van de boven-pagina. Zullen we trouwens deze 'discussie-draad' voortzetten als aanhangsel van het nieuwe project? Dan blijft de boel een beetje bij elkaar -om met burgemeester Cohen te spreken...
En hoe noemen we die bijlage? Suggestie:

* Geni-Gebruikers-Gids : TERMEN & BEGRIPPEN

of zoiets?

11/2/2012 at 4:06 PM

Grappig is dat jouw bijdrage bij mij direct oproept de kwestie van goede 'vertalingen' van soms typische geni-woorden. Dus op zichzelf al het vertaal-aspect binnen deze site en waarom je bij het invoeren soms ineens -ook al staat je taal op Nederlands- ineens weer een 'HUSBAND' moet invullen.

11/2/2012 at 4:07 PM

Ik ga een poging doen ons tweegesprek 'in de groep te gooien'.

11/2/2012 at 4:16 PM

-jM‧Vu-

Prima, ik wil best een voorzet geven.
Ik heb een automatiseringsachtergrond dus er zal wel aan geschaafd moeten worden om het voor leken bruikbaar te maken.

Start jij de discussie: Geni-Gebruikers-Gids : TERMEN & BEGRIPPEN
(ik zou voorlopig nog maar even geen nieuwe documenten of pagina's maken)

11/2/2012 at 4:20 PM

Wat ik begreep van de vertaling, is dat iemand een vertaling moet aanleveren en dat zolang er geen vertaling bekend is, Geni de Amerikaanse uitdrukking gebruikt.
De vertaling is soms context afhankelijk, dus het kan zijn dat op de ene pagina iets wel vertaald wordt en op de andere pagina niet (of op het ene deel van een pagina wel en op het andere gedeelte niet)

11/2/2012 at 4:22 PM

Wat betreft de onderwerpen lijkt het me nuttig om goed te kijken naar http://wiki.geni.com/index.php/Main_Page
Het lijkt me wel handig als we in ieder geval de onderwerpen behandelen die daar aan de orde komen.

11/2/2012 at 4:26 PM
11/2/2012 at 4:35 PM

Ik zie trouwens dat deze discussie geen project discussie is geworden (dat had ik bij het aanmaken toch wel aangegeven)
Is er een mogelijkheid om hem alsnog te koppelen?

11/3/2012 at 12:40 AM

Goedemorgen Job Waterreus -bij mij is het zaterdag, ongeveer half negen en net na mijn ochtendkoffie, woon jij in Nederland of elders op deze aardkloot?

Het -door-koppelen van een discussie naar een andere DRAAD is een brei-techniek die alleen leden van het CURATOREN-gilde kunnen/mogen toepassen en ik was dus NIET in staat ons tweegesprek --dat overigens dankzij BIG EYE GOOGLE overal ter wereld mee-gelezen kan worden, mits men Nederlands begrijpt-- in relatie te brengen tot ons nieuwe initiatief. Gelukkig doen er ook al enkele leden van deze vrijwilligers-brigade mee aan de ontwikkeling van een Nederlandstalige Handreiking, dus...

Private User, Private User, George J. Homs of wie van U zich ook maar aangesproken voelt, help ons effe....

11/3/2012 at 12:46 AM

En dat jouw discussie GEEN PROJECT-discussie werd, kan liggen aan de route die je volgde om hem te starten. Want na gisteren bedacht ik me, dat GENI ook via de BOVEN-BALK van alle pagina's kansen biedt iets te ondernemen. Als je bijvoorbeeld rechts naast dat dikke blauwe woord GENI kijkt, zie je diverse TREF-woorden om je te gaan bewegen in dit woud aan genealogische verwachtingen. Je ziet daar -in het Nederlands, als je TAAL op een andere staat ingesteld, moet je het MIJ niet vragen!:

- GENI
- Start
- Stamboom
- Familie
- Onderzoek

Welnu, onder ONDERZOEK kun je weer kiezen uit:

--Merge Center -nog in het NL te vertalen, I presume?
--Discussies
--Projecten
--Documents - wij zeggen: Documenten
--Bronnen zoeken - maar je kunt ze ook ZELF maken
--Familienamen
--Bekende Profielen
--Zoek - wat mij betreft een woord dat best in KAPITALEN mag, dus ZOEK ... en gij zult vinden...

11/3/2012 at 3:45 AM

Intussen weet ik waarom het geen project discussie werd.
Ik had wat problemen met de browser dus ik ben even verder gegaan met een andere browser en ben daar niet vanuit het project de discussie gestart.

11/3/2012 at 4:12 AM

ja, ja, die browsers...om je wenkbrauwen bij te fronsen, zo irritant, vooral ouwe windows-versies en op een laptop is het helemaal hommeles.

Showing all 19 posts

Create a free account or login to participate in this discussion