Inger Marie Pedersdatter Barbakken - Noen rettelser vedr. Inger Marie Pedersen Barbakken

Started by rolf barbakken on Wednesday, July 31, 2013

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 15 posts
7/31/2013 at 9:38 AM

Inger Marie ble gift med Laurits Hansen Kvebekk, i Sør-Odal. i Bygdeboka for Sør-Odal står det at hun ble født 1835 og død 1915. Men det kan være feil. da jeg vet om mange andre feil i den boka.
Det står her på nettsiden at hun var fra Nord Odal , det er feil. Stedet Barbakken ligger i Sør-Odal kommune.
Hennes mor , Berte Hansdatter fra Svennebyholtet var fra Nord- Odal.
Peder også i bygdeboka kalt Per, hadde også et barn utenom ekteskap , en datter med Olea Presterudseter, jenta het Christine. Hun vet jeg ingenting om.
Min far fortalte at Per fra Flaen hadde rødt hår og skjegg, Nå var ikke det så uvanlig at folk på den tiden hadde skjegg. har bilde av Bernt med mye skjegg. og det bildet kan være tatt mellom 1915 og 1922.
Foreldre til Per/Peder het Søren Hansen , muligens fra Nes, Romerike født 1752 og død 1839 ? gift med Kirsti Persdatter 1752-1841. De tjente på Sæter , en gard i Setersagen skolekrets, Sør-Odal og fikk 7 barn. en som døde et år gammel og ble kaldt opp igjen på neste gutt. Inger Marie Kvebekk er blitt fortalt til oss fra vår far Gunnar f. 19.11, at hun var stor til å være dame og var rødhåret. Jeg har snakket med en Kvebek fra Fetsund er muligens oldebarn til Inger M Kvebekk og han var lang og hadde rødt hår og skjegg.
Jeg er oldebarn til Inger Maries bror, Bernt. Jeg er gift med Inger Marie ! f. Lund som har sine aner fra Hurdal og Sør Fron.

Håper dett kan være til nytte

VH Rolf Barbakken, Årnes, Nes på romerike

7/31/2013 at 10:00 AM

@Rolf: Veldig artig å lese, takk for at du skriver det inn!

9/5/2013 at 5:47 AM

Takk for innlegg, Rolf..dette skal jeg opplyse de etterkommerene hennes jeg kjenner. Men stusser litt på staving av hennes navn...i andre data skrives hennes navn: Inger- Maria..noen som kan verifisere dettte ?..kan opplyse at jeg også kjenner noen etterkommere av henne som er høyere og "rødlette" I manken :)

Mvh. Synnøve.

Private User
9/5/2013 at 6:50 AM

Gjorde ett kjapt oppslag i kirkebøkene for dere:

Hun er født 13. April 1835 og ikke ca 4 April 1836 som det står i profilen, - og er døpt Inger Maria den 24. Mai 1835. Der står det også at faren heter Peder, ikke Per.

Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 5 (1811-1850), Fødte og døpte 1835, side 71. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9145&idx_id=9...

Inger Maria Pedersdatter ble konfirmert 7. Oktober 1849 - Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 1 (1849-1859), Konfirmerte 1849, side 131, #30: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8869&idx_id=8...

Legg merke til at ingen av konfirmantene er oppført med gårdsnavn som etternavn, og heller ikke når hun gifter seg:

Inger Marie Pedersdatter gifter seg med 35 år gamle Lautitz Hansen den 17. Januar 1861: Hedmark fylke, Sør-Odal, Ministerialbok nr. 2 (1859-1863), Ekteviede 1861, side 178. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8870&idx_id=8...

9/7/2013 at 12:58 AM

Hjertelig takk for opplysningene, Bjørn P. Brox...der fikk jeg bekreftelser på flere data jeg sjøl hadde :)

Private User
9/7/2013 at 1:26 AM

Da vet du kanskje datoen og sted for når hun døde også i tilfelle noen vil oppdatere profilen?
Det står ingen stedsinformasjon så jeg gjorde ingen forsøk på å finne kirkebok referanse for det.

Private User
9/7/2013 at 1:44 AM

Marte-Margrete Larsdatter Akerbæk Klanderud, - har du fått med deg denne diskusjonen og oppdaterer profilen?

Private User
9/7/2013 at 8:44 AM

Her er hun i Folketelling 1910 for 0419 Sør-Odal herred:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036403005861

Hun døde 18. januar 1915 på Kvebæk og ble begravet 28. januar 1915. Se nr. 4:

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ullern i Sør-Odal, Klokkerbok nr. 7 (1907-1915), Døde og begravede 1915, side 66.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5007&idx_id=5...

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060725080494.jpg

9/9/2013 at 7:59 AM

Nydelig, takk !
Jeg skal endre det så snart jeg kan!

9/14/2013 at 4:01 PM

Det går ikke fort med meg, jeg har for dårlig fokuseringsevne til det.

Når jeg skriver inn Kvebekk dukker alternativet "Kvebekk, Sør-Odal" opp. Ingen andre alternativer. Men Kvebekk ligger da på andre siden av grensen til Odal, gjør det ikke?

9/15/2013 at 7:29 AM

Kvebekk som det referes til vedr Inger Maria P. Barbakken , gift med L. Hansen, ligger absolutt i Sør-Odal,Hedemark.
Andre Kvebækk som jeg kjenner til er bosatt på Fetsund, men i samme slekt.

VH Rolf Barbakken, Årnes.

9/16/2013 at 12:38 AM

Absolutt!.. Kvebekk ligger i Sør-Odal..jeg har vokst opp i nabolaget så det vet jeg med sikkerhet.. :)

Private User
9/16/2013 at 12:49 AM

Uansett, - bruk rediger detaljer hvis man er uenig i hva Genis oppslag i Google foreslår - Goolge kjenner jo bare nåtidens navn.

9/17/2013 at 1:31 AM

Hei !
Uansett så er undertegnde en novise på dette med slektforskning og PC.
Og mange takk til Bjørn P. og Toril. om all informasjon da Inger Maria er søster til min oldefar Bernt Pedersen Barbakken. Hvorfor jeg "dukket" opp i dette er at min kone heter Inger Marie og jeg "googlet" hennes navn, og plutselig var det en til med nesten samme etternavn. Gøy.
Men dette ser vi i mange ledd i slekta vår at samme fornavn blir brukt.

Vh Rolf Barbakken.

9/17/2013 at 4:22 PM

Det at personer i samme slekt har samme fornavn generasjon etter generasjon er ikke uvanlig i det hele tatt.

For 100 år siden og mange hundre år før det var det faste regler på hvem barna skulle kalles opp etter.

1. sønn skulle kalles opp etter farfar.
2. sønn skulle kalles opp etter morfar.
1. datter skulle kalles opp etter den bestemoren som kom fra den gården barnets foreldre bodde på da barnet ble født. Dersom foreldrene ikke bodde på noen av foreldrenes slektsgård, så skulle 1. datter kalles opp etter farmor.
2. datter skulle kalles opp etter den andre bestemoren som ikke var blitt oppkalt ved den første datteren.

Unntak:
Dersom et barn dør, så skal første barn født etter dette barnets død hete det samme som det nylig avdøde barnet, dersom kjønnet var annerledes på det nyfødte barnet, så skulle navlet være så likt som mulig med den avdødes.

Dersom mor eller far døde og enken/enkemannen giftet seg igjen, så skulle første barn i det nye ekteskapet kalles opp etter den avdøde ektefellen.

Når alle disse reglene var oppfylt, så sto en mer fritt til å velge navn på barnene, men barna ble som regel oppkalt etter andre slektninger eller etter de høyerestående personer i samfunnet foreldrene bodde i.

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion