Datumen?

Started by Maria Lagerman on Wednesday, January 20, 2010

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts
1/20/2010 at 1:03 AM

Kände först inte igen namnet alls men såg nu att jag har med Anna-Stina i mitt register. Dock är pappas uppgifter om hennes datum helt annorlunda.
Att hon skulle vara född 3 feb 1922 och att hon dog 1932. Fast jag kan ju ha skrivit av fel förståss.
Hon levde under en period då det är ont om tillgängliga uppgifter. Så jag vet inte hur vi ska kolla dem. Jag har mina papper kvar i Värmland just nu och kommer inte dit på en vecka.

Inger
1/20/2010 at 1:11 AM

Det är absolut fel att Anna-Stina skulle vara född 1922 och att hon dog 1932. Sten avlades på Anna-Stinas dödsdag i december 1922. Då lär Anna-Stina enligt Stens uppgifter ha varit omkring 17-18 månader gammal. Hon dog efter att hon blivit smittad av barnsköterskan som hade halsfluss. Barnsköterskan smakade av maten på skeden innan hon matade Anna-Stina och förde över smittan på så sätt. Och utan antibiotika klarade den lilla inte detta utan fick blodförgiftning. Jag har en bild av lillflickan när hon var död - som var vanligt i Småland.Det är en bebis man ser.

1/20/2010 at 1:45 AM

Då är det ju uppenbart ett rent skrivfel av mig. Så bra du visste besked. Har fört in din beskrivning också av vad som hände (utom Stens tillkomst) i hennes notapparat i mitt register.

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion