@Johannes "buahågå" Silseth

Started by Kjell Odding on Saturday, March 6, 2010

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 6 posts
3/6/2010 at 3:51 AM

Angående vielsesattest.

Denne rubrikken brukes til å angi hvordan forgående ekteskap ble avbrutt da dette ekteskapet ikke er det første. Her fregår det at Konen død, dvs den første konen. Dessuten har det tydeligvis vært utskrevet attest tidligere i forbindelse med at han skulle gifte seg med en pige som døde før de rakk å gifte seg. I kolonna helt til høyre som er en anmerkningskolonne står det bare at han har en datter på Lesje fra 1882.

3/6/2010 at 12:52 PM

Nest siste rubrikk:
Konen død. Attest leveret da han i Fjor Høst skulde giftes med en senere afdød Pige.

Attest er ikke utskrevet tidligere, den er utskrevet i forbindelse med denne vielsen. Dette for å bekrefte opphevelsen av forrige trolovelse.

Kolonne helt til høyre: 1 Barn sammen paa Lesje 1882.

Dette betyr at Johannes og Oline fikke et barn sammen utenfor ekteskap på Lesja i 1882.

Og dette barnets dåp finner du her, nederst på venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5033&idx_id=5...

Hilsen Remi

Private User
3/6/2010 at 3:14 PM

Dette har vi funnet ut av. Beklager at jeg ikke har fjernet undringen min som står som notis der...

Jeg Lurer på om dere kan hjelpe til med å sjekke om Petras mann som jeg har funnet, Rasofiel, er den rette. Det er svært vanskelig å finne ut om dette er den riktige. I Norge er det registrert flere Rasofiel på 18-1900-tallet, og så godt som alle er på Sunnmøre.
Jeg har likevel valgt å skrive inn treet, selv om jeg bare er 90% sikker.

Håper på bistand her.

Ellers er det vanskelig å finne fram i Lesja-trærne. Kirkebøkene er skrevet med "kråkeføtter" og jeg har til og med fått bistand fra en venninne som har vært skrifttyder hos Riksarkivet.
Jeg har slitt en del med å få inn de riktige forfedrene til Oline her. Er noen av dere kjent i Lesjaslekt og har kildemateriale lett tilgjengelig?

Private User
3/6/2010 at 3:19 PM

Dette er mer omtalt i profilen til Petra, datteren. Jeg har lagt inn lenker til diskusjonstråder hos DIS:
http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=80587

3/8/2010 at 5:16 AM

Jeg har desverre ikke peiling på Lesjaslekter. Silseth har imidlertid blandet seg med slekter nordfra der jeg har mer kunnskap. Dessuten var det jo litt artig å prøve denne diskusjonsmuligheten i tillegg til at jeg fikk en følelse av å kunne bidra med noe.

Private User
3/8/2010 at 6:49 AM

Jeg er veldig interessert i nye opplysninger om Johannes Buahågå. Har du flere tilføyelser og spennende opplysninger, så er treet åpent for samabeide :))

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion