|
2010年3月6日 上午 3点51分
|
Angående vielsesattest. Denne rubrikken brukes til å angi hvordan forgående ekteskap ble avbrutt da dette ekteskapet ikke er det første. Her fregår det at Konen død, dvs den første konen. Dessuten har det tydeligvis vært utskrevet attest tidligere i forbindelse med at han skulle gifte seg med en pige som døde før de rakk å gifte seg. I kolonna helt til høyre som er en anmerkningskolonne står det bare at han har en datter på Lesje fra 1882. |
|
|
2010年3月6日 下午 12点52分
|
Nest siste rubrikk:
Attest er ikke utskrevet tidligere, den er utskrevet i forbindelse med denne vielsen. Dette for å bekrefte opphevelsen av forrige trolovelse. Kolonne helt til høyre: 1 Barn sammen paa Lesje 1882. Dette betyr at Johannes og Oline fikke et barn sammen utenfor ekteskap på Lesja i 1882. Og dette barnets dåp finner du her, nederst på venstre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5033&idx_id=5... Hilsen Remi |
|
|
|
Private User
2010年3月6日 下午 3点14分
|
Dette har vi funnet ut av. Beklager at jeg ikke har fjernet undringen min som står som notis der... Jeg Lurer på om dere kan hjelpe til med å sjekke om Petras mann som jeg har funnet, Rasofiel, er den rette. Det er svært vanskelig å finne ut om dette er den riktige. I Norge er det registrert flere Rasofiel på 18-1900-tallet, og så godt som alle er på Sunnmøre.
Håper på bistand her. Ellers er det vanskelig å finne fram i Lesja-trærne. Kirkebøkene er skrevet med "kråkeføtter" og jeg har til og med fått bistand fra en venninne som har vært skrifttyder hos Riksarkivet.
|
|
|
Private User
2010年3月6日 下午 3点19分
|
Dette er mer omtalt i profilen til Petra, datteren. Jeg har lagt inn lenker til diskusjonstråder hos DIS:
|
|
2010年3月8日 上午 5点16分
|
||
|
|
Private User
2010年3月8日 上午 6点49分
|