Opphav til navnet Smoland

Started by Private User on Friday, April 30, 2010

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 2 posts
Private User
4/30/2010 at 10:29 AM

Jeg har ikke funnet noen i hele Norge med etternavn Smoland fra 1900 tellingen, men jeg fant et treff med Ole Olsen og Petrine Johannesdatter, med barn Anna, Ingeborg, osv, og der er bostedet nevnt som Smolaasen.
I kirkeboka fra dåpen til datter Anna, er bostedet uleselig, men begynner med S. Men fra samme 1900 folketelling er det en sønn Aksel, født 25. august 1899, og i kirkeboka fra dåpen til Aksel er bostedet veldig lett leselig som Smolanplass. (Jeg skal laste opp siden fra kirkeboka en gang).
I begge dåpene (Anna og Aksel) står fødselsåret til Ole som 1874, men jeg fant en Ole Olsen i kirkebøkene fra Mære, Sparbu, født 2. august 1875, som passer godt med 3. august 1875. Skal lete videre for å være sikker.

5/2/2010 at 9:31 PM

Bra jobba. Det var svært vanlig at gårdbrukere tok navnet fra gården / plassen de bodde som familienavn. Det var ikke alltid like nøye med stavemåte på navnene heller, noen forfinet navnet med å endre fra Å til aa og k til ch, ser jeg fra egen familie. Men fødselsdager (i alle fall år) har vi tradisjon i Norge for å holde orden på.

Showing all 2 posts

Create a free account or login to participate in this discussion