Feil far

Started by Odd Andreas Sørgård on Sunday, August 22, 2010

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing 31-57 of 57 posts
10/26/2010 at 3:18 PM

Jeg er nå med i dette prosjektet som deltaker, men når jeg går inn på en profil i prosjektet feks Jacob Dass så får jeg ikke opp noe mer under "flere handlinger" enn vanlig. Er det fordi jeg ikke er promedlem?

Private User
10/26/2010 at 3:21 PM

Er du manager av profilen?

Uansett så kommer Geni med en endring nå der alle kan legge til hvilken som helst profil.

Private User
10/26/2010 at 4:16 PM

Hei Rebecca.
Jeg har nå boken til låns fra bibliotek som Øystein Angell Røtvold har skrevet: Ættebok for Petter Peitersen Dass og hans hustru Margrethe Andersdatter og deres etterkommere i fjorten generasjoner. Den heter" Petter Dass, vær hilset i mine børn". Forfatteren skriver en god del om det arbeidet han gjorde i Skottland for å finne ut om det var noe bindeledd dit. Jeg tror du skal låne den, så blir det tydeligere for deg hva han skriver, enn om jeg skal prøve å gi et resymè om det han har skrevet.
Jeg har skrevet inn mange tusen navn allerede, men har fortsatt en god del igjen. Jeg syns det er så interessant å finne slektninger fra gammel tid, og har holdt på med det siden 1996. Siden jeg ikke har så mange eldre igjen av slekta mi, må jeg nå bruke slike bøker.
Du får ha lykke til.
Mvh Wenche Varnvatn

Private User
10/27/2010 at 12:20 AM

Korrigering fra Noah: Alle prosjektdeltagere skal kunne legge til offentlige profiler de har redigerings-rettigheter på, og det releases i slutten av uka.

Private User
10/27/2010 at 12:24 AM

Apropos Rebecca Runar Askevold - jeg ser du ikke er koblet inn som direkte etterkommer ennå, - du har ett helt frittstående tre etter hva jeg kan se på profilstatus.
Skal vi gjøre ett forsøk på å knytte deg til over 46 millioner nye slektninger?

10/27/2010 at 3:06 AM

Rapport: Jeg har nå i noen timer ryddet i Petter Dass sin kone Margrethe Andersdatter sine forfedre. Det var veldig interessant. En del koblinger er litt usikre når det gjelder foreldre, men jeg har sjekket litt og det er ingen motsetninger eller andre teorier når det gjelder de på de store slektsdatabasene.

Morsomt og nyttig. Jeg tror direkte familie over henne er ganske ryddig nå.

Ellers så så jeg litt på Petter sin bror Jacob igår og gjorde en større innsats for å finne hans kone Lucie Rafn sine forfedre. Der har vi ingenting. Det ser heller ikke ut til at vi har noe som helst på henne. Hun heter Søffrensdatter så en Søren Rafn/Ravn eller gift Ravn hadde vært nyttig.

Eventuelt er hun en etterkommer av Oluf Reidarson Rafn kannik og sogneprest i Alstadhaug i 1540, men ham vet vi ingenting om.

Private User
10/27/2010 at 3:09 AM

Bra jobbet!
Er det noen som har ryddet opp i barneflokken denne diskusjonen startet med?

10/28/2010 at 11:49 PM

Hei Bjørn. Jeg holder fremdeles på med å forstå hvordan jeg skal gå frem her inne. Jeg får frem på min profil at jeg er dirkete etterkommer....men de vises kanskje ikke hos dere andre? Hva må jeg gjøre?

Private User
10/29/2010 at 2:27 AM

Nå er du det,- noen har tydeligvis koblet litt i det siste.

Da jeg sjekket var du i ett separat tre.

Private User
10/29/2010 at 2:31 AM

Ser forøvrig en merkelig profil i stien: Ei Bolette som er oppgitt som en sønn av en som het Ib (dvs Ibsen), men faren heter da vitterlig Anders Dass ;-)

Først i 1923 ble det tillat for hustruer å ta ektemannens navn og at -sen navn kunne brukes som slektsnavn...

10/30/2010 at 5:17 AM

Hei Wenche,

Takk for det du skrev. Jeg har veldig lyst til å få tak i den boken, og skal undersøke med mitt bibliotek til uken.

Rebecca

10/30/2010 at 9:26 AM

Hei igjen,

Vil anbefale en nettside med mye informasjon på Petter Dass og etterslekt. Endel informasjon om andre slekter også. Eksempelvis Munthe, Holberg, Falch.

http://www.pergjendem.com
Skriv feks Petter Dass i søkefeltet.

Private User
11/10/2010 at 10:14 AM

Hei igjen,
Noen opplysninger fra Kåre Hasselbergs
Petter Dass står nevn under koppskattmantallet .
http://www.pergjendem.com/?p=290
Ellers så ser det ikke ut som om Maren Falch f.1629-d-1709 mor er en Benkestok. (Her på Geni heter hun Anna Benkestok(1593-1673) g.m. Peter Jacobsønn Falch(1591-1643). Se vedlagte link.

Private User
11/10/2010 at 10:37 AM

Hei igjen
Her står det at moren til Maren Pedersdtr. heter Anne Jonsdtr og er d.1709.
http://www.pergjendem.com/?p=313
På Geni står det Anna Benkestok f.1593 d.1673.

Private User
11/10/2010 at 10:46 AM

Enda en link ang. Peter Jakobsønn Falch(1591-1643)
og hustru Anna Jonsdatter (Benkestok?)
http://heim.ifi.uio.no/~jensj/Slekt/Family/3906.html

Private User
11/10/2010 at 10:48 AM

Vi hadde en større Anne Jonsdatter debatt i April i fjor, og Benkestokk linken er seiglivet da det er så mange nettsteder som påberoper det. Mener den ble kuttet den gang.

Martin Eriksen er ansvarlig for oppryddinga i Benkestokk greinene, samt Remi Pedersen som har gravd litt i dette får komme med innspill.

Private User
11/10/2010 at 11:06 AM

Hei Martin og Remi

Sjekk linkene ovenfor ang. Peter Jakobsønn Falch og Anna Jonsdatter (Benkestok).
Det er mye feil i Benkestok boka. Det går ikke an å bare ha den som kilde.
I slektreet står det Anna Benkestok (1593-1673)
andre steder står det Anna Jonsdatter f.1602 og død både 1673 og 1709.

11/10/2010 at 11:28 AM

@Lillian
Anna jonsdotter , denne finnes det 2 stykker av i det treet.
disse er i forskjellige generasjoner.

forøvrig, så er boken til Willhelmine veldig dårlig for å si det rett ut.
det finnes som også nevnt i fjor,utrolig mye galt i den.
er i allefall 10 oppdiktede personer som er nevnt der.

Remi er vel den av oss her på Geni,som har mest reel info om denne Benkestok slekten.
da han har hatt noe kontakt med Vingerust ifra tid til annen.

Private User
11/10/2010 at 11:50 AM

Godt å høre at det ikke bare jeg som syns Benkestok boka er upålitelig kilde.
Alt må dobbeltsjekkes.
Jeg begynte først i august i fjord med Geni, så informasjon som er lagt ut før denne tid kjenner jeg ikke til.
Kan du sende meg linkene til disse 2 Anna Jonsdotter. Når du får tid.
Mvh
Lillian

Private User
11/10/2010 at 12:25 PM

Kan forøvrig opplyse at M.Jakobsens bok " Alstahaug kanikergjeld" er det mye feil i.
Herr Jakobsen satt i arkivene i Tr.heim og skrev av, dette var før kopieringsmaskinen ble oppfunnet. Det som ikke ble skrevet av, tok han med seg.
Så det finnes en del hull i arkivene.

11/10/2010 at 2:15 PM

Det er neppe korrekt at kona til Peder Jacobsen Falck er av benkestok og
datter til :Jon Trondsen Benkestokk, født ca 1540
Den Anna er født rundt 1580
Hun kan umulig ha vært gift med Peder Jacobsen Falch,
jfr Norsk Slekthistorisk tidskrift nr XIII side 190 og Slægten Benkestok av Wilhelmine Brant utgitt
av Damms Antikvaritat sist i 1997

Ekteparet Peter Jacobsen Falck og hans Anna hadde 9 barn, den
elste , Anna, født 1625 og den yngste 1643. Hvis anna Benkestokk skulle
være rett her så var hun 60 år da det yngste barnet kom til.
Så mine opplysninger går ut på at Anna gift med Peter Falck er født ca
1602 og torlig datter av Jon Sinclair ,handelsborger 1600 til 1610.
Det har vært store diskusjoner om dette på Digitalforumet og andre
steder som sterkt betviler forbindelsen til Benkestok. Jeg ser noen
har foretatt denne koblingen i geni. Det er nødt til å være feil.
Så selv om ovenfor nevnte bok om Benkestokk kan inneholde feil så er
det lite hold i at Anna Benkestokk ble gift med Peder Falck.

Private User
11/10/2010 at 4:11 PM

Fant den gamle diskusjonen og der var det enighet i at Peders kone ikke er en Bekestokk, og at vi så langt som mulig bør følge resultatet av nyere forskningsresultater som for eksempel heftet til Benkestokkseminaret.

Husk at Wilhelmine skrev sin bok i 1904 da både tilgang og kjennskap til kilder var mye mindre enn nå, og at svært mange slektstrær ble jukset med for å bli av en finere slekt enn man egentlig var, og det har sikkert også påvirket hennes informasjonsflyt.

Jeg får opprette en ny kone til Peder i morgen og denne gangen flagge begge som Master Profiler som hindrer at de slåes sammen igjen.

Det neste problemet er alle barna om de er reelle.

Private User
11/10/2010 at 4:13 PM

At hun er datter av Jon Sinclair er vel også motbevist, og som sagt stemmer heller ikke antall barn.

11/11/2010 at 2:28 AM

Det er fint du gjør. Det viktigste er jo at kona ikke er Benkestokk. Det med
Sinclair er sikkert rett. Men det med barna er jo også viktig å få på plass.

11/11/2010 at 5:01 AM

Det har gått en debatt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift den senere tiden om hvem denne Anna Jonsdatter var. Men det er ihvertfall slått fast at hun IKKE var en Benkestok, slik Tørres Sande så rett bemerker. Og slik jeg har lest Wilhelmine Brandt sin bok om Benkestok-slekten, hevder ikke hun heller at noen fra denne slekten var gift med Peter Jacobsen Falch.

Private User
11/11/2010 at 7:28 AM

Har skilt dem nå, og lagt inn det jeg har av informasjon:
Anne Jonsdatter, på Tjøtta
Anna Benkestok

Det er noen bilder tagget på Anna Benkestok som må flyttes over. Har send melding til bilde-eierne.

1/6/2011 at 12:26 PM

Dette ser nok mer riktig ut ja.

Showing 31-57 of 57 posts

Create a free account or login to participate in this discussion