|
1/13/2011 at 2:09 AM
|
||
|
1/13/2011 at 2:20 AM
|
||
|
1/13/2011 at 5:42 AM
|
||
|
1/13/2011 at 5:53 AM
|
Mere seriøst: At det er 6 managere på hennes profil og ikke de omkring tyder på at noen har slått sammen profiler bare fordi navnene var like og fornavnet på faren også stemte. Beklageligvis har heller ikke Geni's søkemotor for mulige duplikater noen kunnskap om patronymer (-datter, - son) der de før 1923 i Norge kun forteller hva faren het til fornavn og at det ikke har noe med slektsnavn å gjøre, så når du bruker listen for mulige duplikater bør du være spesielt oppmerksom hvis det er ett -sen eller -datter navn og ikke slå sammen profiler bare fordi Geni foreslår det. Noen som har en lett tilgjengelig kilde for de omliggende profiler for å kunne skille dem? |
|
|
1/13/2011 at 6:01 AM
|
||
|
1/13/2011 at 6:12 AM
|
||
|
1/13/2011 at 6:26 AM
|
Før du fjernet ektemannen, - flyttet du eventuelle barn som tilhørte ham over, og gav du dem en ny mor som sannsynligvis også het Karen Iversdatter, og om evt foreldre hektet på Karen kanskje tilhører denne moren? Det er nemlig det man bør gjøre når man retter opp en slik feil, - man må være sikker på at begge trærne som var slått sammen blir riktig etter kuttingen. |
|
|
1/13/2011 at 6:55 AM
|
||
|
1/13/2011 at 7:08 AM
|
||
|
1/13/2011 at 7:37 AM
|
||
|
1/13/2011 at 8:04 AM
|
Du kan Google på det og metoden kan fortsatt brukes, så jeg den gang som nå ønsker derfor ikke å gjøre den offentlig. Tilbake til den ektemannen som ble koblet løs: Kristen Jonsen - der ser du at den har en duplikatprofil: der sønnen (som også ser ut til å stemme) har en kone som heter Karen Iversdatter, så jeg tror vi har en forklaring. |
|
|
Private User
1/13/2011 at 5:06 PM
|
Karen Iversdatter - min 4Xtip oldemor.
|
|
1/13/2011 at 11:31 PM
|
Hei Mary Håper det er ok. Som du sikkert forstår har vi fjernet en ekstra mann som hun da angivelig skulle ha fått barn med før hun ble født. Ellers så prøvde jeg å sjekke noen av barna og det ser ut til å stemme. Fødselsstedet stemte ikke. De bodde i Almlia før de flytter til Tørrbekkmoen. Lars Christensen (som navnet skrives i kirkebøkene og skiftet) har skifte i Urtefjell. Umulig å si om det skyldes at skiftet holdes hos sønnen eller at Lars flyttet med sønnen på sine gamle dager. Uansett så ser det ut til at sønnen overtok urtefjell etter at søsterens mann døde. |
|
|
1/14/2011 at 12:57 AM
|
Som jeg antydet først var det mismatch på antall managere på Karen i forhold til profilene rundt, så det kan være flere Karen som er slått sammen. Dette kan imidlertid også brukes for å plukke ut profiler som bør sjekkes nærmere. Har du en manager på ett barn og ikke finner ham/henne på begge foreldrene bør du sjekke nærmere. Det enkleste er vel å spørre manager(ne), men finner du stedet og kobler tilbake bør du også se om det mangler en Karen der. |
|
|
Private User
1/14/2011 at 8:30 PM
|
Jeg husket på at jeg hadde arbeidet med denne/disse profilene før. For flere måneder siden sente jeg forespørsel til "the manager" av den profilen som du Svein antagelig tok bort. Se nedenfor. Jeg fikk aldri svar .......... Som Bjørn sier må man være ganske forsiktig når man fjerner profiler,.
Hei Eli Gunnvor,
http://www.geni.com/family-tree/index/6000000003758119132 Var Karen som meget ung gift med denne Christen Johsen som er faren til Lars? I mitt slektstre har jeg Karen (min 4Xtip oldemor) og hennes mann Lars og alle barna, men jeg har ingen opplysninger om at hun var gift før. Her er linken til det andre treet, (det samme som jeg har på Legacy, med untak at jeg ikke har streken til denne Christen)
|