En ordnignsfråga inom projektet

Started by Per Anders (PA) Johannssen on Tuesday, January 18, 2011

Participants:

Related Projects:

Showing all 7 posts
1/18/2011 at 3:24 PM

Hej Martin och ni andra inom projektet !

Jag såg nyss att det f.n. är 31 profiler inlagda i projektet. Och jag funderar nu över vilka profiler som vi ska lägga in i projektet.
Om vi på projektsidan lägger in alla de personer som hör hemma inom projektet så blir det väldigt många. Vallonskivan 3 innehåller ungefär 100.000 personer, och Smedskivan 6 innehåller ungefär 180.000 personer. Sammanlagt säkert över 200.000 personer. Om vi lägger in dem alla där så lär det bli helt oöverskådligt.
Jag föreslår att vi lägger in stamfäderna där. Sedan kan ju var och en öppna släktträdet utifrån dessa stamfäder.
Vad säger du Martin? Vad säger ni andra?
Jag har nyligen lagt in två stamfäder (Henrik Blank och Anthoine Waroquin). Från dem båda finns sedan ett urval ättlingar ned till nutid. På Vallonskivan kan man nog relativt enkelt finna fler stamfäder. Avseende smedsläkter vet jag inte om det är lika lätt att utse lämpliga stamfäder. Men det bör gå att försöka - det går väl alltid att ändra uppgift om stamfader när man vet mera eller bättre.

Så hur ska vi göra?

Hälsningar
Per Anders (PA) Johannssen

1/19/2011 at 8:39 AM

hej PA :-)

om många arbetar med våra smedar,så er det du kommer med ingen dum ide.
Smedskivan 7 kommer snart ut,så då blir det ennu flera profiler.

kort fortalt vad jag har gjort :
om jag hjelper någon med några smedar,så har jag tagit huved linjer hela tiden (nestan).
å dom jag har lagat MP (master profiler) av,der har jag lagt inn mera info.
så som deras fruar eller gubbar.
samt lite barn.
så at dom jag har hjelp,kan komma en liten bit til på vegen.

om vi stedar upp lite,å lagar MP av våra stammfeder som vi kjenner til.
så er mycket gjort.

måste få nemna en sak til.
när på alla Smed linjer,ender upp hos Vallonerna.
så Vallon skivan kan vara en fin sak for dom flesta her.

1/20/2011 at 4:10 AM

Hej Martin m.fl. projektdeltagare !

För några dagar sedan råkade jag se ett annat projekt här på Geni. Det var ett projekt om valloner. Men nu hittar jag inte tillbaka till det.
Är det någon som hittar det projektet?
Möjligen skulle det vara lämpligt att koppla ihop de båda projekten?

Det har blivit så många projekt här på Geni nu att det är svårt att orka med att bläddra igenom dem. Och jag klarar inte av att få sökfunktionen för projekten att fungera.

Du, Martin, nämnde om "MP" (master profiles). Jag har inte fått grepp om vad det innebär. På vad sätt skiljer sig dessa MP från vanliga profiler? Hur gör man för att göra så att en profil blir MP? Står det någonstans om det här?

Hälsningar
Per Anders (PA) Johannssen

Private User
1/20/2011 at 6:15 AM

Bara en kurator (t.ex Martin/jag) kan lägga en profil som MP. Det borde vara ett kvalitetsstämpel. En MP är vanligen inte låst för merges, men kan låsas om behov finns (risk för felmerges eller sabotage)

/Lasse

1/20/2011 at 8:10 AM

forsøkt titta efter et Vallon prosject,men hittar inte något sådant.
så det finns nog under något annat namn.

også en sida på Facebook for dom som har interesse.
mycket som kommer fram der av historia,samt massor med gamla bilder.

tycker det også er lite konstigt,at så få slenger seg med på det her med Smedar och Valloner.
for hela Scandinavien er fyld med dessa slekter.
samt massor med emigranter,som åkte til America.

MP er bra om man har massor med douplicata profiler.
om man städar lite å får en familj i ordning,och lagar MP av dom.
så vil alla nye merges man gör,merges med det som redan er städat.
i en stack med 100 profiler,så vil altid MP vara den som alla hamnar i.
oavsett vilken ordnings följd man merger i.

Martin

1/20/2011 at 8:52 AM

Nu börjar jag nog förstå lite av det här med MP. Det låter ju alldeles utmärkt. Det finns väldigt mycket som behöver slås samman här på Geni. Jag försöker jobba med det på mitt eget sätt.
Har även förstått varför jag inte fick några träffar när jag försökte söka i projektens sökfunktion. Det var så att jag hade kryssat för i rutan som begärnsade träffarna. När jag tog bort krysset kunde jag söka. Men jag hittade i alla fall inget mera "vallon-projekt". Kanske jag sett det någon annanstans? Kanske på Facebook??
Jag har satt tillbaka krysset på projektöversiktssidan. Och fortsätter jobba på som vanligt.
PA

3/24/2013 at 5:55 AM

Jeg er ikke helt kjent med hvordan slike prosjektgrupper i Geni fungerer. Er tanken at man skal legge inn sine smed-aner her - eller skal man linke til relevante grener man ellers har lagt inn i Geni?

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion