Paalanen

Started by Private User on Wednesday, January 19, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 3 posts
Private User
1/19/2011 at 7:44 AM

Hej Anders!
Jag har uppgifter om att hon skulle ha hett Magdalena "Malin" Palainen. Allt det övriga stämmer, så här borde vi kolla upp, vid tillfälle.
Samtidigt vill jag meddela att jag har uppgifter om att Malins svärmor Brita skulle vara Hansdotter. Men vilken Hans är inte klart.
Hälsningar Christer Sjöstrand.

1/19/2011 at 8:42 AM

Hej!
Du har alldeles rätt på så sätt att namnet i kyrkoböckerna i Lappajärvi kanske oftast förekommer i formen "Palainen". Andra former av namnet som jag sett är t.ex Paalain och Palain. Detta är helt i linje med hur liknande finska namn i äldre tider fick lite skiftande former i kyrkböckerna. Valkonen kunde bli Valkoinen och Kankkonen blev Kankkoinen, huvudsaken är ändå att vi förstår att det är samma namn det är fråga om.
Jag har valt Paalanen-versionen eftersom jag märkt att denna förekommer oftast i olika släktutredningar som jag stött på, t.ex på nätet. Tyvärr är jag inte så värst insatt i Lappajärvi-släkterna så frågan om svärmodern måste jag återkomma till när jag har tittat närmare på källorna...

1/19/2011 at 8:47 AM

Märkte direkt efter att jag postat svaret att du ju avsåg Malins svärmor i Lappfors. Hennes namn är också enligt mina uppgifter Brita Hansdotter, men desto mera vet jag tyvärr inte om henne.

Showing all 3 posts

Create a free account or login to participate in this discussion