Skjøte(?) Skjerven 1743

Начал Brede Olav Røsjø Среда, 23 Февраля 2011

Участники:

Упомянутые профайлы:

• Hermund Ingebrigtsson
    Geni member
Показаны все 10 сообщений
23/2/2011 в 12:23 после полудня

Dette er et orginaldokument fra 1943 - se bilde ovenfor. Tror det er utskrevet til Hermund, av en øvrighet med lakkstempel merket HAS, og en vekt i seglet. Men vanskelig å tyde skriften for et utrent blikk - noen som har et tips her?

Hilsen Brede Røsjø

23/2/2011 в 11:48 после полудня

Jøss - hvor fant du dette - spennende saker!
Det virker som om Geni har redusert oppløseligheten på bildet? Det blir jaffal bare graut når jeg forsøker å forstørre det.
Hvis det stemmer at Hermund Ingebrigtsson er født i 1769, kan vel ikke et skjøte datert 1743 ha noe med ham å gjøre. Men at det er slekt er vel uomtvistelig, i og med at skjøtet er i din besittelse.

Private User
24/2/2011 в 1:56 до полудня

Klikk på Full Size så får du se hele.

Direktelink:
http://assets2.geni.com/media/p13/60/c1/37/eb/534448389ff11b66/skj_...

Remi Pedersen - du er flink til å tyde slik skrift....

24/2/2011 в 7:20 до полудня

Her er hele teksten (så klart med forbehold om feil):

"Kiendes Jeg underskrevne Hermund Anfindsen Wold og herved tilstaar at have bøxled og Fæsted saasom Jeg herved bøxler og Fæster Een mig tilhørende gaarde Part kaldet Schierven, beliggende udj Wigs Skibr. og Ytre-Sogns fogderie, Skyldende aarlig Smør Half-anden Løb og Korn Ny-toe tredevde mæle, til den Welagte Dannemand Amund Olssen, hvilken Jorde-Part afdøde Joen Marcussen – tilforne bruger og Egted Datteren Syneve Joens-Datter. Thi skal bemelte Amund Olssen samme 1 1/2 Løb Smør og 9 2/3 mæle Korns Leje udj gaarden Schierven for sin og hustrues Lives tid, bøxel-Wiis bruge og beholde al den Stund hand deraf svarer de allernaadigste Contributioner og mig som Eier Landskylden i Rætte Side, Jorden Dyrken og forbædren, holder gaardens huse i Lov – for stand og Ellers udj alt sig, efter Lov og forordninger, skikker og forholder. Bøxelen er mig efter Loven betalet. Dette til bekræftelse under min haand og Eyed Zigneter.

Wiigs Tingstæd Wigøren d. 25de Novbr. Ao. 1743.

Hermund Anfinds. Wold mit Eiged Zignete."

Så med andre ord, gårdeieren heter Hermund Anfindsen Wold. Han gir bygselskjøte til Amund Olssen. Forrige mann som bygslet denne plassen var nå avdøde Joen Marcussen, og Joens datter ble gift med Amund Olssen.

Signeten inneholder da våpenskjoldet til Hermund Andfindsen Wold. Jeg kan ikke se at dette har noe med Hermund Ingebrigtsson å gjøre.

Sorry!

Remi

24/2/2011 в 7:22 до полудня

Signeten kan også innholde bumerket til Hermind Anfindsen Wold.

Et bumerke er ikke det samme som et våpenskjold.

24/2/2011 в 7:23 до полудня

Hermund Anfindsen Wold* så klart.

Private User
24/2/2011 в 7:47 до полудня

Bra, - er enig i at det nok er ett klassisk bumerke, ikke våpenskjold.

27/2/2011 в 1:11 после полудня

Tusen takk for flott hjelp,Remi! Skriften er jo flott i orginalen, men når jeg ser ordene skjønner jeg litt mer hvorfor jeg ikke skjønte noe særlig - det skriftlige språket i Norge har virkelig forandret seg på disse 268 årene! Her er det mye å ta fatt i for en nybegynner - så nå bretter jeg opp skjortearmene for å komme videre! Og tusen takk til Bjørn som fant både spørsmålet mitt og en som kunne svare på det!
Beste hilsen
Brede

27/2/2011 в 4:12 после полудня

Bare hyggelig. Lei meg for at det ikke hjalp deg noenting, men slikt skjer av og til. Ikke gi opp.

1/3/2011 в 2:03 после полудня

Hei Remi!
Jovisst kom jeg videre - uten din hjelp hadde hverken bror min eller jeg greidd å skjønne hva som står i skjøtet. Nå har vi gode navn - og litt av historien om det som skjedde i 1743 - så her skal vi finne ut mer! Bror min har alt funnet en del på de digitaliserte kirkebøkene fra Vik - så dette er spennende!
Beste hilsen Brede

Показаны все 10 сообщений

Зарегистрируйтесь или войдите в систему чтобы участвовать в этом обсуждении