Jenny Kristine's pikenavn (Jenny Kristine's maiden name)

Started by Private User on Friday, February 25, 2011

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Geni Pro
  • Private User
    Geni member

Profiles Mentioned:

Showing all 18 posts
Private User
2/25/2011 at 12:28 PM

Lurer på om det er noen som klarer å tyde hva hennes etternavn på dette dokumentet er.
Hun er mor på løpenr 14 Else Lillian Madsen.

Wonder if someone can manage to read what her last name is at this document.
She is mother of # 14 Else Lillian Madsen

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=33578&idx_id=...

Private User
2/25/2011 at 1:25 PM

Remi Pedersen - you are our new curator recruted as an "expert"on old handwriting...? ;-)

2/25/2011 at 2:27 PM
Private User
2/26/2011 at 7:29 AM

Takker Remi.
Var noe slikt jeg tenkte det kunne være, men var usikker på den nest siste bokstaven siden den hadde en strek over.
Jeg tenkte kanskje dette kunne være en ø, slik at navnet ble Brandøn
I gammle dager skrev de jo "o" med en strek over på lik linje som her, men utformingen av selve bokstaven er ikke lik "o"

2/26/2011 at 7:52 AM

Helt riktig, Glenn Ivar. I slike tilfeller som dette sammenligner jeg med lignende ord og bokstaver på siden og også sidene foran og bak. Til slutt så løser det seg. Jeg prøver også å finne samme person i andre kilder, slik som her i tellingene, som kan styrke muligheten for at jeg har tydet rett.

Private User
2/26/2011 at 8:41 AM

Mye tyder på at du har rett, for jeg fant henne nettopp på Nordre Gravlund
Hun giftet seg sluttet av 1920 tallet, og jeg vet at hun hadde en datter i dette ektenskapet som het Turid.
På hennes grav ligger også hennes mor Jenny Jackobsen født 23 Sep 1897, som er samme dato som Jenny Branden.
Tvilsomt at dette er tillfeldig

Private User
2/26/2011 at 9:31 AM

Den folketellingen 1910 begynner jeg å få null tillitt til når det gjelder datoer
Jeg finner svært ofte feil med fødsels året der.
Oskar Branden som er nevnt som bror til Jenny, er i følge den tellingen født 8 Januar 1899, mens tellingen i 1900 sier 8 januar 1900.
Oslo Gravferdsetaten sier 8 Januar 1900

Private User
2/26/2011 at 2:39 PM

Fra kirkebogen i første link står der Brande´n. Hvilket svarer helt til folketællingen 1910, hvor der står Brandeen.

Brande´n og Brandeen, er 2 måder at skrive det samme på.

På samme måde som man enten kan skrive "e´n mand" eller "een mand", for at lægge tryk på, og understrege at der kun er een.

I navnet Brande´n (Brandeen), skal trykket lægges på sidste stavelse, hvilket kan ses ud af stavemåden. (Udtales: bran-de-en).

"Branden" skal udtales som "tanden" eller "spanden" eller "fanden" etc, og er som sådan et helt andet navn.

Præsten har i sin håndskrift sikkert skrevet ganske korrekt og apostroffen er ikke noget sjuskestreg.

Private User
2/26/2011 at 4:59 PM

Det stemmer nok A M Kjær, men jeg har funnet giftemålet til foreldrene til Jenny og her skrives navnet Branden, og at Olaus (hennes far) er født på Branden i Vestre Gausdal.
Løpe nr 18
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6110&idx_id=6...

Apostroffen har nok kommet på senere.

Private User
2/26/2011 at 5:16 PM

Det som er litt rart her, er at det er ikke noe tvil at giftemålet er korrekt og at dette er riktig Olaus ( Se link ovenfor)
Men i Folketellingen 1910 så sies det at han er født 13.07.1862 i V. Gausdal.
Det finnes riktig nok er Olaus som er født akkurat på den dagen, men han heter Olaus Gundersen.
(Løpenr 90: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8941&idx_id=8...)

Ser man på hans giftemål, heter han ikke Gundersen men Engebrethsen (Ingebrethsen) og far er skrevet Ingerbreth Christiansen.
Jeg finner en Olaus som er født det året med Engebreth som far, men han er født 11 Juni 1862
(Løpenr 74: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8941&idx_id=8...)

Hvordan folketellingen har fått datoen 13.07.1862 fra er en liten gåte

Private User
2/26/2011 at 5:33 PM

Der skulle foruden Jenny Kristine Engebretsen Brande´n/Branden være 7 andre børn.
Ragne, Marie, Olga Emilie, Nette, Anna, Adolf, Emil Oskar og Arne.
Så er det bare et spørgsmål om, hvordan deres familienavn er skrevet i kirkebøgerne. Om stednavnet er blevet ændret til et navn med apostrof eller 2 eér.

2/26/2011 at 5:39 PM

Jeg er enig med deg, Glenn Ivar, at nr. 74 i dåpsliten 1862 er riktig person.

Hvordan tellingen 1910 har fått sine opplysninger vil vi aldri få vite.

Private User
2/26/2011 at 5:49 PM

Desverre gjør vi nok ikke det Remi, men dette viser igjen at man skal ta folketellingen 1910 men en liten klype salt og eller bruke den som en veileder for å finne bedre kilde.
Jeg har siden den ble sluppet løst sett mange rare ting med denne tellingen.

2/26/2011 at 5:55 PM

Vi skal ta alle tellingen fra 1660 og til 1910 som en veileder til å finne en bedre kilde. Folketellinger er ikke mer enn et øyeblikksbilde over hvem som bodde et sted på den dagen tellingen var. Opplysninger om alder, fødested o.l. som har skjedd mange år tidligere må vi ta med en klype salt.

Private User
2/26/2011 at 5:55 PM

ps. De 5 første børn der ikke er født i Kristiania/Oslo, skulle måske være født i Østre Toten, Oppland.

Private User
2/26/2011 at 6:06 PM

A M Kjær, de er nok født i Balke, Østre Toten hvor Olaus og Nikoline giftet seg.
Jeg har bare ikke hatt tid til å finne de enda.

Private User
2/26/2011 at 6:20 PM

Remi, du har helt rett. det er bare at 1910 tellingen virker på meg som den innholder mere feil enn de andre.

A M Kjær.
Ragna, første barnet de fikk fant jeg her
(Løpenr 30: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=14&uid=217694&ur...)
Her er Olaus navn skrevet som Branden, i tillegg har vi Gravsten av sønnen hans Oscar her
http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3166824

Det er kun Jenny's navn ved Else Lilians Konfirmasjon hvor navnet er stavet Brandén
Det meste tyder på at Branden er riktig stave måte for denne slekten.

Men vi får se, holder på å samle inn mere informasjon.

Takker for hjelpen så langt

Private User
2/26/2011 at 6:46 PM

For mig at se er Ragnas far nævnt som Olaus Ingebrethsen fra Branden.

Ja, navnet bliver nok til Branden, som det står på gravstenen.

Showing all 18 posts

Create a free account or login to participate in this discussion