Samarbeidsvegring

Started by Trine Kristin Grøthe on Thursday, May 26, 2011

Participants:

Showing all 12 posts
5/26/2011 at 2:44 PM

Jeg har registrert at flere tilkjennegir en tildels agressiv og mistenksom holdning overfor dem som ber om samarbeide uten at det kan påvises direkte slektskap her og nå. Dett er noe jeg ikke forstår. Jeg har oppfattet det sli at idèen bak GENI er at flest mulig skal samarbeide og slå sammen sine trær. Har anbefalt de skeptiske og mistenksomme å bruke ett av utallige slektsprogrammer som er tilgjengelige fordem som ikke vil inkludere andre.
Er det noen meninger og erfaringer der ute ?
Trine

5/27/2011 at 5:37 AM

Jeg har samme erfaring som deg Trine. Jeg har fortsatt en del å lære om Geni, men mitt inntrykk er at Geni ikke er for dem som vil bygge på sin lille del av verdenssamfunnet på egenhånd.
Til det er f.eks MyHeritage mye bedre, for der har man familietreet i sin hule hånd.

Samtidig så er det kanskje også litt uklart hvordan de forskjellige samarbeidsformene utarter seg?
Jeg må fortsatt tenke meg om to ganger når jeg skal svare på forespørsler, men det er vel slik at samarbeid/collaboration da har man tilgang til profiler for ikke-levende personer, mens familiegruppe/venner - så har man rettigheter på alt?

Hvis dette hadde vært mer tydelig kommunisert, kanskje i den forhåndsutfylte meldingen som dukker opp når man skal sende en forespørsel - så kan det være at folk hadde vært mer positive?

Bare noen tanker.

Ørjan

Private User
5/27/2011 at 6:33 AM

Jeg forstår udmærket, at brugere er skeptiske. For mange kokke fordærver maden, som man siger.
Oprindelig havde jeg nogle meget gamle profiler på mit træ. Alt for mange brugeres forskellige opfattelse og forkert merging har bevirket, at mit træ har mistet forbindelsen til disse gamle profiler.
- Endvidere finder jeg det underligt, at nogle brugere, der beder om samarbejde, kan være administratorer på både 10.000 og 30.000 profiler. Hvor er kvaliteten henne - merging kan ikke gøres om.
- Har man oplysninger til en profil, kan man kontakte profiladministrator eller bede om at blive medadministrator på profilen, hvis man er i nær slægt med den profil.
- Jeg har lagt et kæmpe arbejde i mit træ og deler det gerne her på Geni med min slægt - også den meget fjerne del, som det er interessant at finde frem til.. Men jeg ønsker ikke at få mit træ ødelagt. Man kan nemlig udmærket samarbejde uden at få indflydelse på andre brugeres træ.

Endelig er der jo også det problem forbundet med anmodninger om samarbejde, at nogle helt ukendte brugere, der administrerer mange tusinde profiler, samtidig beder om at blive medlem af ens familiegruppe.
Og det er da et stort problem, eftersom det vil give adgang til alt - også at tage ged.com af ens arbejde - og måske bruge det andre steder på nettet..
En sådan bruger bør da afvises straks.

Jeg kunne godt tænke mig at få oplyst, hvad der ligger til grund for nogle profiladministratorers enorme mængde profiler, som de administrerer.

5/27/2011 at 9:02 AM

Er ganske ny bruker av Geni og har heldigvis ingen negative erfaringer ennå, men er heilt einig med deg Trine; grunntanken bak Geni er vel at flest mogleg samarbeider om færrest mogleg tre - ein stor internasjonal dugnad. På den måten kan ein lettare sjå samanheng mellom slekter og sleppe å leite fram alle opplysninger og fakta sjølv.

Men sjølsagt så kan mange kokker lage mykje søl, men den sjansa må ein berre ta dersom ein vel å vera med på eit stort verdsomfattande slektstre. Rådet er å ta sikkerheitskopi innimellom slik at ein ikkje misser registreringer for alltid.

Og ja, kjenner personer som har registret veldig mykje på Geni; HURRA for slike ildsjeler som prioriterer å bruke så mykje av fritida si med å digitalisere opplysninger på ein gratis nettstad som er tilgjengeleg for alle - for at dei skal ha lett tilgang til opplysninger, både nå i dag og seinare.

Ei lita bøn til slutt; dersom ein likevel nyttar Geni til å registrere slekt, men samstundes vegrar seg for å samarbeide med andre, er det fint om profilane ikkje er meir private enn at andre kan få søkt dei opp og lese kva som er registrert.

Odddny ;-))
-som har knytt mange trivelege kjennskap her på Geni, og storkosar seg med å drive slektsgransking i lag med dei i staden for å sitja åleine i mi vesle stove med papir og blyant ;-)

5/27/2011 at 10:00 AM

Takk for innlegg :-)
Jeg skjønner godt at du Henny er frustert over at treet ditt har blitt ødelagt. Jeg ville nok selv blitt sint for det, men jeg har sørget for å lagre alt gammelt som jeg selv har funnet fram.
Ørjan, MyHeritage ser fint ut til et slikt bruk. Jeg bestemte meg før jeg gikk inn i Geni at det måtte bli alt eller ingenting da dette er noe som andre har laget og lagt premisser for. Dersom det ikke passer meg så må jeg la være å bruke verktøyet. Det betyr ikke at man ikke skal være våken og følge med :-)
Vennlig hilsen Trine

5/27/2011 at 10:15 AM

Jeg klipper og limer litt fra dialogen som forgår utenfor diskusjonslenken. Vil ellers la denne personen få "være i fred nå "
Mitt svar :
Jeg tror nok du har misforstått litt. Jeg kan anbefale f eks. programmet som heter Brothers keeper. Der kan du bygge ditt eget slektstre helt privat.
Geni er grunnlagt etter ideen om at når alt kommer til alt så har vi alle felles røtter. Jeg tror imidlertid ikke at det lar seg gjennomføre å flette sammen alle, men målet er at flest mulig skal henge i hop. Dersom jeg en dag kommer borti din slekt og du ikke er interessert i samarbeide er det slik at jeg kan finne de opplysningene jeg trenger og legge dem til uavhengig av om du er villig til å samarbeide eller ei. Navn, fødselsdato, foreldre er offentlig tilgjengelig bl a i gravminner DiSNorge, Folketellinger, skattelister, kirkebøker.
Vennlig hilsen Trine

N N: (slettet av meg)
I dag 12:02 a.m
Klart at det er ment som ett eget privat familie tree! Man legger ut bla private bilder/dokumenter osv som tilhører familien min,ikke for hele verden og ukjente personer..... Jeg har ikke missforstått hva geni er til,og jeg vet hva jeg vil med mitt private tree,røtter,bilder,dokumenter,osv.... Jeg har slettet denne mannen fordi vi ikke er i slekt,hva ellers skal jeg samarbeide med han om???

MVH NN

Trine Kristin Grøthe
I dag 11:34 p.m
Vil bare minne om at hele idèen med Geni er at vi skal samarbeide og flette sammen våre slektstre. Jeg er overrasket og uforstående når jeg leser det du og noen få andre gir uttrykk for når det gjelder å samarbeide med folk du ikke kan se slektskapet med her og nå.
Det finnes mange fine slektsprogrammer man kan bruke dersom man ønsker å avgrense det til et eget privat tre. Geni er ikke ment å skulle brukes på den måten.

Vennlig hilsen Trine Grøthe.

Private User
5/27/2011 at 10:34 AM

Jeg har ligesom NN heller ikke misforstået formålet med Geni.

Man bør ikke gå på kompromis med kvalitet. Hvad er et verdenstræ værd, hvis der ikke er realiteter bag. Sammensmeltning (merging) kan ikke gøres om. Derfor skal man nødvendigvis være på vagt. Og det er jeg i lighed med mange andre.

Private User
5/27/2011 at 10:35 AM

Alle norske bruukere bør følge dette prosjektet: http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk

Private User
5/27/2011 at 10:37 AM

Og til dig, Trine, angående din omtale af Brothers Keeper. Jeg tror at vi alle har et program på vores computer - men det kan du jo ikke dele med din slægt både nær og langt ude.

Geni er genial, fordi alle med samme eller beslægtede rødder, kan være fælles og samarbejde. Men det betyder på ingen måde, at fremmede og uvedkommende skal til at redigere i ens træ.

Det kan heller ikke være intentionerne bag Geni.

5/27/2011 at 12:26 PM

Jeg både skjønner og ikke skjønner det du sier Henny. Det er helt naturlig å ville holde det private innenfor familien. Det jeg er usikker på er hvor du setter grense for hvem du vil være i slekt/familie med. Det må være det det handler om for skeptikere (bortsett fra å få ødelagt arbeide som er gjort)
Du spør "hva er verdenstreet verd hvis det ikke er realiteter bag "? Det er jeg fullstendig enig i, men for meg blir det ikke noe "verdenstre" dersom vi ikke kan samarbeide før vi har bevis for at vi er i slekt. Det er en selvfølge at alle skal gjøre sitt beste for at feilmarginene skal være lavest mulig.
vennlig hilsen Trine

Private User
5/27/2011 at 1:55 PM

Jeg sætter ingen grænser for, hvem jeg vil være i slægt med, hvis der er en reel forbindelse. Der hvor jeg sætter grænser, er over for de brugere, der ikke har direkte relationer til mit træ.
Vi kan sagtens énde op med et verdenstræ på rimelige betingelser for alle.
Også uden at alle skal være collaboratører med alle.
Til eks. er der registreret 5.000 blodsbeslægtede i den ene gren af mit slægtstræ, hvilket nok er det maximale tal, der registreres.

Der, hvor jeg siger fra, er over for fuldkommen uvedkommende, der sender anmodning om både at blive medlem af min familiegruppe og som collaboratør. Uden overhovedet at oplyse, om der et eller andet sted langt ude skulle være en forbindelse, som jeg imidlertid ikke har kunnet finde. Og det drejer sig gerne om brugere, der er administratorer på tusindvis af profiler.

Hvad angår min familiegruppe og hvem jeg giver adgang til at se mine oplysninger der - det være sig billeder - bestemmer jeg helt klart selv,
Jeg har også de øvrige medlemmer i min familiegruppe at tage hensyn til.

Jeg er ikke mod samarbejde - jeg er blot imod, hvis andre brugere ønsker at udnytte det.
Desuden kan man godt samarbejde uden at skulle være collaboratører eller have adgang til andres familiegruppe.

5/27/2011 at 2:53 PM

Tusen takk til deg Bjørn. Jeg legger ved linken som en påminnelse her også.
http://www.geni.com/projects/Introduksjon-til-Geni-com-norsk
Det er helt tydelig hva som er intensjonen med Geni.

Trine

Showing all 12 posts

Create a free account or login to participate in this discussion