opzoeken

Started by Peter De Bie on Monday, May 30, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 15 posts
5/30/2011 at 8:40 AM

De twee boeken die ik onder literatuur aan het topic heb toegevoegd, heb ik in de kast staan.
Kan dus eventueel wat opzoeken, als iemand een specifieke vraag heeft.

5/30/2011 at 12:35 PM

Als je wil, mag/kun je misschien de pagina ook nog wat aanvullen met leuke ouwe beroepjes. Dat motiveert mensen wellicht -als ze bijv. 'n akte uit GENLIAS overschrijven toch maar het beroep 'mee te nemen' in de knip-e/o-plak-e/o-overtype exercitie. Maakt het ook voor anderen weer leuker. Later zien we dan wel of 'n gelinkedte pagina vulbaar blijkt met beroemde-/-beruchte vertegenwoordigers van zo'n broodwinning. Zelf heb ik zo een nog pril, maar straks misschien bijzonder zilversmeden-dynasty-project aan de gang gezet, die ik vooral zelf wil gaan vullen, maar ik heb geen reserve als mensen me daarbij kunnen helpen. Veel handen & ogen maken zoek- & type-werk veel sneller & leuker, is m'n veronderstelling en hoop dat die uitkomt.

6/14/2011 at 1:25 AM

weet iemand wat een HAGELGIETER is? heb er net een gevonden in Rotterdam: Willem Fredrik Iburg.

6/14/2011 at 11:24 AM

iemand die uit lood jachthagel (schietkorrels) giet (Beroepsnamenboek)

6/14/2011 at 11:09 PM

bedankt, ik zet het vast op de pagina, want een profiel is wel weinig om een hele projectpagina aan de spenderen. -al die bomen die gekapt moeten worden om de energie te leveren voor al die internationale software, ik blijf milieubewust, ook digitaal-

1/10/2012 at 1:36 PM

Peter De Bie Weet jij -of iemand anders natuurlijk- wat een klapmeester is? ben dat beroep vandaag tegengekomen in een akte van iemand die eerder genoteerd werd als brugwachter. Is-ie omgeschoold of is er taalkundig iets gebeurd met dat beroep? Moest hij soms vaak in de handen klappen om te zorgen dat de brug leeg raakte voor hij aan het katrol kon gaan draaien of zo? Ik sla er maar een slag naar, maar soms is de verklaring erg grappig. Zal trouwens mijn etymiologische woordenboek maar weer eens naast mijn bureau leggen, soms aardig om zoiets eens taalkundig te analyseren. ben benieuwd, groetjes, jMu.

1/11/2012 at 4:25 AM

@--jMVu-- Volgens mijn dikke beroepsnamenboek is een "klapmeester" of "klapoptrekker" inderdaad de bediener van de klap (=ophaalbrug). Hij kan zich doen bijstaan door de "klapknecht" en de "klapmaker" zorgt ervoor dat er uberhaupt een klap is op op te trekken.
("Klaploper" wordt niet genoemd, maar is daar wellicht een verband? En "klap optrekken" is wat anders als "klap opentrekken" ;-))

1/11/2012 at 4:35 AM

nee, je bedoelt je klep opentrekken.... dat is wat vrouwen zo goed kunnen, meel...en over zaken waar ze geen b.l verstand van hebben, toch?

1/11/2012 at 4:42 AM

trouwens, veel dank voor je bibliothecaris-bijdrage, want nu hoef ik dus gelukkig niet nog apart 'n project te maken voor de klap-meesters e/o klap-optrekkers onder ons, die kunnen we nu dus gewoon onderbrengen bij de:
http://www.geni.com/projects/Brugwachters-in-de-familie

En klap-knechten moeten natuurlijk gewoon wachten tot ze hun diploma in de zak hebben of bij het gilde mogen, voordat ze in onze annalen worden bijgeschreven; standsverschil moeten we natuurlijk wel in stand houden, vind je niet?

Maar wat te doen met die klap-makers en die klap-lopers? Voorlopig maar linken aan het parapluie-kapstok-project [http://www.geni.com/projects/Ambachten-Beroepen Ambachten & Beroepen], als het er veel blijken te zijn kunnen we altijd nog aan Wikipedia vragen of ze 'n pagina aan dit fenomeen willen wijden met een lijsje gerenommeerde vertegenwoordigers van dit ambacht. groet, sjanet, de archief-madelief.

1/11/2012 at 5:07 AM

trouwens, met Private User net het verschil besproken tussen veermannen, -vrouwen en sluiswachters. Veervrouwen schijnen mensen naar de andere hemel te kunnen helpen en veermannen roeien je de Stynx over, dus bevinden we ons wel in illustre gesellschaft, niet?

1/12/2012 at 6:17 AM

Iemand ooit gehoord van een VERIFICADEUR ?
Hier is er eentje: Hele Zondervan

1/13/2012 at 2:38 PM

--jMVu-- vandaag geen tijd gehad om het beroepsnamenboek open te slaan.
Maar de man heeft nogal wat rondgezworven. Zijn 7 kinderen worden allemaal in andere plaatsen geboren tussen Heerlen en Arnhem. Bij de vroege dood van zijn laatste kind wordt als beroep "commies verificateur" opgegeven. De Amsterdamse ambtenaar maak daar later verificadeur van.
Voor verificateur vinden we: "verificateur: ambtenaar belast met de controle op de juistheid van opgaven, vooral bij de belastingen" en "verificateur: 1) Accountant 2) Belastingambtenaar 3) Beroep 4) Beroep, ambt of functie 5) Controleur 6) Echtheidsonderzoeker 7) Persoonsbenaming 8) Registeraccountant 9) Rijksambtenaar der accijnzen". En: "verificateur, hij die verificaties uitvoert (heeft meestal een minder grondige opleiding genoten dan een controleur)".

1/14/2012 at 8:45 AM

Nog een aanvulling uit het beroepsnamenboek: verificateur wordt ook gebruikt voor corrector in de boekdrukkerij

5/16/2012 at 12:47 AM

Wie wil/kan voor dit project nagaan wat een GRIETMAN is/doet? En bestaan/bestonden er ook GRIETVROUWEN? Kunnen we een subprojectnaam GRIETMENSEN in de familie noemen, of is dat raar?
Zag het in combinaties, zoals
* beroep: grietman/1e luit. - wat waarschijnlijk betekent 1e Luitenant, dus een militair
* maar ook een combinatie met Lid van de Staten Generaal ben ik tegengekomen, dus....?

Roept u maar !

5/16/2012 at 12:50 AM

en natuurlijk ben ik ook zelf in de -digitale- boeken gedoken:

* http://nl.wikipedia.org/wiki/Grietman
* voor onze Engelstalige geni-vrienden: http://en.wikipedia.org/wiki/Grietman
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Grietman
* nou jah zeg, allemaal kerels...

kent dan niemand een GRIET-vrouwke?

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion