Hva mister jeg om jeg sier opp PRO-medlemskapet?

Started by Øystein Helland on Tuesday, May 31, 2011

Participants:

Showing all 14 posts
5/31/2011 at 12:32 PM

Hei
Står noe under kontoinstillingene om at begrensninger på 1000 i treet og liknende hvis jeg melder meg ut men det er litt vagt.

Kutter de greiner av treet mitt? Har et tre som strekker seg tilbake til 1700-tallet (maks) og det er stort sett bare bønder så da er det stopp. Jeg ser derfor ikke helt poenget med å være betalende medlem?

Bør en eksportere treet før det forsvinner? Har prøvd et par gratis slektsprogrammer men GUIen er jo håpløst i forhold til Geni. Ser jo bare 3 ledd av gangen og en kan ikke bevege seg rundt som i Geni. Skulle kunne brukt Geni offline som et program...

Private User
5/31/2011 at 12:38 PM

Neida, - det eneste du mister er avansert og automatisk søk samt antall slektninger du kan vise på en gang i treet (1000 er mer enn nok uansett), samt hvor mange du kan bla deg igjennom i diverse lister. DU mister også muligheten til å få sett hvordan du er i slekt med fjerne slektninger, samt au du selvsagt slipper reklame.

https://www.geni.com/account_settings/premium_account

Ellers, - hvor mange halvlitere eller kaffe-latte koster egentlig ett Pro, - hvis du kansje vil sammenligne med andre utgifter ;-)

6/1/2011 at 3:22 PM

men for meg stopper det der kirkebøkene og folketellingene stopper... og da er det ikke mer å hente på en måte...uten at en bruker ufattelig mye mer tid på det....ble pro-medlem fordi det kom forslag om merging med andre tre, dette er vel en funksjonalitet jeg vil miste? Men jeg tror ikke det er så mange flere tre å hente for meg foreløbig...

8/19/2011 at 1:42 PM

Virker som noen hos Geni har lest min ytring her i og med at de har endret på saker og ting i det siste...

11/8/2011 at 2:48 PM

Får nå beskjed om at jeg bør oppgradere (fra basic) fordi treet mitt er større enn 100personer. De driver stadig å forandrer reglene her virker det som? Hva skjer hvis jeg ikke oppgraderer?

Virker også som de har fjernet muligheten til å eksportere til GEDCOM når du kun har basic?

Private User
11/8/2011 at 3:03 PM

Akkurat denne endringen er det en heftig diskusjon på, spesielt fordi det i praksis betyr at noen som blir invitert inn i ett tre som allerede har flere enn 100 slektninger vil du ikke kunne legge til en eneste ny profil.

Har akkurat foreslått en endring på dette som er mye bedre, men uansett så er det ingenting som er gratis her i verden, så begrensninger blir det uansett.

Gedcom eksport var ikke tilgjengelig for basic brukere før, men det ble åpnet for det i August, - men begrenses til kun å eksportering med deg selv som utgangspunkt, men Pro bruker kan eksportere fra hvilken som helst profil. Det er vel derfor du ikke finner denne opsjonen på en profil, men må gjøre det via Familie/del treet menyen

Du starter eksport her:
http://www.geni.com/gedcom

Jeg planlegger å lage ett program til uka som også henter ned bildene og dokumentene for deg.

11/8/2011 at 3:13 PM

takk

11/8/2011 at 3:24 PM

Jeg ble selv invitert og var pro et år, synes å minnes om at en kunne betale en sum og bli PRO resten av livet, mens det nå koster 8$ måneden!! Jeg kom jo med i dette fordi det var lett! Jeg gidder ikke holde på her hvis jeg risikerer å miste hele treet. Og siden jeg ikke har brukt andre program så sliter jeg litt. Og det er tydelig at de spekulerer i nettopp slike som meg for å tjene penger.

Jeg installerte et par program ja, MyBrothers Keeper og noe. Jeg registrerte at dette var noe DOS-aktige greier som ville ta vanvittig med tid å lage tre i, fikk ingen oversikt som i Geni. GEDCOM-filen ble heller ikke importert riktig. Dette er et halvt år siden så det har kanskje kommet noe bedre..?

Private User
11/8/2011 at 11:25 PM

Sjansen for å miste ting er tilstede uansett hva du gjør,- hvor mange av oss har ikke opplevd disk-krasj på egen PC?

Selv jeg som har holdt på med data i over 30 år, og jeg må innrømme at jeg selv slurver litt med med backup, og når det gjelder Geni regner jeg med at de har bedre backup-rutiner enn meg.

Når man har ett tre på Geni bør man prinsipielt også vedlikeholde sine egne registreringer parallelt i ett egnet program på egen PC også.

DIS Norge har en oversikt over slike her: http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=357

Hva man anbefaler er vanskelig da det ofte er veldig farget av hva man er litt vandt til og ikke om man har brukt andre program, men er enig i at BK er litt for mye forrige årtusen.

Når det gjelder GEDCOM's fra Geni er det avdekket endel feil som både er rettet og som vil bli rettet, men generelt pleier GEDCOM's som et program lager kun være fullt kompatibelt med seg selv. Kommer til å ta en runde med analyse av GEDCOM eksport selv nå, og ber Geni rette ting fortløpende etterhvert som jeg finner noe.

Tok litt feil mht rettighetene til GEDCOM eksport, - også før August kunne basic brukere eksportere GEDCOM's, men da med flere begrensninger og maks 500 personer. En av feilene vi har bedt Geni rette er at når ett begrenset tre eksporteres så blir ikke referanser til profiler som faller utenfor eksport avskjæringer (som ved eksport av bare direkte aner) ikke utelatt.

Når det gjelder priser så varierer de, - betaler du månedlig er det selvsagt dyrest, noe som gir den morsomme effekten i at Plus med sine begrensinger og månedlig betaling koster det samme som fullt Pro over ett helt år, så det blir snakk om egne prioriteringer.

Vi samtidig minne på institusjoner som biblioteker og slikt kan søke om Public Access slik at når du logger deg på Geni fra en slik institusjon har du fulle Pro rettigheter.

11/21/2011 at 4:09 PM

Prøvde å importere gedcomfilen (v5.5) i siste versjon av gramps men den sleit. Etter å ha studerte valgene hos DIS og andre software på internett finner jeg ikke noe som jeg vil ha. Har derfor igjen prøvd Brothers Keeper og den sluker fila rått. BK gir jo faktisk grei oversikt i all sin DOS-aktige enkelhet. Screenshotene fra softwaren for MAc så jo veldig sexy ut da, men jeg er ikke Apple-slave...Jeg kommer ikke til å bruke det aktivt men det er greit å ha data som en vet kan leses...

Private User
11/22/2011 at 1:50 AM

Testet opplasting av en GEDCOM i Family Tree Builder og det fungerte overraskende godt, spesielt siden programmet også lastet ned de fleste bildene for meg.

Programmet har imidlertid ett irriterende mas om å publisere treet på deres webside som jeg ikke har greidd å slå av, og dessuten bør Geni først fikse endel feil og mangler i GEDCOM eksporten.

11/22/2011 at 5:27 AM

GRAMPS behöver en liten software-fix för att klara av genis (icke-standard) gedcom5.5, se:

http://www.gramps-project.org/bugs/view.php?id=5335

11/23/2011 at 7:41 AM

Teste Family tree builder og det ser ut til å fungere bra, endel feil men ikke alvorlige. Masse bilder kom med. De dokumentene jeg hadde lastet opp (png og pdf) ser ikke ut til å komme med, de fleste har jeg ikke knyttet opp mot personer så det er vel kanskje derfor?

Hvorfor er du negativ til online publikasjon? Jeg sa nei til dette siden du nevnte det. Men en online backup hadde vært bra...Da jeg trykket på Match-knappen så fikk jeg beskjed om å publisere men da jeg svarte nei stod det at jeg ikke skulle få dette spørsmålet flere ganger på dette treet.

Private User
11/23/2011 at 8:23 AM

Er ikke negativ til online publikasjon, - alt ligger jo online på Geni allerede, og det er ingen grunn til å duplisere dette. Dessuten var det jo bare en test, - en av mange, inntil GEDCOM filer fra Geni er helt riktige.
Uansett er det snakk om å ha en lokal kopi av hva som defineres som forest" i Geni, så ytterligere publisering er av null interesse for meg.

Showing all 14 posts

Create a free account or login to participate in this discussion