Thumann

Started by Eiliv Sørhus on Monday, June 20, 2011

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 4 posts
6/20/2011 at 8:23 AM

Dette er første gang at jeg har sett navnet Thumann dukket opp på Fredrik Erik Holler. Da er det to tanker som dukker opp hos meg:
1) Interessant. Hvordan har det seg at han har tatt det navnet, men at det ikke finnes noen andre plasser i Holler-slekten.
2) Er det en misforståelse som har ført til at det er nedtegnet slik et sted?

Så, er det noen her som har kilden for at det navnet kommer i forbindelse med Fredrik Erik? Vil først avklare det, før jeg prøver å finne ut hvor så opphavet er for at det navnet ble tildelt han.

mvh
Eiliv

6/21/2011 at 3:58 AM

I 1910 tellingen for Trondheim finner jeg Hedvig Holler Petersen gift med Bertram Pettersen på denne linken;
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036806032214/

Når hun gifter seg 1. sep 1902 i Bakklandet kirke i Trondheim, står faren oppført som Fredrik Erik Thumann Holte.
Hedvig står oppført som Hedvig Finckenhagen Holte, født 1848 i Volden.
Jeg antar at Holte er feilaktig oppført som etternavn.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&s...

I 1900 tellingen for Trondheim finner jeg Hedvig Holler oppført på samme adresse som Marius Holler, begge født i Volden, Sunnmøre.
Hun er oppført som gift, men jeg har ikke funnet hvem hun var gift med før Bertram.

I 1865 er Hedvig oppført sammen med foreldre og søsken i Selbu.

Det er en viss usikkerhet om den Hedvig som giftet seg med Bertram Pettersen er datter av distriktslæge Holler, men jeg finner ingen andre som kan være faren.

mvh
Bjørn Olav Haugom

6/21/2011 at 4:17 PM

Jeg og ser det som svært sannsynlig at det er den samme Hedvig. Det at hun i 1910 tellingen står oppført om Hedvig Holler Petersen, taler nemlig for at det er en feilskriving. Samt det at navnene eller sammenfaller, og faktum at Marinus (som må være den samme som Marius) Holler bor sammen med vedkommende både ved tellingen i 1900 og 1910 bygger jo bare opp under det.

Ser at du har rett i at hun står oppført som gift, men kan det hende at også dette er feil? Ser at hun står oppført som Hm og han som hf for denne boenheten.

Det skal sies at jeg har jobbet en del år med å nøste opp i Holler slekten, og jeg kan ikke se at det er andre kandidater til å være denne Hedvig ved navn Holler. Ingen andre grener er da heller flettet inn i Finckenhagen-slekten.

Så da blir det spennende å se om dette Thumann navnet kan føre meg til noe, eller om det også er en feiltagelse som har blitt mer.

mvh
Eiliv

6/22/2011 at 2:02 PM

Jeg sjekket Ministerialboken for Bakklandet kirke, Hedvigs giftemål med Bertram. Der står det faktisk Hedvig Finckenhagen Holler (ikke Holte), fhv butikdame, Bakkegd. 4, født i Volden, Søndmøre i 1848, konfirmert 19/6 1864 i Selbu. Far er distrikslæge Fredrik Erik Thumann Holler (ikke Holte). Da er tvilen min fjernet.

I kolonnen "Hvis nogen av brudefolkene have været gift før....", står det ingenting om at Hedvig har vært gift før, og hun er heller ikke titulert som enke. Men det står at Bertram var gift med Hedvig Sofie Schive, som døde 7. januar 1896 i Bakke sokn. ( Det er Schive slekten som er mitt utgangspunkt for forbindelsen over til Hedvig F. Holler.

mvh
Bjørn Olav Haugom

Showing all 4 posts

Create a free account or login to participate in this discussion