Sophie Eriksdotter Løvenbalk och Lydeke Djäkn

Started by Private User on Wednesday, June 29, 2011

Participants:

  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 36 posts
Private User
6/29/2011 at 3:17 PM

Uppgiften, om att Sophie Eriksdotter Løvenbalk skulle ha varit gift med släkten Djäkns stamfader Lydeke, torde inte stämma eftersom Sophies ålder inte passar in kronologiskt. Den Lydeke Olsen Djekn (död ca. 1509), som nämns i Danska Adelsförfenings skrift "Danmarks Adels Aarbog" (DA 1903:291) och var gift med Sophie Eriksdotter Løvenbalk kan inte vara identisk med släkten Djäkns stamfader, eftersom han var född redan ca. 1350 och dog ca. 1409. Sophie torde ha varit född ca. 1449 och dog före 1512. Tacksam om jag har fel, men jag har ännu inte hittat det rätta underlaget för antagandet att Lydeke Olsen Djekn och Lydeke Djäkn skulle vara en och samma person.

Private User
8/22/2011 at 1:15 AM

Jag hittade även en uppgift om att skulle ha pantsatt 1509 och sålt 1510 sin sjättedel i släktgården Aunsbjerg till Niels Clementsen. Denna uppgift stöder heller inte tanken att hon skulle ha varit gift med släkten Djäkns stamfader Lydeke

Private User
12/28/2011 at 9:33 PM

Jeg ser at Pekka har endret på Sophie igjen. Jeg har derfor innvitert Private User og Pekka A.E. Husgafvel så vi får avklart hva som er riktig

Private User
12/29/2011 at 1:11 AM

Jag har tyvärr ej några förstahandsuppgifter om släktskap mellan Sophie Eriksdotter Løvenbalk och Lydeke Djäkn, däremot har detta släktskap konstaterats vara felaktigt redan tidigare i profilens textfält.

I fall där släktskap är osäkert skulle det nog vara bättre att inte koppla ihop profilerna utan hellre lägga in teorierna i översiktsfältet, så de som är intresserade har alla uppgifter tillgängliga.

Private User
12/29/2011 at 8:00 PM

Som tillegg til denne diskusjonen, så har vi en annen Sophie Eriksdatter Løvenbalk, kan det være seg slik at det er litt "mix up" på grunn av dette?

Private User
12/30/2011 at 2:21 AM

Det kan vara ett "mix up" mellan dessa två Sophie Løvenbalk. Tyvärr godkände jag i misstag kopplingsförslaget mellan Sophie Løvenbalk och släkten Djäkns stamfader Lydeke. Nu får jag inte mera korrigerat mitt misstag, eftersom basuppgifterna tilhör någon annnan.

Private User
12/30/2011 at 7:45 AM

Private User dette kan jeg rette opp i for deg, men først må vi få klarhet i om Sophie Eriksdatter Løvenbalk datter av Erik Eriksen Løvenbalk var gift med Lydeke Olsen Djekn. Hvis hun ikke var dette og alle er enig i dette vil jeg kobble henne i fra denne personen.

Private User
12/30/2011 at 7:59 AM

Jeg ser forøvrig at hennes far Erik Eriksen Løvenbalk har blitt kobblet vekk fra sin far Erik Jensen Løvenbalk til en ny far Erik Christoffersen Løvenbalk av Pekka A.E. Husgafvel.
Er dette riktig?

Private User
12/30/2011 at 8:51 AM

Hej! Tack för ditt svar. Det verkar klart att Sophie Løvenbalk var gift med en Lydeke Olsen Djekn, men jag tror inte att han är samma person som den Lydeke Djäkn, som var född ca 1350 i Westfalen, Tyskland, och dog 1409. Det verkar vara två skilda personer med samma namn.

Huruvida Pekka Husgafvels angivna nya far till Sophie är riktig har jag tyvärr inte fördjupat mig i.

Här i Esbo/Mattby (södra Finland) lyser snön fortfarande med sin frånvaro, men för morgondagen har de lovat både köld och snö. Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.

Private User
12/30/2011 at 9:03 AM

Takk Martin, og en riktig godt nytt år til deg også.
Når det gjelder slik det står nå, så vil jeg rette tilbake på hva som har blitt gjort og forholde meg til "Danmarks Adels Aarbog" (DA 1903:291)" hvis ingen annen dokumentasjon kan fremvises som støtter slik det ser ut nå.

12/31/2011 at 10:24 AM

Uægte søn af Christopher II Eriksen, Erik Løvenbalk 1307-1332. Sønnen Erik blev født omkring år1307 og døde i 1399. Datter Sophie blev født 1356 og døde i 1412 -

Bror til Erik Eriksen Løvenbalk var Niels 1331 - ca. 1377.
Han havde sønnerne Jens og Erik.

Jens Nielsen blev født ca. 1352, døde 1442, gift med Ellen Munk.
Noget galt i fødsler af deres børn.
Her på GENI blandt andet en søn Erik Løvenbalk og datter Sophie Løvenbalk .
Hvis moderen var født ca. 1355, ville hun have været 60 år siden Sophie blev født.

Det skal nu finde ud af det oprindelige spørgsmål, som er fødslen af ​​Sophie, barnebarn datter af Christopher II Eriksen. dvs. Sophie, der blev gift Lydeke.

Med venlig hilsen og Godt Nytår Glenn, Martin og Joakim !

12/31/2011 at 10:28 AM

Havde en fejl:
Erik Eriksen Løvenbalk ifølge GENI blev født ca. 1331 og døde 1399.

Private User
12/31/2011 at 10:49 AM

Liten kommentar til den siste Pekka, det er ikke i følge Geni, men deg selv.
I følge endrings historien til profilen, så ble hans fødsel endret fra c. 1406 til c. 1331 og hans død fra 1499 til 1399.
Disse endringer er utført av deg.
Det kan godt være at de er korrekte, men det jeg savner for disse endringer som er gjort på Sophie og Erik er dokumentasjon.

For at vi skal få dette korrekt så er det viktig at vi vet hvor disse opplysninger kommer i fra

12/31/2011 at 11:20 AM

Der er ingen sandhed i, hvad trykt på bøgerne.
Når du mener med blinde øjne, alt hvad der er på dem, hvilket resulterer fejl århundrede. Sådanne exemplarer er tusindvis.
Det er ikke første gang, når der er fejl i bøgerne.
Et hundrede års fejl kan ske meget nemt, når du skriver i 1509, men har til hensigt at skrive 1409.

Private User
12/31/2011 at 11:24 AM

Joda, det kan gjøres feil i bøker, men da er det vel en eller annen dokumentasjon som kan bevise dette.
Jeg bare lurer på hvor du har din innformasjon fra.
For det hadde hjulpet med å finne ut av hva som er korrekt.

12/31/2011 at 11:36 AM

Er det nu spørgsmålet om uægte søn Erik Eriksen Løvenbalk, barnebarn af Cristoffer II Eriksen (1278-1332), eller noget andet Eric Løvenbalk?

Private User
12/31/2011 at 11:52 AM

Danmarks Adels Aarbog er en årlig publikasjon som har utkommet siden 1884. Hvis du har dokumentasjoner på feil der bør du snarest sende dem inn slik at de kommer i neste utgave, for det er merkelig hvis ingen andre har gjort dette på de 127 årene.

12/31/2011 at 11:54 AM

Korrigerer:
Er det nu spørgsmålet om uægte grenens Erik Løvenbalks sønnen, Erik Eriksen Løvenbalk / Loevenbalk, barnebarn af Cristoffer II Eriksen (1278-1332), eller noget andet Eric Løvenbalk?

Så bedstefar var født i 1278 og barnebarn i c. 1406?

Proportionssans...

Private User
12/31/2011 at 12:26 PM

At man har slekts led som mangler eller ikke er korrekt er en ting, men å justere enkelte av de uten å henvise til noen form dokumentasjon er en annen.
Jeg spør en greit spørsmål, om hvilke kilder har du for de endringer som er gjort.
Er de korrekte så er det flott, men er de en beregning foretatt på antagelser er det ikke så greit.
Den bestefar som er der nå, er ikke den som var der.
Du koblet vekk far Erik Eriksen Løvenbak fra hans far Erik Jensen Løvenbalk som var født ca 1374
Så ser vi på slik det var, så var bestefar født ca 1374, og barnebar født c. 1449, noe som er fult mulig

Private User
1/1/2012 at 1:08 PM

Jag arbetade en del med de danska linjerna för ett år sedan. Använde mig av http://fmg.ac/Projects/MedLands/DENMARK.htm#_Toc196361206 som den mest trovärdiga andrahandskällan på nätet. "Illegitimate"-brodern kom från denna sida.

1/2/2012 at 2:12 PM

Jeg har fulgt med her i debatten med stor interesse, det er åbenbart en lidt besværlig famile Løvenbalk.

Jeg er egentligt kun støt på to Sophie Løvebalker.

Sophia Eriksdatter og Sophia Jensdatter Løvenbalk Sidstnævnte skulle være gift med Jon Viffertsen Viffert. man antager hun er død omkring 1457.

Sophia Eriksdatter angives gift med Lydeke Olsen Djekn død 1509 og hun er angivet som død ca 1512.

Lydeke Djekn, af den svenske slægt Djekn, hvis Vaaben var en Munk med Ørnehoved.

Kilde : http://finnholbek.dk/genealogy/index.php

Så jeg mener ikke at der her angives at det er stamfaderen til familen Djekn der er tale om, men udelukkende en noget senere gren af familien Djekn, hvis der da findes en senere gren med samme navn.

Så tror jeg, at jeg følge lidt med på sidelinien med hensyn til Erikerne.

Godt Nytår til jer alle.

Mvh
Per

Private User
1/3/2012 at 1:31 AM

Hej! Så har jag också tänkt det, dvs att Sophia Eriksdatter Løvenbalk nog var gift med Lydeke Olsen Djekn, men att denna Lydeke inte är identisk med släkten Djekns (Djäkns) stamfader, utan tillhörde en senare gren av samma släkt.

1/3/2012 at 5:04 AM

Hej Martin,

Hvor Olsen kommer fra ved jeg ikke men er det ikke mere naturligt det er Ollofsen(son)

Private User
1/3/2012 at 5:19 AM

finnholbek.dk som vel er den mest komplette oversikt over DAA oppføringer og rettelser angir Lydeke uten noen koblinger, så jeg foreslår at vi gjør det samme:

http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I24631&tr...

1/3/2012 at 6:02 AM

Hej Bjørn,

Vil også mene det er det mest naturlige, han er dog oså lidt i tvivl om mellemnavnet Olsen ?

Som flere har nævnt i denne debat er Kilder det væsentligste for at oplysninger her på Geni bliver så rigtige som mulige, det er også derfor at selv historiebøger til tider må ændres.

Jeg er enig i konsekvensen af at ændre slægtsskab uden dokumentation er en glidebane der kan få noget der er seriøst til at ligne (Pop), konsekvensen er at de seriøse genologer finder andre græsgange da det kan være endog særdeles vanskelligt at ændre noget der er opdateret.

Jeg mener med hensyn til Løvenbalk slægten at man skal være lidt varsom og indtil videre må forholde sig til det gængse opfattelse af slægtskab, indtil man kan dokumenterer det forholder sig anderledes, men derfor kan debatten vedr. Løvenbalk slægten være meget god og sund, men man skal tage denne debat inden man ændre årstal/datoer/slægtskab etc.

Private User
1/3/2012 at 7:01 AM

Hei Per.
Jeg støtter det du sier og synes vi skal justere tilbake slik at vi har det i forhold til hva som er skrevet i DAA.
Så får vi eller diskutere vidre, og justere dette hvis annen dokumentasjon blir vist.
Slik det er nå, er det ingen dokumentasjon for.

Private User
1/4/2012 at 12:50 AM

Hej! Många kloka ord som jag gott kan acceptera.

Private User
1/4/2012 at 3:42 AM

Det er gode funderinger her:
http://koti.welho.com/mgardber/Djakn/djakn.htm

Oppretter en ny Lydeke Olsen Djekn i kveld som ektemann til Sophie Eriksdotter Løvenbalk og legger inn referanser til ovennevnte side samt gjør begge profiler til MP slik at de ikke kan merges igjen slik Pekka gjorde.

1/4/2012 at 6:20 AM

Hei har lagt til en ny kilde for søsknene Gjert, Gjertrud og Pernille Eriksdatter Løvenbalk, kilden heter: "Breve og Aktstykker til Oplysning af Christiern den Andens og Frederik den Førstes Historie udgivna af C.F. Allen utgitt av Reitzel" Og på side 26 er opplysningen om Aunsbjerg/Avnsbjerg.

Lenke til boka:

http://www.nb.no/utlevering/nb/73038f81449bf587b3def6e5a8c51748#&am...

Den siste av disse søsknene ser ut til å være enken som er nevnt 3 Februar 1515.

Lenke: http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20Årbog/Årgang%201952/Hald,%2...

Også nevnt på Ullerupgårdens nettside:
http://www.ullerupgaard.dk/historie.htm

Også nevnt her:
http://arkiv.thisted-bibliotek.dk/Landet%20%20mod%20Nordvest/Bind%2...

1/7/2012 at 2:09 AM

Hej alle.

Mange tak for lenkene, David.

Glenn, jeg forstår fuldstændig videnskabelig tilgang til slægtsforskning. Som du sikkert har bemærket, mine kommentarer var provokerende. Formålet var at ryste vågen forskerne at løse dette problem.

Med venlig hilsen

Showing 1-30 of 36 posts

Create a free account or login to participate in this discussion