Det oundvikliga

Started by Hanna Bejner on Friday, August 12, 2011

Participants:

Showing all 1 post
8/12/2011 at 8:49 AM

En fråga som jag (och många andra) ofta undviker att konfrontera är det här med "det digitala livet efter döden". Men förr eller senare kommer detta bli aktuellt. Vare sig man vill tänka på det eller ej.

När det gäller släktingars profiler här på Geni har det även blivit ett praktiskt problem. Egentligen består problemet av två delar, varav den ena är mer av en diskussionsfråga än ett problem.

En del handlar om våra förmödrar och -fäder. Dessa profiler är relativt enkla att sköta om och de flesta Geni-användare verkar vara vänligt sinande, dvs gör sitt bästa för att hedra personen på ett värdigt sätt genom att lägga till fina foton el texter som speglar personen på ett respektfullt sätt. Min åsikt är också att det i princip alltid är okej att göra dessa profiler offentliga, dvs så att "nya" personer lättare kan hitta till dem (vilket förhoppningsvis leder till att släktträdet blir ännu större och invecklat på ett spännande sätt).

Nu till den andra, lite mer problematiska, delen, som gäller när aktiva personer här på Geni avlider lite mer "plötsligt" så att säga. En person som har ett eget konto med inloggning (med lösenord) har sällan upprättat en handlingsplan för hur dennes släktingar ska göra vid ev dödsfall. Nåt slags "vita arkivet" för alla digitala fotspår.

Hur gör man då om detta sker? Alltså hur gör man för att "ta över" den avlidnes konto så att hans/hennes profil inte är aktiv längre. Ett aktuellt fall gjorde att jag blev tvungen att kolla upp saken. Vad jag förstår det som, så finns det 3 sätt, som jag hittad genom att följa en diskussionstråd här på Geni.

Därför väljer jag helt enkelt att citera från den, så ni också kan läsa:

"For a "claimed" profile, the field for living status is not available. That is why you have to either
1) send a note to help@geni.com or
2) use Report and tell them Deceased or
3) if you have the person's password, go in as them and, I believe, there is an option under "close account" where you can say reason is deceased. If the profile is unclaimed, then yes, it is easy."

För hela diskussionen, se:

http://www.geni.com/discussions/92328?msg=687049

Jag har testat alternativ 2) och återkommer så fort jag vet om detta fungerade. Bidra gärna med tips på hur ni tycker att sådana här fall ska hanteras.

/Hanna

Showing all 1 post

Create a free account or login to participate in this discussion