• Join - It's Free

Hans Hansson - Informasjon og Hedström

Started by Karin Gullhav on Wednesday, September 11, 2013
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 36 posts

Oppdaget at det var gjort endel endringer i denne profilen på min "7th great grandfather" siden sist jeg var innom profilen, noe som det sikkert fins gode grunner til. (så litt rotete ut før)

Siden "om" feltet nå var helt tomt, sett bort fra to linker som ikke fungerer lengre, la jeg inn det jeg vet, ut fra Pål Gjerde sin nye slektside, samt info fra det jeg har lest andre steder..

Dere som kanskje vet enda mer enn meg, får se over om det ser ut som opplysningene stemmer med det dere vet.

La også inn alle de navn han var kjent med i "også kjent som" feltet, slik at det er mulig å søke ham opp med treff på alle kjente navn.

Spekulerer samtidig enda en gang på om han kanskje egentlig burde hatt etternavnet Hedström som sin far og bror...?

Ser ut som han trolig brukte dette navnet ut fra denne kilden:

"Hei Stefan!
Takk for avklarende resonneringer.

Ja, slik var det: Hans Hansson Hedström var bosatt på Cuja da sønnen Hans ble født!!

Hans bygslet gården Nord-Strømmen i Rossfjord i 1745, men jeg vet ikke eksakt når han kom til Rossfjord, som ligger i Malangen.

Fra Sverige kjenner vi til Erich og Kerstin som barn. I Malangen har vi i hvert fall i tillegg Mathias og Lars Hansen, i tillegg til min Hans. Flere kjenner jeg ikke til.

Hans Hansson Hedström døde i 1779 - 88 år. I følge kirkeboka "Jordsatte - Mandagen etter Midfaste: Hans Hansen 88 aar".

I Norge het han Hans Hanssen. Hans sønn Hans Hanssen finner vi først i "militære ruller" i 1769 og 1770 som 39- og 40-åring. Hans navn er også oppført under "Ekstraskatten 1763" sammen med sin kone Antonette Andersdtr Boysen og tjenestepiken Elen Pedersdtr.

Hans og Antonette fikk barn uten å være gift. I forbindelse med skiftet 18. des. 1786 etter Hans (han døde 1785) står det at han ble "offentlig tilgitt for horeriets synd i 1756, søndag i fasten". Antonette ble også samtidig off. tilgitt under forutsetning av at Hans var barnefaren. De giftet seg 11. jan. 1757 i Lenvik kirke etter å ha vært forlovet 19. des. 1756.

Både Hans og Antonette var ofte brukt som vitner og faddere, noe som tyder på deres posisjon i bygda. Hans var lagrettemann i 1751, 55, 60, 61, 66, 69 og 74 (2 ganger). I tingprotokollen for Lenvik 1751 står det "Hans Hansen, kven, Strømmen - ny laugrettemann". Altså ble det poengtert at han var kven.

Det ble holdt dødsboauksjon etter hans død. Han ble gravlagt sammen med sin mor Birthe Henriksdtr. (altså kona til Hans Hansson Hedström):

"Begravelser - Feste Lithanent: ved Lenvig. Birthe Henricdt. 96 aar - Hans Hans: 54 aar". Birthe ble altså hele 96 år gammel.
Hans og Antonette fikk bl.a. Margrethe Hansdtr. (1765-1848) som forøvrig ble kalt "Vakker-Margret" i muntlig tradisjon. Jeg har mye stoff om henne....

Men jeg lurer fortsatt på hvem som er Hans Hansson Hedströms foreldre på Cuja!!! Hermod Moursund"

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/25391.html

I mine ører høres det helt rett ut at det burde stå Hans Hansson Hedström som hans profilnavn - siden han mest trolig var kjent med det etternavnet i Tornedalen der han kom fra, i likhet med sin bror og far. Hva mener dere andre?

Ser ut som Hermod Moursund kan sitte med endel informasjon om ham, men jeg vet ikke om han er aktiv her på Geni, men finner en ved det navn som er "Hermod Moursund is your first cousin once removed's wife's first cousin once removed's husband's first cousin's husband's brother." som kanskje er rette mannen? Private

Ellers er nok Pål Gjerde en som vet mye - men jeg vet ikke om hvor ofte han er innom Geni. Pål Gjerde

Hei ! Kan kommentere litt rundt det jeg vet om bakgrunnen til Hans Hansson før han kom til Lenvik. Han ble innrullert i Västerbottens regemente i 1729 og dimmitert i 1740 på grunn av diverse skader (se http://www.palgjerde.net/p1829.htm ). Sverige hadde som Norge et rotesystem hvor flere gårder gikk sammen om å stille en soldat til hæren, men i Sverige måtte de i tillegg holde bosted for soldaten, et såkalt soldattorp (http://sv.wikipedia.org/wiki/Soldattorp). Når soldaten døde eller ble dimmitert måtte roten innen tre måneder skaffe en ny soldat, og den tidligere soldaten eller enken ble kastet ut av soldattorpet.

Soldatene hadde også i motsetning til bondebefolkningen soldatnavn (http://sv.wikipedia.org/wiki/Soldatnamn), Hedström og Murmästare er kanskje slike.

Det som kanskje har skjedd er at når Hans ble dimmitert sto han uten bosted og lønn og valgte derfor å prøve seg i Norge.

Hei Pål og takk for redegjørende informasjon!

Har lest et annet sted at Hans og familien med kone og to barn, sto uten noe egnet sted å bo etter at han ble dimmitert i 1740. Mest trolig var det via en link jeg fikk av Private User til et slektsforskningsforum i Tornedalen, så det stemmer nok med dine teorier om hvorfor han kom til Norge.

Den delen øverst i Bottniska viken ble kalt "Kvenland" (Qvenland), dermed ble folket som kom derfra til Norge kalt for Kvener. Mange fra Tornedalen og Kvenland kom over til Norge pga av mangel på mat og jord, krig og nød, noen rømte for å slippe militærtjeneste og andre grunner. De visste at fjordene i Norge var fulle av fisk og at det var gode muligheter for å få ryddet seg en gård og drive jordbruk der.

De fleste kvener som kom var i stor grad fra bondefamilier og mange var svært dyktige og arbeidsomme håndtverkere. Har også lest endel om disse såkalte "Birkarler" http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Birkarler, som var svensk/finske handelsmenn, som tok seg over til denne delen av Norge. Den kvenske innvandringen har satt varige navn på steder som f.eks. Kvænangen og Finnsnes - og den dag i dag snakkes det kvensk-finsk, i det minste blant den eldre generasjonen. Det jobbes nå iherdig via Norske Kveners Forbund på å få berget og ivaretatt kvensk som både tale-og skriftspråk slik at det ikke dør ut.

Har lest litt av det Einar Niemi, (prof. i histore på Universitetet i Tromsø) har skrevet ang. kvener og kvensk innvandring.

Siden jeg i vinter fikk kjennskap til at jeg hadde kvensk opphav med Hans Hansson (Hedström, Cuja eller Murmästare), har jeg også hatt litt kontakt med Reidar Harju (noen ganger skrevet som Harjo) som er av kvensk opphav, og via ham begynte jeg å følge litt med på det som Norske Kveners Forbund - Ruijan Kveeniliitto holder på med og er opptatt av. Også facebooksiden "Kvener ut av skapet!" har gitt meg mye nyttig innsikt i historien til det kvenske folket.

Det fins også en rekke interessante dokumentarfilmer både i NRK's arkiv og også som er lagt ut på youtube; siden i vinter har jeg sett veldig mange av disse, bl.a. http://www.youtube.com/watch?v=NMU5gOxO0hs som har mye interessant.

Tilbake til navnet Hedström, som jeg mener Hans Hansson kanskje var kjent under på finsk/svensk side. Han kan ha brukt dette som soldatnavn. Han kan også ha brukt "Murmästare" - eller at dette har kommet til senere ved at han var kjent som en flink murerhåndtverker. Siden både hans far og bror brukte og var kjent med etternavnet Hedström, er det ikke usannsynlig at også denne Hans Hansson brukte det etternavnet - selv om etternavn

(Det med soldatnavn ble jeg forresten kjent med da jeg bodde i Malå i Västerebotten. Min datters fars ex. svoger (måg) endret sitt etternavn fra Eriksson til Hjälte, da han via sine aner oppdaget bruken av dette soldatnavnet.)

Hans Hanssons far kalte seg trolig for Hedström da han overtok gården i Laivaniemi i Torneå, eller han tok navnet mens han bodde der. Cuja-navnet kommer trolig fra at hans far, Hans Hansson Hedström var bosatt i Cuja da sønnen Hans ble født.

Jeg foreslår at vi i det minste bruker suffiks Hans I og Hans II, inntil vi finner ut hva som er det korrekte, ettersom hans far også het Hans Hansson. Dessuten har denne Hans Hansson også en sønn ved navn Hans Hanssen, så det er Hans i flere slektledd å holde rede på og fra hverandre.

Jeg så tilfeldigvis deres brevveksling på Geni. Og leste om deres forslag til navn i profilene som er i slektstreet på Geni for Hans Hansson og flere med samme navn Hans. Det jeg anvender for å skille slike like navn fra hverandre er: I suffix skriver jeg fødselsåret. Det blir seende slik ut: Hans Hansson, 1690 . (eksempel).

Til K G sin redegjørelse om hvorfor kvenene flyttet ut fra Tornedalen og omegn: Det var også fordi russerne i ca 1705 hadde tatt det svenske området som idag heter Finland at folk flyttet derfra. Birkarlene ble fratatt sine rettigheter ca 1680 av svenskekongen og måtte finne seg andre ting å livnære seg av. De ble derfor bønder eller handelsmenn.

Se bok: "Samens historie fram til 1750" av Lars Ivar Hansen og Bjørnar olsen - Cappelen Akademisk forlag 2004. Side 50, 160, 162-165, 174, 199, 238, 242-246, 252-253.

Lykke til med studiene og anegranskingene !

Trykkleif var desverre kommet inn i bildet da jeg skrev ista. Det skal være: Se bok "Samenes historie fra til 1750". Beklager.

Hvor er forresten deres kilde til at Hans Hansson Hedström hadde en sønn født 1699 ?

Hans Hansson Hedström har hele tiden hatt en sønn født i ca. 1699 iflg denne profilen som Private User står som hovedadministrator for, og også du Private User har lagt inn denne profilen i treet ditt lenge før meg, så det hadde vært interessant om dere hadde andre kilder enn det som framgår av Pål Gjerdes slektsforskning, som denne profilen hele tiden har hatt en link til. (som ikke fungerte, men det er en annen sak)

Jeg har anført over hva jeg har brukt som kilde, men jeg kan ta det en gang til:

Siden Pål Gjerde har byttet internettadresse for sin hjemmeside, la jeg inn sammenfatning av det som står her: http://www.palgjerde.net/p1829.htm som i stor grad ser ut til å basere seg på opplysninger som framgår av anbytarforum og den brevvekslingen Hermod Moursund hadde med Stefan Wennberg: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/25391.html

Årsaken til at jeg la inn en sammenfatning nå, var at ALT i "om" feltet plutselig var borte siden sist jeg var innom, sett bort fra to linker til sider som ikke lengre er i bruk.

Fins det andre og mer "troverdige" kilder, hadde det vært fint om dere andre kan opplyse om dette. Det var derfor jeg spurte om dere kunne se gjennom og se om det jeg hadde lagt inn stemte overens med de opplysninger dere har :-))

Årsaken til at jeg la det ut som en åpen diskusjon, er for at vi er flere som har ham i treet, og da synes jeg det er riktigst å invitere til diskusjon og samarbeid om dette. ALLE som står som profiladministratorer vil automatisk få opp denne diskusjonen her på Geni og via mail (ingen tilfeldighet, altså!) og også alle man velger å "tagge" med @ + navn - derfor fikk bl.a. Pål Gjerde opp denne diskusjonen, selv om han ikke her på Geni er profiladm.

Kanskje kan også andre som senere kommer til, ja, kanskje endog våre barn og barnebarn kunne ha nytte og glede av å lese slike åpne diskusjoner - i stedet for privat brevveksling som bare forsvinner.

Personlig liker jeg IKKE å skille personer med likt navn med årstall bak i suffiksfeltet og syns ofte det ser litt rotete ut, men om det er mer hensiktsmessig enn å skrive I,II, III osv, så kjøper jeg den teorien.

Forutsatt at det er enighet hos dere andre om å praktisere dette slik Arnfred gjør.

Takk for bra tips til videre litteratur, Arnfred!

Som en liten tilleggsgreie og kuriositet, gjorde jeg en kjapp undersøkelse her nå, og fant ut at de av oss som er aktive på Geni som kanskje har mest interesse av denne diskusjonen er:

- Hans Hansson, 1699, III's 6th great grandson.
Pål Strand
Stein Arne Jensen
Pål Gjerde
Tore Nordby
Steinar Magnor Gullhav
Laila Margrete Råbu (Gullhav)

- Hans Hansson, 1699, III's 7th great grandson:
Tor-Eirik Dahl-Thorstensen
Karin Gullhav

Andre som har med denne profilen er lengre ut ut i treet via inngifte.

Alle endringer som er gjort med profilen til Hans Hansson, III født 1699 kan man se ved å gå til denne profilen og se på "Endringshstorikk". Der ser man hvem som har gjort hva med "om" personen. Profilen ble laget 2008 av Geir Allan Andersen og det har senere kommet til flere sammenslåinger etc.

Min interesse i denne profilen er å prøve å få den laget så riktig som mulig med hensyn til personnavn og åsall og sted der personen ble født mm. Dette fordi det er inngifte mellom min anelinje og denne personen.

Jeg antar at det kan finnes kilder i svenske eller finske kirkebøker eller skattemanntall som kan vise hvor personen kom fra. Dete har jeg desverre ennå ikke hatt anledning til å granske. Jeg får se utover vintere om det blir aktuelt.

Det ble i farten noen "trykkleifer" i forrige innlegg. Beklager.

Det er en annen ting som jeg ser: Nemlig at hans "bror" opprinnelig het Pakkari til etternavn før han flyttet til Torneå og tol etternavnet Hedström. Dette må vi se nøyere på og finne ut om de er av samme herkomst.

Hans Hansson, III født 1699 sin "bror" var Henrik Hansson Hedström . I denne profilen "om" har jeg og noen andre skrevet inn det som er å finne i kildene. Henrik het opprinnelig Pakkere eller Pakkari.

Finske kirkebøker for dette området Övertorneå / Nedertorneå / Torneå begynner 1707: http://hiski.genealogia.fi/hiski/4qry0w?en+A19 . Svenske kirkebøker for samme området begynner 1781: http://www.arkivdigital.net/aid/info/v138963 og koster endel for å komme inn på dataene. Det kan være at det er svenske kirkebøker for området som dekker 1699.

Hei igjen. Jeg tror kanskje det er på tide og spørre om råd hos noen av de eminente kuratorne her på Geni, som har størst erfaring med føring av navn, og alternative navn, så vi i det minste kan bli enig om dette sånn til å begynne med, slik at disse "Hans'ene" våre ikke "for all framtid" blir værende i systemet med en lang tirade i suffiksfeltet.

Siden Remi Trygve Pedersen trolig er den som har bredest erfaring som genealogist, og som dessuten også har en forbindelse til denne profilen, drister jeg meg til å "fri" litt til ham og spørre i generelle vendinger om hva vi bør / skal føre opp som navn på de ulike "Hans'ene" i hvert slektsledd, og om han kunne ta seg litt tid til å si noe kort om dette.

Personlig mener jeg at vi bør holde oss til ett system i suffiksfeltet, enten Arnfred-metoden med årstall, eller ved romertall, og ikke begge deler + alternative navn skrevet der. Det var mine 50-cent, det kan godt hende at "fasiten" som en erfaren slektsgransker forteller noe helt annet.

Blir nok dessverre fraværende i debatten noen dager, da jeg bare har permisjon fra sykehuset nå noen timer, ble innlagt akutt natt til fredag, så egentlig er jeg bare innom her som snarest - men det virker som interessante spor du har funnet, Arnfred, som jeg absolutt syns vi bør se nærmere på framover.

Helt enig, hent hjelp hos Remi Pedersen vedr. skriving av navn i treet på Geni. Bruk hans system hvis dere ønsker. Jeg har ikke noe imot det. Ønsker bare å hjelpe til.

Det er ikke enkelt alltid når far og sønn heter det samme i flere generasjoner, men uansett så synes jeg at vi skal kun skrive navn slik de skrives ellers innen slektsforskningen, nemlig at det tidligste navnet vi klarer å finne i kildene, helst ved dåpen er det vi skal bruke, og det er det vi bør tilstrebe å finne. Når vi kommer så langt tilbake i tid som Hans Hansson født ca. 1699, så er kanskje kilden for hans dåp umulig å finne. Da er det greit å vite litt om navnebruken i landet/området personen er født, samtidig som en prøver å finne hva evt. foreldre kan ha brukt av navn i andre kilder på samme tid.

Vielsen mellom Hans Hansson og Brita Hendrichsdatter er heldigvis skrevet på svensk siden det var det språket de finske prestene skrev på denne tiden: vielse nr. 7 på høyre side, http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=129... lyst den 30. Januar 1726, viet den 16. Februar. Soldat Hans Hansson Brenbäck og Pigen Brita Hendrichsdatter fra Nedre Wojakala.

Jeg foretrekker å skille personer med samme navn med så gode opplysninger som mulig når det gjelder født, gift, død o.l. Det er dette jeg bruker til å skille den ene Hans Hansen fra den andre. Så får en holde tunga rett i munnen. Jeg liker ikke å bruke suffix uten at personen er født med det, men ser at det kan være nødvendig av og til for å skille dem. I Benkestok-slekten har vi brukt romertall for å skille de forskjellige Tord og Trond i fra hverandre, noe som kan være viktig her på Geni hvor ikke alle er like ansvarsbevisste eller orker å lese lenger enn fornavn og etternavn før de slår sammen noen. Så jeg foretrekker romertall, dersom jeg må ha noe som skiller folk fra hverandre i suffix-feltet. Men i utgangspunktet burde årstall ved fødsel, vielse og død være grunnlag nok for å skille Hans Hansen fra Hans Hansen. Når en da i tillegg tar med stedene dette skjedde, så burde en være rimelig sikker på at det er snakk om forskjellige personer.

Nå begynner vi å nærme oss poenget: Er Hans Hansson Brenbäck og Henrik Hansson Pakkari brødre. Jeg antar at de IKKE er det. Jeg avventer de videre studiene fordi jeg ikke har greie på svenske kirkebøker eller andre kilder der eller i Finland.

Tusen takk for bra svar, Remi Trygve Pedersen!

Har forsøkt å rydde litt etter det Remi her forteller, dvs, ingenting står lengre i suffiksfeltet på noen, kun sikre navn bekreftet av kirkebøker som profilnavn; andre navn disse personene også var kjent med, er skrevet i "også kjent som -feltet" (da dukker de opp i søk for nye brukere).

Vi som allerede har disse i treet, har ingen problemer med å skille dem fra hverandre, de er tross alt født i ulike år, og er fullstendig enig om at folk må da orke å lese litt mer i profilen, før de eventuelt slår sammen andre duplikater.

Det er også viktig at det i

Jeg tror at de godt kan ha vært brødre, husk det var vanlig å skifte etternavn alt etter hvor man bodde. Flyttet man fra ett sted til et annet, tok man oftest det nye gårds/stedsnavnet som etternavn. Har markert dette ved at Hans Hansson Brenbäck står med Hedström som det navnet han hadde da han ble født.

Kan det være en mulighet for at Henrik hadde som yrke Pakker, dermed oppført i kirkebøkene ved sine barns dåp som Pakker Henrik Hansson Hedstöm?

Samme tenker jeg for Hans Hansson Brenström. Brenström var kanskje hans soldatnavn, at soldattorpet han og familien bodde i, het Brenström?

Det at han ved begravelsen i 1779 i Norge blir skrevet inn som Murmästare, fordi det var en yrkestittel, at han på folkemunne ble kalt murmester fordi han var dyktig med slikt arbeide? I Norge var han bare kjent som Hans Hansson evt. Hanssen. For å skille ham fra andre som garantert het akkurat det samme, ble Murmästare brukt. Hvor er kirkeboklinken for begravelsen, forresten? Merkelig at ikke den heller er lagt inn på denne profilen som ble lagt inn for 5 år siden...

Lastet inn vigselen som kilde nå i dag.

Begravelsen fant jeg forresten her: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070606610267.jpg

Tolker det jeg leser av datoen for jordsettelsen som : Novi Anni (Første nyttårsdag = 1/1-1779 - men dette er ikke lett å lese.

Deretter kommer yrkestittelen, som sier mu. + noe uforståelig og så Hans Hans. 88 år - som etter dette skulle bety at han var født i 1691.

Hvorfor konkluderer noen med at dette trolig er feil fødselsår?

Hvilke andre skrevne kilder fra den tiden fins som bekrefter at han er født i cirka 1699?

Teksten ved begravelsen til Hans Hanssen i Lenvik er:

Mandagen eft. midfaste Hans Hans. 88 aar.

Midfaste er den 14. mars i 1779, og det er en søndag, så mandagen skulle da bli den 15. mars.

Det er helt utrolig at jeg som har vært adjunkt i ungdoms-og videregående skole i 16 år, og vel vant med "uleselig" håndskrift, ikke greier å tyde kirkebøker bedre enn det jeg gjør!

Lette kun etter noe som kunne begynne på en M eller N som vanlige latinske kirkeuttrykk, og siden Hans Hansson sin gravferd var den først, resonnerte jeg meg fram til at "det kanskje" kan stå Novi Anni (selv om jeg ikke fikk det til å stemme med det som sto der!).

Jeg blir så imponert over at du klarer å lese dette, Remi :-)) Hjertelig takk for hjelp!

Korrigerer og skriver inn korrekt begravelsesdato.

Oppdaget nå også Tore Nygaard sin slektside på nett, som har flere spennende tillegg. http://www.tore-nygaard.com/troms/3140.htm

"Biografi - Biography

Født omkring 1691.
Levde 1770 på Nord-Strømmen, Lenvik (TR).
Død 1779 på Nord-Strømmen, Lenvik (TR).
Begravet 15.03.1779 i Lenvik (TR). 3

I folketellingen for Lenvik i 1770 finnes på gården «Nord Strøm», Hans Hansen jr. og kona Antonette, med barna Anders, Hans og Berte. Under rubrikken «Tjenere og andre i Huset værende» finner man «Gl. [gamle?] Hans Hansen (sr.) og Berte Hendricksdatter». Hans og Birthe er antagelig foreldrene til Hans Hansen Nord-Strømmen.

Begge ble også nevnt - som fattige - under «Nord-Strøm» i skattemanntallet fra 1767-1768, mens kun Berte nevnes i skattemanntallet året før.

Hans døde i 1779:
«Jordsatte - Mandagen efter Midtfaste: Hans Hansen 88 aar».

I den finske genealogiske databasen «HisKi» fra «Genealogical Society of Finland» oppgis følgende:
Alatornio - Nedertorneå - Christened:
Born: 14.10.1729 - Christened 15.10.1729 - Village: Laifwaniemi.
Father: Hans Hanss: Cuja ell: Hedström - Mother: Brita Hendricksd:r.
Child: Hans (+).
Denne Hans Hansen er også nevnt som Cuja, henholdsvis Murmästare, ved dåpen til to av hans andre barn, Kerstin i 1728 og Erich i 1731.
På forespørsel oppgis imidlertid at tillegget «(+)» betyr at barnet døde, så dette kan ikke være «vår» Hans!

Ett annet ektepar med samme for- og etternavn bor i «Ned: Wojakala», henholdsvis «Korpikylä», så navnene er antaglig ganske vanlige. 4

Kirkebok Lenvik nr. 2: «Begravelser», folio 201.
Kirkebok Lenvik nr. 2: «Begravelser», folio 201.
Kirkebok Lenvik nr. 1: «Jordsatte», folio 346.
Skattemanntall over Lenvigs og Hillesøe Menigheder fra 1767-68, avsnitt 46."

Der leser man tydelig at også et annet ektepar, med samme navnene bor i Ned: Wojkala, så det er muligens dette andre ekteparets vigsel som vi har trodd var til "vår" Hans Hansson... ?

Skal forsøke å lete etter den andre vigselen, for å sammenligne.

Lar det stå slik det er nå inntil vi vet noe mer.

Hei !

Ser det har kommet mange innlegg i denne diskusjonen og jeg tenkte å komme med noen innspill angående noe av det som har dukket opp:

Det er høyst usikkert om Henrik Hansson Hedström og vår Hans Hansson Hedström er brødre, det eneste dette er basert på er så vidt jeg vet navnelikhet.

Det er flere Hans Hansson og Brita Henriksdotter som gifter seg, synes å huske at jeg kom frem til at Hans Hansson Brenström er en annen enn vår Hans.. Skal prøve å begrunne dette etter hvert.

mvh

Pål

Her er utdrag fra Hiski, en nettside med digitaliserte kirkebøker fra Finland (forhåpentligvis blir det lesbart):

Nedertorneå - Alatornio - döpta
• Faderns förnamn: HANS => Hans
• Moderns förnamn: BRITA => Brita
Född Döpt By Gård Far Mor Barn
8.8.1727 11.8.1727 Kuckulla Hans Hendr:s: Båck Brita Hendricksd:r Hans
30.10.1728 1.11.1728 Laifwaniemi Hans Hanss: Cuja Brita Hendr:d:r Kerstin
7.2.1729 8.2.1729 Ned: Wojakala Sold: Hans Hansson Brenbäck Brita Hendricksd:r Carin
14.10.1729 15.10.1729 Laifwaniemi Hans Hanss: Cuja ell: Hedström Brita Hendricksd:r Hans (+)
17.2.1730 18.2.1730 Korpikylä Hans Hanss: Brenbäck Brita Hendr:d:r Johan
29.7.1731 29.7.1731 Laifwaniemi Sold: Hans Hansson Murmästare Brita Hendricksd:r Erich
1.1.1732 1.1.1732 Kuckula Hans Hinderss: Båck Brita Hendr:d:r Anna
12.9.1733 14.9.1733 Kuckula Hans Hinderss: Båck Brita Hendricksd:r Erich
5.7.1734 7.7.1734 Kuckula Sold: Hans Murmästar Brita Hendricksd:r Hans
13.2.1736 15.2.1736 Kuckula Hans Hindersson Brita Hendricksd:r Brita
11.1.1739 13.1.1739 Kuckula Sold: Hans Murmästare Brita Hendricksd:r Johan

Nedertorneå - Alatornio - vigda
• Mannens förnamn: HANS => Hans
• Hustruns förnamn: BRITA => Brita
Lysning Vigd By Gård Man Hustru By Gård
1.4.1720 Hans Hind: Brita Hind:d:r Kuckula
16.2.1726 Sold: Hans Hansson Brenbäck Pig Brita Hendricksd:r Ned: Wojakala
original - VV: \Klystnad:d: 30/1 -26
original - VIHKOMM:

Nedertorneå - Alatornio - begravda
• Förnamn: HANS => Hans
Ålder
Död Begravd By Gård Person Dödsorsak år m. v. d.
18.5.1732 21.5.1732 Ned. Wojakala Hans 2 7
original - PIK: Sold. Hans Hanss. Murmästarens son, modr. Brita Hendrichsd:r
21.6.1750 24.6.1750 Kuckula Brita Hendrichsd:r 56 6
original - PIK: Hans Hendrichsson Caupis h., m. Brita Jönsd:r

Og her er et notat jeg lagde for noen år siden på hva jeg tror er sammenhengen:

Det ser ut som om det er minst 3 par Hans Hansson / Brita Henriksdtr:
Soldat Hans Hendricksson Båck i Kukkola
Hans Hansson Cuja/Hedström i Laivaniemi
Soldat Hans Hansson Brenbäck i Nedre Vojakala / Korpikylä
Soldat Hans Hansson Murmästare i Laivaniemi / Kukkola

Cuja og Brenbäck er forskjellige (barn 1728/29)
Murmästare og Båck er forskjellige (barn 1731/32)

Det ser ut som om Cuja/Hedström og Murmästare er den samme, jfr. Begravelse 18.5.1732 (Murmästare) av en to år og 5 uker gammel sønn Hans, dette passer med Hans Cuja f. 14.10.1729 (+).

For Brenbäck passer ikke navn på barna, Båck heter Hindersson (Henriksen) og er usannsynlig selv om han har sønnene Erik og Hans. Det kan virke som om Brita gm. Båck døde i Kukkola 1750.

Mest sannsynlig er:

Hans Hansson Murmästare (Cuja, Hedström)
Gm. Brita Hendricksdotter
Barn:
Kerstin f. 30.10.1728 i Laivaniemi
Hans f. 14.10.1729 i Laivaniemi d. 18.5.1732 i Nedre Vojakala
Erich f. 29.7.1731 I Laivaniemi
Hans f. 5.7.1734 I Kukkola
Johan f. 11.1.1739 I Kukkola

Bare Hans og Erik er kjent i Norge. Familien må ha flyttet til Norge en gang mellom 1740 og 1745.

Spørsmål: '
Hvor er det dere har funnet at Hans Hansson er født ca 1699 ?

I kirkebok for området der han døde i Norge var han 88 år og dermed født ca 1691.

Hvilke hypoteser har dere om hva hans foreldre het ?

Hei Arnfred! I militærrullen for Västerbottens regemente, Majorens kompani fra 1735 står det at Hans Hansson overtok etter Michel Murmästare 26 mars 1729. Hans alder var 36, jeg antar dette er alderen i det året rullen bre skrevet (altså 1735).

Veldig godt jobbet Pål G.

Jeg ser at profilen til Hans er forandret til Hans Hansson Brenbäck. Dette er ikke i overensstemmelse med Pål G. sine studier. Dere får konferere og finne ut av divergensen.

Fant også noen scannede mantalslängder, der ser jeg at det kan virke som om det er listet opp en sold: Hans Murmästare i Kukkola 1741. Finner ingen Hans Hansson i Laivaniemi i 1726, men han er under nr. 18 i 1727 og 1728. Neste liste for Laivaniemi er 1730, da er han ikke med. I Nederwojakala i 1732 står det ?stind? Sold: Murmästare.. Ingen håndfaste bevis, men det kan støtte opp om at han bodde i Laivaniemi fra senest 1727 til ca. 1732, Nedre Vojakala fra ca. 1732 til ca. 1734 og i Kukkola fra ca. 1734 til minst 1741.

Jeg har ingen hypoteser om hva foreldrene het, Hedström kan være en pekepinn men dette navnet er kun nevnt ifm. sønnen Hans sin dåp i 1729. Er også usikker på hva som menes med Cuja ell: Hedström.

Dåpen i 1729, ser ut som om det står: Octbr 14, Hans (død). Hans Hansson Cuja eller Hedstrøm son i Laifaniemi. Moder Brita Hendricsdotter.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/alatornio/synty...

Hei Pål Gjerde! Det er helt supert at du bidrar med mye faktisk informasjon fra mantalslängder og digitalisert avskrift av finske kirkebøker!

Fins det forresten noen link til det du kopierte inn her, sånn at vi kan legge det ved i kilder?

Er nå etter dette overbevist om at denne Hans Hansson ikke er han som heter Brenström, det MÅ være han som heter Murmästare.

Så da kan man kanskje anta at Murmästare var hans soldatnavn?

Endrer hans navn, og som du sier, det fins vel ingen holdepunkter for at han har brukt eller vært kjent som Hedström, annet enn som Hedströms sønn.

Cuja blir diskutert i det anbytarforum, at det er et gårdsnavn. Akkurat som i norske kirkebøker, ble det kanskje også i finske skrevet opp hvor de bodde, uten at dette nødvendigvis ble brukt som etternavn på han/hun det er snakk om.

Endrer profilnavnet til Hans Hansson Murmästare nå - og har noen innvendinger mot det, må de absolutt si fra!

Showing 1-30 of 36 posts

Create a free account or login to participate in this discussion