Oppdaget at det var gjort endel endringer i denne profilen på min "7th great grandfather" siden sist jeg var innom profilen, noe som det sikkert fins gode grunner til. (så litt rotete ut før)
Siden "om" feltet nå var helt tomt, sett bort fra to linker som ikke fungerer lengre, la jeg inn det jeg vet, ut fra Pål Gjerde sin nye slektside, samt info fra det jeg har lest andre steder..
Dere som kanskje vet enda mer enn meg, får se over om det ser ut som opplysningene stemmer med det dere vet.
La også inn alle de navn han var kjent med i "også kjent som" feltet, slik at det er mulig å søke ham opp med treff på alle kjente navn.
Spekulerer samtidig enda en gang på om han kanskje egentlig burde hatt etternavnet Hedström som sin far og bror...?
Ser ut som han trolig brukte dette navnet ut fra denne kilden:
"Hei Stefan!
Takk for avklarende resonneringer.
Ja, slik var det: Hans Hansson Hedström var bosatt på Cuja da sønnen Hans ble født!!
Hans bygslet gården Nord-Strømmen i Rossfjord i 1745, men jeg vet ikke eksakt når han kom til Rossfjord, som ligger i Malangen.
Fra Sverige kjenner vi til Erich og Kerstin som barn. I Malangen har vi i hvert fall i tillegg Mathias og Lars Hansen, i tillegg til min Hans. Flere kjenner jeg ikke til.
Hans Hansson Hedström døde i 1779 - 88 år. I følge kirkeboka "Jordsatte - Mandagen etter Midfaste: Hans Hansen 88 aar".
I Norge het han Hans Hanssen. Hans sønn Hans Hanssen finner vi først i "militære ruller" i 1769 og 1770 som 39- og 40-åring. Hans navn er også oppført under "Ekstraskatten 1763" sammen med sin kone Antonette Andersdtr Boysen og tjenestepiken Elen Pedersdtr.
Hans og Antonette fikk barn uten å være gift. I forbindelse med skiftet 18. des. 1786 etter Hans (han døde 1785) står det at han ble "offentlig tilgitt for horeriets synd i 1756, søndag i fasten". Antonette ble også samtidig off. tilgitt under forutsetning av at Hans var barnefaren. De giftet seg 11. jan. 1757 i Lenvik kirke etter å ha vært forlovet 19. des. 1756.
Både Hans og Antonette var ofte brukt som vitner og faddere, noe som tyder på deres posisjon i bygda. Hans var lagrettemann i 1751, 55, 60, 61, 66, 69 og 74 (2 ganger). I tingprotokollen for Lenvik 1751 står det "Hans Hansen, kven, Strømmen - ny laugrettemann". Altså ble det poengtert at han var kven.
Det ble holdt dødsboauksjon etter hans død. Han ble gravlagt sammen med sin mor Birthe Henriksdtr. (altså kona til Hans Hansson Hedström):
"Begravelser - Feste Lithanent: ved Lenvig. Birthe Henricdt. 96 aar - Hans Hans: 54 aar". Birthe ble altså hele 96 år gammel.
Hans og Antonette fikk bl.a. Margrethe Hansdtr. (1765-1848) som forøvrig ble kalt "Vakker-Margret" i muntlig tradisjon. Jeg har mye stoff om henne....
Men jeg lurer fortsatt på hvem som er Hans Hansson Hedströms foreldre på Cuja!!! Hermod Moursund"
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/25391.html
I mine ører høres det helt rett ut at det burde stå Hans Hansson Hedström som hans profilnavn - siden han mest trolig var kjent med det etternavnet i Tornedalen der han kom fra, i likhet med sin bror og far. Hva mener dere andre?