• Join - It's Free

Kuratorene kan nå hjelpe til med å reversere feilsammenslåinger av profiler.

Started by Private User on Monday, October 13, 2014
Problem with this page?

Participants:

• Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni Pro
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni member
  • Private User
    Geni Pro

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1471-1500 of 1531 posts

Hei.
Ser at det har blitt noe krøll i noen profiler slik at det blir en loop:

Kan disse sammenslåingene reverseres?

Hilsen: David.

David, begge reversert.

Feilsammenslåing ønskes reversert:
https://www.geni.com/merge/view?revision_id=84002624950

Takker så mye Remi Trygve Pedersen :)

Er det mulig at noen kan reversere denne sammenslåingen fra 2014? Jeg kan ikke skjønne hvorfor det ble gjort i første omgang og han som gjorde det er dessverre gått bort. Dette er to forskjellige slekter. Sofie Jensine Larsdotter har aldri vært gift med Hans Ludvik Wilhelmsen.

https://www.geni.com/merge/view?revision_id=6721423754

Man trenger ikke å reversere sammenslåing her, tror jeg - jeg gikk på Relasjoner inne på Sofie og fjernet Hans Ludvig som ektemann. Kan du se over om det er i orden nå, Sveinung?

Med kun å fjerne en ektemann blir det uavklart hvem som er far til hvilke barn.... Og hvem som er mor... Oline står nå som mor til seks barn. Det betyr at det er ti barn som ikke har mor. Det er altså ikke nok kun å fjerne Hans Ludvig.

Hei @Randi Elisabeth Hagen. Takk, men da forsvant alle barna til Sofie.

Hej
Denne Anne Marie Dinesen
Anne Marie Dinesdatter

var ikke gift med Peder JENSEN SØNDERGAARD.
Vil I fjerne ham som hendes ægtemand?

Mange tak.

Mette

Ja. Det er sandsynligt.
Kan du reversere den?

Anne Marie er heller ikke mor til denne
Peder Pedersen Søndergaard

Anne Marie Dinesens husbond

er heller ikke far til

Mette

Det er bare kuratorer som bør reversere feilsammenslåinger. Når man selv fjerner personer, kan det bli enda mer feil....

Det er vel også berre kuratorar som kan reversere feilsamanslåingar.

Poenget er uansett: Om ein ynskjer å løyse opp i feilsamanslåingar på eiga hand må ein ha god oversikt og vite nøyaktig kva ein gjer. Om ein koplar frå ein profil frå eit ekteskap blir borna ståande att, og må evt. koplast til i ettertid. Det er dermed oftast den profilen som ikkje skal ha borna med seg som skal koplast frå. Ein annan ting som ein må tenkje på før fråkopling er at ein mistar tilgangen til å gjere noko som helst med profilar eller greiner som mistar tilknytinga til det store verdenstreet, med mindre ein sjølv eller ein GENI-samarbeidspartnar står som administrator av desse profilane.

Hej Torbjørn
Tak for forklaringen. Normalt forsøger jeg at finde korrekt familie forhold til personen, som er fejlplaceret, men det var ikke muligt med Peder JENSEN SØNDERGAARD. Derfor var der ikke flere oplysninger på ham.
Nogen har reverseret og jeg takker.
Jeg har selv retter op på børn.
Tak igen for hjælpen.
Mette

Følgjande samanslåing må reverserast:
https://www.geni.com/merge/view?revision_id=87176880630

Eg kom litt uforvarande bort i ein GEDCOM-import som inneheld store mengder duplikat. Er det mogeleg å rulle tilbake treet slik det var før GEDCOM-importen?

Nils Olson Yndestad

Eg har slått saman nokre få profilar før eg ga opp og ba om hjelp.

Det er enklest å få stoppet en gedcom før noen profiler blir slått sammen. Etter at sammenslåinger er gjort blir det vanskelig å få isolert gedcom-filen. Hans Borhaug Salbu administrerer akkurat nå 11859 profiler og hvis mesteparten av disse er gedcom-importerte, så har han er kjempejobb å gjøre med å slå sammen duplikatene og det kommer til å ta månedsvis om ikke år for å få den jobben gjort.

For ikkje så lenge sidan sat eg i timevis og slo saman profilar med ein større Gedcom-import, noko som til slutt laga feil og gjorde ein annan brukar ganske frustrert. Denne brukaren kontakta ein kurator, og enden på visa vart at heile Gedcom-importen vart rulla tilbake. I tilfellet ovanfor slo eg saman ei handfull profilar, og det burde vere ei relativt enkel oppgåve å få fjerna Gedcom-importen slik at ein slepp å bruke massevis av tid på å slå saman trea.

For meg ser det ut som at heile treet hans er lagt til 28/4 2025. Å slå saman 11859 profilar er berre tull. Eg håpar Remi Trygve Pedersen eller nokon andre kan ordne opp så raskt som mogeleg, før fleire profilar blir slått saman.

Er det noe jeg kan gjøre for å ordne opp? Hjelper det om jeg sletter kontoen min?

Du kan jo fortsette å bruke geni.com hvis du ønsker. Det har jeg ikke noe med. Men kanskje alle brukerne bør unngå å slå sammen eksisterende innskrevne profiler på geni.com med GEDCOM filer ?

Hvis jeg finner en måte å fjerne slike gedcom filer vil dere få vite det.

Det er også en annen ting som herved nevnes: Tilknytning av eksisterende profiler på geni.com med MyHeritage; kanskje man bør unngå å linke disse til MyHeritage ? Det er noen skjær i sjøen i dette tilfellet også.

Lykke til med videre slektsgranskinger !

Her kan man lese om Gedcom import:

https://help.geni.com/hc/en-us/sections/206535847-GEDCOM

Disse avsnittene er viktige:

https://help.geni.com/hc/en-us/articles/360018818713-Can-I-undo-a-G...

https://help.geni.com/hc/en-us/articles/360018818893-How-do-I-delet...

Forøvrig er det flere som nå har holdt på å slå ammen dublikater...

tilføyelse:

Importen pågår fortsatt...

Skal man lage seg unødvendig og ekstra arbeid kan man gjøre det med å slå sammen GEDCOM filer. Jeg gjør det aldri fordi så god tid har jeg ikke. Folk får selv velge hva de ønsker å bruke sin fritid til. Det har jeg ikke noe med.

Det kjem ikkje noko varsel ved samanslåing av profilar om at det er snakk om Gedcom, og då blir det gjerne slik at ein er kommen godt i gang før ein ser at det er Gedcom. Det er også skilnad på ein Gedcom-import på nokre få profilar (lar seg lett slå saman) og ein Gedcom-import på tusenvis av profilar.

Nei, å slette brukaren din hjelper ingen ting, for profilane dine blir verande att i treet. Eg håpar at ein kurator kan fjerne det meste av treet, slik at du kan knytast til det eksisterande treet. Og så kan du byrje på nytt med å leggje til nokre få profilar om gongen, sjekke for duplikat, slå saman evt. duplikat osv. Slik byggjer ein eit verdenstre.

I dette konkrete tilfellet var det forresten ein tråd i forumet i Digitalarkivet som gjorde at eg fatta interesse, og som var utgangspunktet for at eg byrja å slå saman profilar:

https://forum.arkivverket.no/topic/358082-nils-olsen-yndestad-1741-...

Her kom det fram både feil i (det opprinnelege) slektstreet, samt ny informasjon som eg har tenkt å leggje til. Men eg løftar ikkje ein finger før duplikata er ordna opp i/fjerna.

Skjønner. Håper en kurator kan rulle tilbake importen. Jeg visste ikke om de mulige konsekvensene av en stor gedcom-import og det var ikke intensjonen å lage rot. Beklager.

De er fort gjort å sette igang en import, men tar laang tid og mye arbeid (= ergrelser) før de er ordnet opp. Det er ingen advarsler om konsekvensene som blir når man setter igang en import. Dette burde det absolutt være slik at "importørene " blir klar over hva de setter igang.
Det er dumt at ledelsen i Geni lar det gå an å importere fra ulike steder når flere kuratorer og brukere gjentatte ganger har påpekt alle negative følger ved importer. De medfører MYE ekstra arbeid. Det er ikke alltid bare å overse dublikater på profiler man har opprettet. Da man man faktisk ta seg tid til å "rydde" ved å slå sammen og ikke minst ordne datakonflikter. Det siste er viktig for å gjøre en profil så korrekt som mulig.
Har sett eksempler på at kuratorer har isolert profiler som er importert og har også fått kuratorer til å "klippe bort" forbindelser. Dette gjelder spesielt profiler fra før ca 1700, men også senere. Så det er mulig å få noe gjort.

Showing 1471-1500 of 1531 posts

Create a free account or login to participate in this discussion