For ca. 1½ år siden lykkedes det mig at få fjernet det miskmask af fejl, der var i Marine Hansdatter Svane , d.æ.'s profil, specielt vedrørende en påstået datter født, da hun døde. Nu er mine argumenter og kilder forsvundet fra hendes profil og denne datters profil er genindført i Geni. Hvis ikke andre vil rette fejlene, beder jeg om at få lov til at rette dem igen. Jeg vil da ogå se på indkomne modargumenter til min opfattelse af mine oplysninger, hvis de findes.
'''Marine Andersdatter Svane Vedel'''. Denne person er en frit opdigtet person, som ikke findes omtalt i nogen samtidig eller senere kilder. Antoni Svane har en væsentlig andel i, at denne person gang på gang fejlagtig bliver indført som en profil i Geni, vel bl. a. ud fra ønket om at få Anders Sørensen Vedel som ane.
J. Kinck skriver i sin Ribehistorie bind 2 p. 192 :
'''Hans Svannings barn nr. 4: Marine,''' f. d. 20 de Febr. 1562, blev trolovet samme Dag som sin ældre Søster, altså i en Alder af 14½ år, med den berømte M. '''And. Sør. Vedel.''' Brylluppet stod d. 30te Juni 1577; men allerede d. 28de Juli 1578 døde hun under et Besøg i sit Fædrene hjem.
Intet sted i J. Kincks historiebog står nævnt, at hun er død i barselsseng (som hævdet i Marine Svanning d.æ.'s profil.) Det er fri fantasi. Antoni Svanes forestiller sig, at A S. V. hustrus barn, som han antager født i barselssengen blev opdraget i Hans Svannings hjem. Han skriver fair nok på sine slægtssider, at dette er noget han antager, men som så ofte før medtager man ikke forbeholdene, når antagelser bliver citeret. Man tager heller ikke hensyn til, at Biskop Peder Hegelund skriver i sin almanak, at hun døde af pest.
J. Kinck skriver i sin Ribehistorie bind 2 p. 194 :
'''Hans Svannings barn nr. 13. Marine,''' viet d. 5te Februar 1604 til '''Søren Kristensen Friis.''' Denne Mand havde tjent Albr. Friis på Riberhus, tog i November 1603 Borgerskab i Ribe,blev Året efter Husholder i Hospitalet, derpå Slotsskriver på Riberhus og døde ung, hvorpå Enken giftede sig påny med Oluf Jensen, Foged på „Turebygård"
i Sjælland.
mvh. Niels Jørgen Vestergaard
Det er ingenting i revisjonene som tyder på at noe er fjernet.
Det du har skrevet i About Me/Om - hvis det er dokumentasjonen du snakker om, står der fremdeles, og det er heller ingen revisjoner der siden du gjorde dine endringer. (Kanskje du ikke har trykket "read more"?)
Jeg omgjorde den siste sammenslåingen for å se om noe annet dukket opp, men det gjorde det ikke så jeg slå profilene sammen igjen.
Niels Jørgen Vestergaard, - hva er det du mangler?
Hvis det er dokumenter så er det kun du selv som kan slette dine egne dokumenter - de kan untagges fra profilene, men du har dem likevel i din egen dokumentmappe og kan koble dem til profilene igjen.
http://www.geni.com/documents?collection=&filter=uploaded_by&am...
Jeg forstår ikke, at jeg har udtrykt mig så dårligt, at man ikke forstår, at det er den opdigtede datter: marine andersdatter svane vedel som er problemet. Jeg har skrevet en komentar i hendes profils omtale, men det fjerner ikke denne fejlagtige profil, og jeg skriver jo blot, at hvis ingen anden vil gøre det eller argumenterer imod det , vil jeg påtage mig det.
mvh Niels Jørgen Vestergaard
Jeg så lige hurtigt på. Det ser ud til at det er korrekt Marine Hansdatter døde af Pest. Ikke i barselsseng.
Der er ved hende ikke tilføjet noget barn, men i "about me" er der skrevet om dette barn af Marine Hansdatter Svane, Marine Andersdatter Svane Vedel.
Ifølge de historiske kilder findes hun ikke. Hegelund er tæt på begivenhederneog derfor langt mere troværdig. Kinch skriver flere århundrede efter.
Det var heller ikke usædvanlig for hans tid at opdigte forbindelser til bestemte slægter. Herved er der opstået mange fejl og besynderligere slægts forbindelser der ikke kan dokumenteres.
Derfor bør det nok rettes til hvad der nu står skrevet i "about me"
Så NIels Jørgen jeg er tilbøjelig til at give dig ret at det bør rettes.
Mvh. Anette