Har idag sett att det startats ett antal lokalitets-projekt. Det föranleder några stillsamma funderingar.
Just det här med ett lokalprojekt för Stockholm riskerar att bli väldigt stort och därmed väldigt svåradministrerat.
Små lokala projekt tror jag går att hålla ordning på, men det här kan bli knepigt.
Vi har här på Geni sett några stora projekt. Bland de större jag känner till är präst-projekten. Där är det väldigt många inlagda profiler, och ganska många projektmedlemmar. Och åtminstone i det svenska prästprojektet var det när jag (för ganska länge sedan) senast tittade in där ganska stor oordning.
Några av de större projekten med god ordning här på Geni är apoteksprojekten (i Sverige och Finland).
För att det ska bli ordning tror jag det krävs några saker:
1) Ett uttalat syfte med projektet, där det är definierat vilka profiler som ska vara kvalificerade för att få vara med.
2) Ett högst begränsat antal projektmedlemmar, varav åtminstone några är verkligt engagerade.
3) En bra struktur inom projektet.
Jag måste erkänna att jag är aningen skeptisk till ett projekt som riskerar att bli ohanterligt stort. Men givetvis hoppas jag att det ska gå att genomföra det här projektet ändå.
Per Anders (PA)