Grímur Hjaldursson - Grimur Hjaldursson. Far til Grimur

Started by Ingvild Alme on Tuesday, January 30, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 17 posts

Hvem er rett far til Grimur ?

Name at Birth: also known as Grímur (Grim) Hjaldursson or Grim HJALDURSSON LORD ? http://www.vulkaner.no/f/egdi.htm

Jeg finner han iunder følgende kilde:

Veðrar-Grímr Tilnavn / fordanskning: Vædder-Grim Lokalitet: Norge Relationer: Søn af Åsi Herse. Gift med Hervør. Fader til Bjørn Buna og Koll.

Kilder:Landnamabogen: 11, 83 Noter: Herse i Sogn.

Hva er rett ?

Har du noe annet alternativ enn Hjaldur Vatnarsson?

Ellers er det jo Landnåmabok som er kilden for personen, så vi får slå opp der.

1. del Kap 10: http://heimskringla.no/wiki/Landn%C3%A1mab%C3%B3k_-_Fyrsti_hluti

10. kapituli.

Björn buna hét hersir ágætr í Nóregi, sonr Veðrar-Gríms hersis ór Sogni. Móðir Gríms var Hervör, dóttir Þorgerðar Eylaugsdóttur hersis ór Sogni.

Ingen far her, men moren er oppgitt.

Del 2, 16. kapittel: http://heimskringla.no/wiki/Landn%C3%A1mab%C3%B3k_-_Annar_hluti

Kollr hét maðr Veðrar-Grímsson, Ásasonar hersis

Usikker på hva dette sier om Vedrar-Grim sin avstamning.

Jeg har antagelig oversett noen referanser til ham. Hjaldur Vatnarsson har jeg derimot ingen referanser på i det hele tatt.

Her er en annen Kilde

Ási hersir
Tilnavn / fordanskning: Åsi Herse
Lokalitet: Haddingjadal
Relationer: Søn af Ingjald Roaldson. Fader til Vædder-Grim (Veðrar-Grímr) og Thore.
Kilder: Landnamabogen: 56, 83, 328

Jeg finner heller ingen kilde til Hjaldur Vatnarsson som jeg kan stole på, men han er oppført som far til Grim i mange slektstre,

Her det som kildene viser ti

l 56. Grim hed en mand, som var søn af Ingjald Roaldson fra Haddingjadal og broder til Åsi Herse. Han drog til Island for at finde land og sejlede nord om landet. Om vinteren opholdt han sig på Grimsø i Steingrimsfjord. Hans kone hed Bergdis og sønnen Thore. Engang den vinter roede Grim ud for at fiske sammen med sine trælle og sin søn, og da drengen kom til at fryse, trak de ham i et sælskind og snørrede det til. Da fangede Grim en havmand. Grim sagde: Fortæl os om vore liv og hvor længe vi skal leve, ellers slipper jeg dig ikke.[32] Han svarede: "Det er ikke værd for dig at vide, kun for drengen i sælskindet, for du skal dø endnu før det bliver forår, men din søn skal bygge og tage land der, hvor din hoppe Skalm lægger sig nedenfor kløften." - Senere på vinteren døde Grim og blev højlagt der.

S 68. Senere på vinteren tog Grim og hans mænd igen ud for at fiske, men drengen lod de blive hjemme. På den tur druknede de alle.
Koll

83. Koll hed en mand, som var søn af Vædder-Grim, der var søn af Åsi Herse. Han havde ansvar for Auds sager og var den, hun regnede højest. Koll var gift med Thorgerd, Thorstein Røds datter.
Thore

328. Thore var søn af Åsi herse, som var søn af Ingjald Roaldson. Thore rejste til Island og tog hele Kallnesingarep[24] op til Fyllarbæk og bosatte sig i Selfoss. Han havde sønnen Tyrfing, som var fader til Thurid, der var moder til Tyrfing, som var fader til Thorbjørn Præst og Håmund Præst i Goddale.

Takker! Hvilken kopi av Landnåmabok er et du siterer fra? ser ut som om kapittelnummereringen varierer fra den jeg brukte.

Jeg er ikke sikker på om Grim sønn av Ingjald behøver å være den samme som Vedra-Grim - hvis "asi herse" er riktig oppfattet som en person, og er den samme i kap 56 som i kap 83, så var Grim som druknet en bror til faren til Vedra-Grim.

fristende å tro at oversettelsen av "Kollr hét maðr Veðrar-Grímsson, Ásasonar hersis" er rett som "Koll hed en mand, som var søn af Vædder-Grim, der var søn af Åsi Herse", men jeg er ikke 100% sikker på grammatikken her - det kan bety at Vedrar-Grim var herse og av æse-slekt.

Hvis vi velger å tro at Asi Herse var en person får vi da dette slektstreet:

1- Ingjald Roaldson fra Haddingjadal
2- Grim som druknet
3- Asi Herse
4- Vædder-Grim
5- Koll

Alltid fare for at en har oversett noe....

Innrykkene forsvant, og nummereringen ble feil!

* 1 - Ingjald Roaldson
** 2 - Grim som druknet
** 2 - Asi Herse
*** 3 - Vædder-Grim
**** 4 - Koll

Takk for svar..

Takk for svar . jeg tror også Åsi Hersi er en mann.

Her er linken jeg henviser til- Har i første rekke funnet personene i personregisterent (personnavne)

http://heimskringla.no/wiki/Landnamabogen

Jeg har ikke lett etter faren og bestefaren til Åsi Herse enda. skal undersøke det ganske snart.

Nå har jeg studert litt på Landnåmabogen og funnet ut dette.

Som du ser er Grim som druknet og Åsi brør.

1, Ingjald Roaldsson var fra Haddingjadal Hallingdal
2, Han hadde sønnene Åsi Herse og Grim som druknet
3. Åsi hadde sønnene Thore og Vædder-Grim og broren Grim som druknet var gift med Bergdis.Sælthore.
4. Thore var far til Tyfring og Vædder-Grim far til Bjørn Buna og Koll

Jeg skrev litt feil, det skal være : Grim som druknet var gift med Bergdis, De hadde sønnen Sælthore.

Hadde helt glemt dette prosjektet: https://www.geni.com/projects/Landn%25C3%25A1mab%25C3%25B3k-The-Boo...

Siden vi leser Landnamabok så er det greit å lenke til det.

Ja, og det er helt flott at lenken viser til engelsk tekst.
Takk for denne gang

Hilsen, jeg heter Brayden Herum, og jeg er fra norsk forfedre. Allikevel tror jeg personlig at far til Åsi Herse er Ingjald Roaldson født i 725, men jeg har forsket etter bestefaren og har ennå ikke kommet vellykket.

Virker jo rimelig det etter hva vi har lest os opp på fra Landnamabok, men hva er bakgrunnen til at du tror 725 er riktig fødselsår?

Jeg kan godt tro på "mellom 650 og 800" (selv om jeg ikke har gjort en analyse selv), men 725 høres litt for presist ut.

Sir, jeg mente om lag 725

Jeg har et spørsmål, hvor kan du få Landnamabok?

Du finner noen versjoner lenket fra prosjektet nevnt ovenfor. Jeg vet ikke hvor du kan få kjøpt en fysisk kopi.

Takk skal du ha!

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion