Christina Clausdatter (Clousdatter) - Ang. Christina Clausdatter

Started by Ivar Kristensen on Friday, October 26, 2018
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 35 posts

Hei. jeg har fjernet navnet Holst fra denne profilen da hun ikke er benevnt med dette navnet i kildene. Det er heller ikke tilstrekkelig sannsynliggjort at hun var datter av Inger Mogensdatter (Holst). I skiftet etter (broren?) Jens Clausen Ribe er det bare nevnt at søsteren Kristen er gift. Se https://forum.arkivverket.no/topic/225850-ang-50237-peder-clausen-r...

Vennlig hilsen

Ivar Kristensen

Det er veldig fint at du har tatt tak også i granskingen av denne profilen. Håper at du "kommer i land" med dine granskinger og finner ut mer enn det vi andre har bidratt med. Jeg ser at du skjeler til et skifte etter Jens Clausen Ribe. Håper du er på riktig sti. Ikke gi opp.

Det er en annen ting som må gjøres: selve slektstreet må korrigeres og det gjelder spesielt vedr. Holst folkene og de nye folkene som du har skrevet inn. Gidder du å foreta dette ?

Jeg har ikke lagt til noen i denne Holst-slekten fra Brønnøy, men jeg skal gjøre så mye jeg kan for å rette opp i feil og legge til alle opplysninger. Det er dog en del løse tråder. Om jeg bare kunne finne skiftet etter Inger Mogensdatter, så skulle vi nok funnet ut av dette. Jeg lurer også veldig på hva relasjonen til sorenskriveren og hans kone var. Jeg tror Christina Clausdatter kan ha vært deres tjenestepike. Hun kan også ha vært en fosterdatter eller slektning som fulgte med dem nordover.

Vennlig hilsen Ivar

I dag lette jeg på nettstedet FamilySearch.org etter vielse av Kirsten Clausdatter og fant det: Viet 1747 i Tjøtta i Nordland Anders Jonsen og Kirsten Clausdatter født ca 1705 til ca 1712.

I diskusjonen ovenfor er det nevnt et skifte i Tjøtta området der en Kirsten Clausdatter er gift.

Ut fra nevnte opplysninger ser det ut som at Kirsten Clausdatter fra Tjøtta området ikke er den pike Kirsten Clausdatter født ca 1707 og død 1781 som ble viet 1739 til enkemann Niels Andersen i Talvik prestegjeld og som vi søker etter.

Jeg ber derfor om at man søker etter en annen Kirsten Clausdatter eller Christina Clausdatter i denne forbindelse.

Inntil videre kan slektstreet være slik det er i dag med feil og mangler. Men etter hvert bør dette treet korrigeres og nytt tre bør lages der Claus Pedersen i Tjøtta/Brønnøy inngår.

ok. Ja, Kristen Clausdatters opphav forblir et lite mysterium.

Det er mangelfulle kirkebøker fra tidsrommet da Kirsten Clausdatter ble født. Og det var ikke bare en Kirsten Clausdatter i Norge den gang. Med andre ord er dette som å lete etter en nål i en veldig stor høystakk. Kanskje noen en gang tilfeldigvis kommer over data og finner ut av hvor og når Kirsten som døde på Elvebakken i Alta kom fra. Jeg vet det ikke.

Ja, det er sant. Jeg har lett i mange år.

Forholdet med kirkegang og tjenestejente hist og pist kan bety noe. Men jeg antar at dette ikke betyr noe i spørsmålet om hvor Kirsten ble født.

For en tid siden foreslo jeg at Kirsten Clausdatter antakelig ble født i Bergen-området blant annet fordi hun var tjenestejente hos sorenskriver Bugge i Talvik og han var født på Vestlandet. Jeg resonnerte den gang at tjenestejenta var headhuntet der sorenskriveren kom fra. Men jeg ser at de foreslåtte profilene fra Bergen-området er forandret uvisst hvilken grunn.

Imidlertid skal jeg se på saken en gang til.

hist og pist? For meg er det veldig interessant. Det kan jo også gi spor å følge med hensyn til hvor hun kom fra, som du selv er inne på. Man tager det man finner. Om det er aldri så lite.

Samuel Samuelsen Bugge født 1712 Urnes - Luster i Sogn og Fjordane og død 1763 i Talvik - Finnmark https://www.geni.com/Samuel-Bugge/6000000005440564986 fogd i Vest Finnmark fra 1736 til 1752. Gift 3 ganger. Første hustru Birgitte Lucia Junghans født 1712 i Tromsø. I profilene kan man lese hvor de forskjellige personene ble født. Kanskje er det noe å hente i forbindelse med letingen etter hvor Kirsten Clausdatter ble født ?

Ja, nettopp. Birgitte Lucia døde 1742. Kirsten fikk en datter som ble døpt Berthe Lucia i 1753, med sorenskriver Bugge som fadder. Se på fadderne ved dåpen til hennes første sønn, Claus http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=151892 Hun hadde nok nyttige "kontakter" i det lokale borgerskapet (mannen ble lensmann og skogfogd etter at han giftet seg med henne). Forholdet (hva det nå egentlig var) til sorenskriverens familie er det eneste vi har å gå etter med hensyn til hennes opphav. Jeg har forsøkt å lete litt i de områdene som du nevner, uten å finne noen gode kandidater. Det blir dessverre som du skrev: nåla i høystakken.

Men Kirsten Clausdatter er ALDRI fadder til Samuel Bugges barn. I tilfelle hun hadde vært det følger jeg deg. Derfor antar jeg at hun kun var tjenestepike hos Samuel Bugge før hun giftet seg 1739.

Det er jo tjenestepike jeg tror hun var.

Kirsten må ha kommet til Alta ca. 1738, da hun første gang dukker opp i listen over kommunikanter. I 1736 var en Ingebor Joensd "hos skriveren".

Var Ingebor Joensdatter tjenestejente hos fogd / sorenskriver Samuel Bugge i Talvik ? Hvor fant du dataene ?

NB: Jeg har ikke gitt opp letingen etter hvor Kirsten Clausdatter ble født ca 1707. Det gjenstår å lete i skattelister ca 1720 etc.

Ingebor Jonsdatter født 1709 på Korsnes i Talvik prestegjeld viet 1738 i Talvik prestegjeld til Reinholt Larsen Ingebor Jonsdatter, "Ingeborg"

på s. 7, til venstre under Nordmend (20 p: Trint). Brukslenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630065 Jeg fant også en bemerkning om denne Reinholdt Larsen. Det stod noe om at han var kommet fra Senja og en eller annen "synd". Skummet bare over det. Skal se om jeg finner det igjen.

Ja, det står at han var fra "Lendvigs sogn i Senien". Se under norske kommunikanter til venstre (Dom 3. advent). Brukslenke: https://www.digitalarkivet.no/kb20070608630066

Hva har man av opplysninger så langt:
* 1) Samuel Bugge var fogd (eller sorenskriver) i Vest Finnmark med kontorsted Talvik fra 1736 til 1752. Viet ca 1739 antakelig i Tromsø til Birgitte Junghans.
* 2) Ingebor Joensdatter født 1709 på Korsnes tjenestejente 1736 hos fogd Samuel Bugge i Talvik. Ingebor viet 1738 i Talvik prestegjeld til Reinholt Larsen
* 3) Kirsten Clausdatter født ca 1707 tjenestejente 1739 hos fogd Samuel Bugge i Talvik. Kirsten Clausdatter kommunikant 1739 i Talvik kirke 1739 (dette er første gang vi hører om henne i skriftlig kilde Talvik kirkebok). Kirsten Clausdatter viet 1739 i Talvik prestegjeld til Niels Andersen.
* 4) Den første tjenestejenten Ingebor Joensdatter er født i Talvik prestegjeld.
* 5) Det er en Claus Andersen i Skjervøy prestegjeld født ca 1668 og død 1732. Jfr. skatteliste 1723 for Skjervøy prestegjeld. Dette kan være faren til Kirsten Clausdatter født ca 1707.

Ingebor Joensd i Klubben er nok identisk med ingebor Joensd hos skriveren. Reinholdt var jo en gift mann. "Manden er een gift mand fra Lendvigs sogn i Senien hvor hans kone boer, hand har i nogle aar holt sig her i landet fra hende for hendes (?)skabs skyld ...". Hva er nå dette, mon tro?

Claus Andersen Claus Andersen

Beklager avsporingen :)

da er hun nok nevnt i skiftet etter ham. Skal se på det.

Skiftet er ikke registrert i skifteprotokollen. Han er betegnet som "find af Kippernes". Brukslenke: https://www.digitalarkivet.no/sk20081205650204 Se omtale i Nordreisa bygdebok, s. 443. Tilgjengelig på nb.no: https://www.nb.no/items/68053c26cd2ed42be3a08b458a9fd225?page=445
Navnet "Danz" har tilsynelatende blitt til "Danske". Det spørs dog om ikke danz er av samisk opprinnelse (også Anders Olsen Danz er betegnet som "find").

Jeg fant heller ikke skifte i tidsrommet 1727-1737 etter Claus Andersen på https://arkivverket.no . Find kan ha den enkle forklaringen at dette er skattemanntall finneskatt.

Dansker som bosatte seg i en samisk bygd blir finn motsatt av hva vi i dag kaller fornorsking. Jfr. "Fjordfolket i Kvænangen, fra samisk samfunn til norsk utkant" av Ivar Bjørklund, Universitetsforlaget 1985, side 64. I samme bok side 156 kan man lese hva noen av de gamle samiske slektsnavnene var: Beivas, Bonschej, Lub, Nasch, Pakkel, Panch, Rejde, Sylt, Tysk.

Dette er ikke finneskatt, men et skifteregister. Jeg tror ikke at denne Claus Andersen var hennes far.

Showing 1-30 of 35 posts

Create a free account or login to participate in this discussion