Kuvauksesta päätellen ilmeisesti tämä henkilö?
Casper Hansson von Lund
Ei sinänsä ole minulle mitenkään tuttu ennestään.
Tervehdys
Minulla tuo Lunden suku on myös suoraa sinistä linjaa (isälinjaa pitkin), tosin on siellä yksi esiäitikin eksynyt mukaan. Mutta muuten olen melkein siis itsekin hakkapeliitta minäkin.
Olen ollut Salon Seurakuntaan yhteydessä (Kisko kun on nykyään Saloa sekin, kuten kotipaikkani Perniökin on!) Joten asiakirjat pitää hankkia sieltä käsin. Salo ei ole vielä vastannut minulle kysymyksiin Lunden suvusta.
Mutta kiintoisa sukuhaara tuo kyllä on.
Hei, kyllä tuosta minunkin puusta löytyy kaksi eri reittiä samaan korpraaliin, mutta tutkimukset ovat hieman kesken, ilmeisesti suorassa linjassa 12 polvessa mennään, sekä isän isoisän äidin isän jälkiä :-) eli poukkoillaan puolelta toiselle.- ja sitten isän äidin äidin esi-isien linjaa joudutaankin Ruotsiin jo 1600-luvula, tulee vähän haasteellisemmaksi tutkia sitä puolta. Olen omaa puuta väsännyt tuonne MyHeritagen puolelle.
Hakkapeliitat muistetaan vielä mm Prahasa, missä kävivät hävittämässä kaupungin toisen puolen :-) kertoivat kun olin siellä viimeksi. Sukututkimus avartaa!
Tässä Casper Hannson vo Lund / von Lunden https://www.myheritage.se/site-family-tree-216836371/happonen-lundb...
Eräät puut littävät siihen myös Britha von Lunden toiseksi vaimoksi mutta eii siihen näytä olevan mitään näyttöä
Hienoa löytää näita noin 10-serkkujakin täältä. Tuo Casper ei jätä minua rauhaan. Onko kellään mitään dokumenttia (muuta kuin netistä ja kirjoista saatavaa) kaukaisesta isoisästämme? Minua kummastuttaa se, ettei ole mitään sapelia, aseen osaa, lippua tms. joka kiertäisi suvussa sen arvoesineenä ollen ja kertoen kaukaisesta sankarista joka suvussa oli.
Kun ei tuo 1600 -luku nyt niin kaukainen kuitenkaan ole.
Kiskon kirkossa ei ole tietoja Lunden suvusta- kun asiaa talvella heiltä tiedustelin.
Näin kesällä ja kesälomalla ollen aion käydä Kiskon Leilän tilalla (Leilän tie siellä ainakin on) ja Kiskon hautausmaalla
Kesää siis kaikille!
Seuraavat tiedot ovat eri lähteistä Riksarkivetin rullista. Kohosi lopulta ratsumestariksi:
Nämnes i ett av konung Gustaf II Adolf den 6 september 1628 i fältlägret vid Ossa (en biflod till Wisla (Weichsel) närä Grudziadz (Graudenz) utfärdat förläningsbrev för "en finsk ryttarkorpral Casper von Lunden på tu hemman i Pojo socken" där de var belägna i Skuru. Han förekommer även i rullorna vid en mönstring i Ossa 13.9.1628 såsom fänrik vid överste Åke Totts ("snöplogens") finska kavalleriregemente och överstens landsryttarekompani. Ännu i frälseavkortningslängden för 1668 är denna förläning "på livstid" uppförd i Casper von Lundens namn.
Furir vid ryttmästaren Otto Grothusens nybildade ryttarkompani med lönehemmanet Leilä i Pojo 18.3.1621.
Casper von Lunden nämns som korpral i Clas Bertilssons kompani 1625, som korpral i överstelöjnant Åke Totts kompani 1626-1627 och som fänrik 1628. Freden i Altmark slöts på hösten 1629.
Kompaniet överskeppades till Pillau (nuv. Baltiskj) i maj 1631. Löjtnant 1632. Ryttmästare med eget kompani vid överste Hans Ekholts kavalleriskvadron 1633 i Tyskland, ryttmästare även åren 1634-1635. Torde ha stupat i striderna på kontinenten eller dött i fältsjuka omkr. 1635.
Casperin vanhemmat eivät ole tiedossa
Ystävällisin terveisin
Thomas Ilvonen
Kiitos paljon tiedoista, noista Ossan taisteluista olen lukenut hakkapeliittakirjoista.
Caperillie löytyy myös vanhemmat:
Isä on Hans (Hannu) von Lunden joka syntyi Liivinmaassa (1525-1585 arvio) ja osallistui Kaarle IX ja Sigismundin taisteluihin ja saaden niistä läänityksiä palkakseen Suomesta.
Äiti on Anna Gertrud von Lunden (1525-1585 arvio)
Joka meni toisiin naimisiin Anders Janssonin kanssa (1520-1600 arvio)
Tuota arvonimeä ja sen saantia sekä Lundien vaakunan syntyperää olen myös etsinyt - löytämättä
Näyttää olevan "9th great grandfather" minulle. Terveiset etäserkuille.
Tutkin kevyesti tuota van Lunden nimen esiintymistä Hollannissa ja Saksassa. Ei ole mikään harvinaisuus. Sieltähän oli paljon yhteyksiä Liivinmaalle. Tuon von-etuliitteen jäljittämyys "arvonimenä" voisi myös viitata pieneen kätevään vokaalin muunnokseen.