Nokian projektiin kuuluminen

Started by Merja Orajärvi on Thursday, February 21, 2019
Problem with this page?

Participants:

Showing all 6 posts

On ongelmallista, kuka kuuluu Nokian projektiin ja kuka ei. Nokia on niin uusi kunta. Minun vanhemmatkin, ja muita profiileja, on liitetty Nokian sukupuuhun. On totta, että heidät on haudattu Nokian vanhalle hautausmaalle, mutta he eivät ole koskaan asuneet Nokialla. Osa Pohjois-Pirkkalasta on liitetty Tampereeseen jo ennen Nokian syntyä. Vanhat sukuhaudat sijaitsevat Nokialla, koska Pohjois-Pirkkalan kirkko ja hautausmaa on siellä.
Pidän vanhempiani, niin kuin itseänikin ennen kaikkea tamperelaisina. Siis vaikka minuakin odottaa hautapaikka Nokialla. Huomasin, että tällaisia profiileja on muitakin liitetty Nokian sukupuuhun. Vertaa keskustelua Pirkkalan sukupuuhun. Selityksenä vielä, että vaikka Pohjois-Pirkkala nimettiin Nokiaksi, niin se oli siinä vaiheessa jo hyvin paljon typistetty Pohjois-Pirkkala.
Itse en yleensä lisää profiileihin hautapaikkaa, jos en oikeasti tiedä, mihin henkilö on haudattu. Toisaalta, haudat voivat olla hyvinkin vanhoja, ja kunnan nimi on voinut vaihtua hautauksen jälkeen. Se jotenkin hankaloittaa merkitsemistä ja projekteihin kuulumista, kun genissä kysytään hautapaikkaa eikä kuolinpaikkaa.
Nokian sukupuusta olen löytänyt profiileja myös esim. 1700-luvulta. Onko se mielekästä?
Eikö projekteissa voida yksinkertaisesti noudattaa dokumentteja, oikeita syntymäkuntia/pitäjiä, kuolinpaikkoja ja jos niin halutaan, hautapaikkoja, ja niiden lisäksi rippikirjoja, mistä nähdään, minkä pitäjän alueella ko. henkilö on lisäksi asunut.

Tätini oli syntynyt vuonna 1912 ja hänen syntymäpaikakseen ilmoitetaan olevan Pohjois-Pirkkala - näin lukee seurakunnan sukuselvityksessä. Olen ymmärtänyt, että Genissä paikkakunta/kylä/kaupunki -lokeroon laitetaan kunta- eikä seurakuntatieto. Tämä ei ole ongelma pelkästään Pirkkala-Nokia -alueilla vaan myös muilla Suomen paikkakunnilla. Jos nyt karrikoidusti ajatellaan kyseistä ongelmaa Pirkkala-Nokia akselilla, niin sitä voisi verrata siihen, että esim. Kuru ja Viljakkala kunnat vaihdetaan nykyiseen kuntaan Ylöjärveksi, Karkku, Kiikka, Mouhijärvi jne. korvataan Sastamalaksi jne.

Ehdottaisin, että jos haluaa käyttää näissä vanhoissa profiileissa (ennen v 1938) Nokia paikannimeä - joka muuten alkaa esiintyä jo vuoden 1768 rippikirjassa - se kirjattaisiin Paikannimi-kenttään. Näin pystyisi heti hahmottamaan alueen, jossa henkilö on elellyt.

Toivon, että joka tapauksessa Pirkkalan ja Nokian sukupuissa jo liitetyt profiilit korjataan vastaamaan ajanmukaista todellista tilannetta.

Hei

Samaa mieltä, että paikkakuntatiedon pitää noudattaa kuntajakoa, ei seurakuntajakoa!

Tähän liittymättä kysyisin, onko Pohjois-Pirkkalassa asuneet tarkoitus laittaa tähän Nokia-hankkeeseen vai pitäisikö perustaa oma hanke kyseiselle kovin lyhytikäiseksi jääneelle kunnalle?

Jaakko Tuohiniemi
Helsinki

Ja piti sanomani myös, että samaa mieltä siitä, ettei pitäisi takautuvasti muuttaa kuntatietoja. Jos joku on haudattu Pohjois-Pirkkalan aikaan, niin hautauspaikka on silloin Pohjois-Pirkkala, vaikka hauta nykyään sijaitsisi Nokialla. Ei kukaan luovutettujen alueiden profiilejakaan tekevä muuta Viipuriin haudattujen hautapaikan maaksi Venäjää, vaikka haudat nykyään rajan takana ovatkin.

Jaakko, nämä on edelleen ongelmallisia. En ole löytänyt hyvää ratkaisua, enkä aio kovasti etsiäkään. Ajattelisin niin, että mieluummin liitetään "vaikka liian moneen projektiin" kuin liian harvoihin. Olen tosin ottanut monia profiileja pois Nokia-projektista, jos he eivät ole koskaan asuneet Nokialla, vaan haudattu sinne. Ja haudattu nimenomaan silloin, kun alue oli jo Nokiaan kuuluvaa. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.

Raija, näitä tapauksia on tosiaan paljon muuallakin. On kappeliseurakuntia jne. eikä aina hoksaa "oikeaa pitäjää". On myös kirkonkirjakirjauksia, jotka vaihtelevat milloin millä puolella, vaikka ko. henkilö olisi asunut fyysisesti aina samalla paikalla. Kerran löysin tällaisia epäselvyyksiä jopa Messukylän ja Lempäälän välillä. Perhe oli kirjattu välillä mielestäni "väärään rippikirjaan".

Showing all 6 posts

Create a free account or login to participate in this discussion