N-y13973

Started by Timo Seppänen on Tuesday, March 19, 2019
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 9 posts

Hei projektin jäsenet. Sijaintini sukupuussa on tarkentunut tuosta Y13973 tähän BY-30408. Olen tässä kahdestaan ruotsalaisen Lennart Lindqvistin kanssa. Joku yhteisestä esi-isistämme on ollut ns metsäsuomalainen. Vanhin tietämäni esi-isäni on Antti Seppäin Karjalan Kivennavan Tirttulasta, n. 1700-luvun alkuun. Mistä Antti tai Antin esi-isät ovat sinne ovat tulleet, ei ole tietoa. On puhuttu Kerimäestä, mutta Karigasniemi voi olla vaihtoehto, olemmehan Savon oksalla.

Kun ollaan Savon oksalla, niin kyseessä lienee kuitenkin Kangasniemi, eikä Karigasniemi?

Tämä ennustava kirjoitus taas teki tepposet. Kangasniemi tietenkin. Kiitos korjauksesta.

Timo näyt minulle FF-osumana 117/19 ja Y-DNA osumana GD 6. Tuo Y-DNA menee kauas ja minulla on muutamia muitakin (Y-DNA 67) kaukaisia osumia, jotka sijoittuvat Vanhan Suomen alueella Karjalaan (Tarton rauhan aikaiset rajat). Käytännössä kaikki minun esivanhempani kirkonkirjojen ajalta ovat Kangasniemeltä ja naapurikunnista Pieksämäki, Hankasalmi, Laukaa. Vanhin tiedossa oleva esi-isä on Markus Manninen 1600-luvulta Kangasniemeltä.

Hei Ossi. Kivennavan kirkonkirjat alkavat 1700 luvun alkupuolelta. Olai Andersson on ensimmäinen Seppäin kirkonkirjoissa. Se mistä Antti on tullut Kivennavalle ei ole tietoa. Epäilyjä on ollut jo aikaisemmin Kerimältä, mutta mitään faktaa ei ole. Nyt Dna testi toi esi-isän Savolaisoksaan. Etelä-Savosta voi hyvin olla hyvin yhteinen esi-isä. Siinä on varmaan joku äitilinja välissä. Manninen näkyy yfullissa myös lähellä, myös Pohjanmaan Manniset. Joku esi-isäni veljistä on kai lähtenyt 1600 luvulla Ruotsiin ns. Metsäsuomalaiseksi. Se selittää tätä minun Ruotsin ybteyttä.
Et ole vielä harkinnut BigY700 700 tekemistä?

BIG-Y700 testi on kyllä suunnitelmissa. Se takentaisi tuon halplon ja varmaankin auttaisi muussakin tutkimuksessa. Itsellänikin on yhteyksiä Ruotsin metsäsuomalaisten alueelle ja heidän kauttaa on jokin selvittämätön linja USA:han, jossa tuli tiedustelua jokin aika sitten.

Tuosta Y13973 on tullut lisää oksia, jotka saattavat olla avuksi. Tuo omani on pysynyr samana tuona BY30408 yhdessä Lennartin kanssa.olen miettinyt onko Kangasniemellä Seppäsiä, jotka ovat tehneet testejä.

Tein Big Y-700 testin ja nyt tulokset ovat tulleet ja tarkentuneet N-Y13873 -> N-Y17720 -> N-FT87487.
Eli ilmestyi kokonaan uusi oksa, jossa näkvvissä on yksi muu henkilö. Tuo N-FT97487 ajoittuu johonkin 750-500 vuotta sitten.
Minun osumani sinuun on FTDNA:ssa 117/19 cM. Suoraan isälinjaanhan tuo ei voi mitenkään osua, mutta Kangasniemeltä yhteiset esivanhempamme varmaankin löytynevät.
Esivanhempani ovat käytännössä kokonaan Kangasniemeltä ja naapurikunnista, mutta joku yhteys täytyy olla tuonne Karjalan suuntaan. Muistelen Kivennavan tulleen esille ennenkin jossain sukulaisyhteydessä. Ja joitakin DNA-yhteyksiäkn sinne suuntaan osuu. Pitääkin tuota asiaa tutkia.

Moro. Tuo y 13973 on yhteinen esi-isä haara. Onko Manniset sinulle tuttuja. Esi-isän voi olla myös Människa, vaikka se minun oksa kaveri on Lennart Lindqvist Ruotsin Värmlandista "metsä suomalaisia". Vanhin esi-isäni on Antti Seppäin Kivennavalta 1700 luvun alussa, syntynyt kuitenkin 1600-l loppupuolella, mutta mistä hän sinne on tullut, on kysymysmerkki, Ollaanhan me savolaisoksalla. Manniset kiinnostaa koska y-fullissa Manniset on lähellä, mutta yhteistä esi-isää ei ole löytynyt. Heitä on ollut myös pohjois-pohjanmaalla. Mielenkiintoista olisi löytää yhteyksiä metsäsuomalaisiin.

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion