Min farfar Edvard Andreassen Farestveit, født i Salhus (Hamre/Åsane/Bergen kommune) 18.10.1893, døde i Narvik i 1949. Farmor og farfar ble skilt etter krigen, og vi vet ikke noe om hans liv i Narvik. Jeg har ikke klart å finne noen grav, eller noen spor etter ham i digitaliserte kirkebøker.
Vi er ikke helt sikker på at han oppholdt seg i Narvik da han døde, siden vi ikke finner spor etter ham over hodet. Vi har jo lurt på om han startet ny familie, men har ikke funnet spor etter dette, heller. Er det noen som kanskje har tilgang til bygdebøker eller annet som kan si noe livet hans der nord?
Ved hjelp av Arkivverket har vi begynt å få oversikt. Det synes som om farfar Edvard inngikk et nytt ekteskap etter skilsmissen. Har bedt om innsyn i dødsbooppgjøret, og går det i orden vil vel noen brikker falle på plass.
Dommen i skilsmissesaken er ikke farfar til heder. Jeg har ikke lyst å legge den ut, men hvis noen av etterkommerne vil vite mer, er det bare å ta kontakt med meg.
Hei Tor-Egil,
Jeg har begynt med litt slektsforskning og er interessert i å finne ut så mye som mulig. Om det er noe du kan dele med meg om din farfar så hadde det vært fint. Edvard var min fars onkel og han husker han så vidt da han kom hjem til Salhus en snartur rundt 1950. Min far besøkte også graven i Bodø etter ønske fra hans far Otto. Min far Anders Farestveit har ikke hørt så mye om Edvard, men han har hørt rykter om at Edvard kan ha fagorganisert seg på fabrikken og at det kan ha ført til utestengelse, sikkert også økonomisk. Jeg vet ikke om det er årsaken til at han dro nordover. Vet du noe om han stiftet familie der i nord? Mvh Frode Farestveit (ta gjerne kontakt på: frodefarestveit@hotmail.com) Jeg er mest på MyHerritage.