Bildet er lagt til av et tipp-oldebarn så vi kan gå ut fra at hun har kjennskap til sin egen familie, men er enig i at det er liten sannsynig at det finnes et foto av en såpass ung fyr født circa 1786.
Ellers er det vel bare å slå opp i kirkebøker for å finne verifiserbare kilder. Ikke alle er like flinke til åp legge dette til profilene. Siden du selv er et tipp-oldebarn så er det vel i din egen interesse å hjelpe til med dette.
Oppfordere likevel profil managerne samt Private User i å leite opp kilder.
Ser på hans vielse som enkemann med Birgithe Kirstine Nilsdatter at han er født i Molde, men på farens nan står det Navn vides En hvis ei.
En grovsjekk viser kileder på dåp av søsken, men ikke ham, såfremt han ikke har feil mor.
Det er veldig fint at Torild Simonsen søker etter sin egen slekt og at du bruker geni.com . Det er også fint at du spør om hvem Peter Høyer sine foreldre var. Som Bjørn er inne på, er det ønskelig at du er med i letingen etter disse foreldrene i kirkebok og folketellinger etc.
Selve letingen i kirkebok og folketelling har jeg utført på min egen fritid. Jeg fant ikke mer enn det som er innskrevet i profilen her på geni.com .
I tilfelle andre slektsgranskere vet mer om Peter oppfordres de til å fortelle oss om dette.
Bildet i profilen vet jeg ikke noe om.
GODT NYTT ÅR til dere alle.
Arnfred Nilsen
Hei.
Jeg har leita etter foreldrene til PCH I nermere 30 år, og det er svært mange som har leita. Hans liv etter han kom til Årviksand er forholdvis godt dokumentert. Men hvordan/hvorfor/når han kom dit er ikke fastslått. Han dukker opp ved første giftemål i 1817, siden i giftet han seg i 1832 og 1839. Jeg har ikke klart å finne sikre spor etter ham på sin vei fra Molde til Årviksand. Men vi må anta at han er fra Molde siden han oppgir det. Kirkeboken for Molde/Bolsøy er tapt for aktuell periode. I Ft 1801 har jeg ikke klart å finne sikkert spor etter han. Så vi får slå hodene våre sammen og prøve å finne han.
Bildet stiller jeg meg sterkt tvilende til. Han døde i 1870 og gjennom mitt arbeide med slekt har det vært nesten umulig å finne noen bilder fra Årviksand fra før 1900.
Jeg bruker ikke Geni til min granskning, men har program lokalt å min PC.
Jeg har også prøvd å finne hvor han ble født og når og hvem foreldrene var. Som du ser i profilen har jeg skrevet at han ble født ca 1786 i Bolsøy prestegjeld som dekker området Molde. Folketelling 1801 Bolsøy viser en person med navn Peder Chrestensen født ca 1780. Slike folketellinger er unøyaktige med hensyn til fødselsår. I 1801 bodde denne Peder Chrestensen hos sin mor Martha Johansdatter og hun hadde giftet seg på nytt med Ole Johansen. I kirkebok Bolsøy prestegjeld er Martha Johansdatter enke etter Christen Mielve viet 1793 med Ole Johansen. Christen Pedersen døde 1791 i Mielve.
Jeg har tillatt meg å lage slektstre for disse ovenfor nevnte på geni.com . Dette slektstreet har jeg brukt lang tid på og lett og lett i kirkebøker etc. for å finne antatte kandidater.
I tilfelle dere andre granskere finner ut noe annet enn det jeg har skrevet inn i treet må dere si ifra og treet kan eventuelt revideres.
Hei Arnfred. Hvorfor tror du at det er den samme Petter som dukker opp i Årviksand? Jeg tror jo at 1780 blir for tidlig. de blingsa oftere på voksne enn på barn ved folketellinger er min erfaring.
Petter i Årviksand var ikke så flink hverken å skrive eller lese, så kanskje vi må ta det i betraktning når alder/fødselsdato skal fastsettes.
Hvorfor tror jeg at det er den samme Petter som dukker opp i Årviksand i Skjervøy prestegjeld ?
Svar: Folk flyttet på seg av forskjellige grunner og en av grunnene kan være fisken i havet og livsgrunnlag og det antas at han kom til Skjervøy prestegjeld ca 1815. Etternavnet Høyer kan være en plass eller gard fra Moldeområdet der han ble født. Peter opplyste til presten i Skjervøy prestegjeld at har var født i Molde og født ca 1786. Folketelling 1801 viser en kandidat Peder Chrestensen født ca 1780 i Moldeområdet. Jeg har ikke funnet at Peder Chrestensen er død i Moldeområdet og heller ikke gift der og ikke far til barn der.
Er det noen i farslinjen som har tatt Y-DNA test? Det vil jo kunne gi en ledetråd ift opprinnelse, samt matcher med etterkommere av PCH. Jeg har forespurt en person, men så langt har han ikke tatt testen. Kan noen av dere forespørre personer dere kjenner til i rett nedadgående Y-linje fra PCH om de kan tenke seg å ta en test?
Skifte etter Christen Pedersen Mielve finnes i Romsdal sorenskriveri skifteprotokoll nr. 12, 1789-1802 s.119. Dessverre er teksten vanskelig å tyde, men kanskje klarer noen av dere det?
Register: https://media.digitalarkivet.no/view/24621/5
Skifte: https://media.digitalarkivet.no/view/24621/136
En ting å merke seg er at ved vielsen med Karen Margrete Nilsdatter 30.9.1817, står han oppført som Peder Christiansen i kirkeboka. Vil tro at han oppga sitt korrekt navn, og at han i ettertid har endret navn til Peter Christian Høier. Første gang dette navnet brukes er 22.8.1824 ved dåpen til hans 4.barn Christian.
https://rhd.uit.no/folketellinger/tidslinje.aspx?idi=8473790
Her er det som står om Høier slekta i Skjervøy bygdebok. Det kommer dessverre ikke frem så mye om hvor navnet Høier stammer fra.
Som sikkert kjent av de fleste, står det også her at PCH's far var en ukjent engelskmann funnet som barn etter et skipsforlis utenfor Bergen.
https://www.nb.no/items/dd74ed833830310aa47b8f6fc8a772c1?page=201&a...
kirkebok skjervøy prestegjeld år 1759, viede https://media.digitalarkivet.no/view/9728/46317/2
i kirkeboken år 1759 er ikke nils høier og karen andersdatter viet. i alle fall finner ikke jeg det. jeg skal lete mer senere.
kanskje forfatteren av bygdebok skjervøy har ment å fortelle noe annet og at det er kommet inn en skrivefeil i teksten ? eller at forfatteren har antatt det som er skrevet.
kirkebok skjervøy prestegjeld 1763 vielser https://media.digitalarkivet.no/view/9728/46317/3 niels høyer (eller noe som ligner) og karen andersdatter viet 1763, boplass taskeby