Brittiläinen etnisyys Pohjanmaalla

Started by Pekka Rytky on Monday, April 27, 2020
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 55 posts
4/27/2020 at 12:46 AM

Hei,
Onko yleinen tuo brittiläinen tai skotlantilais-irlantilais-walesiläinen etnisyys Pohjanmaalla ? Ainakin parissa suvussa kuten Rytkyn suvussa ja Röning -suvussa sitä on DNA-testien perusteella. Mistä tämä etnisyys on tullut? Ovatko syynä skottilaiset sotilasjoukot Sigismundin aikaan?
PR

Private User
4/27/2020 at 1:06 AM

En osaa vastata, mutta kiinnostaa myös minua. Mielenkiintoista on sekin, että FTDNA:n tuloksissa minulla on 16 % brittein saaria, mutta vanhemmillani ei ollenkaan. Kaukaisista esivanhemmista löytyy ainakin Forbusta ja Fordellia, oletettuja skottisukuja.

- SH

Private User
4/27/2020 at 1:28 AM

Etnisyysarvioita ei kannata tuijottaa turhan tarkasti. Ne eivät kerro suoraan siitä, että esivanhemmissa olisi britti tai skotti, vaan että tietty osa DNA:sta on samanlaista kuin Iso-Britannian nykyasukkailla keskimäärin. Perimä ei suoraan kerron kenenkään etnisyyttä,

4/27/2020 at 1:35 AM

Minulla testin mukaan on 2 % irlantilaista perimää ja niin äidilläni kuin vanhemmalla tyttärelläni tukassa on vahva punaisuus - eikö tämäkin viittaa sinne Irlannin suuntaan

RO

Private User
4/27/2020 at 1:36 AM

Suomeen on varmaan tullut Brittein saarilta palkkasotilaita vielä 1700-luvullakin kun englantilaiset olivat saaneet skotit pakotettua rauhaan.

4/27/2020 at 1:52 AM

Minun isoisoäitini äiti on englantilainen, mutta etnisyys minulla on 99,1% suomalainen ja 0,9% baltiasta. Ei siis mitenkään näy tuo brittiläisyys etnisyysarviossa.

4/27/2020 at 1:56 AM

Muistakaa nyt että Suomeen on tullut asukkaita jo tuhansia vuosia sitten. Jossakin eteläisessä tai keskisessä Euroopassa on ollut heimo, jonka jäsenistä osa on lähtenyt luoteeseen ja osa pohjoiseen. Ja tämä on tapahtunut paljon ennen kuin nykyinen historiankirjoitus on alkanut. Suomalaiset, sen paremmin kuin brititkään, eivät ole mikään paikoillaan pysynyt heimo, joka on aina ollut samassa paikassa. Tänne pohjoiseen on vaellettu jostain, ja näillä vaeltajilla on yhteiset esivanhemmat historian hämärissä. Nämä yhteiset näkyvät DNA:ssa ja DNA näkee tuhansien, jopa kymmenien tuhansien vuosien taakse.

Private
4/27/2020 at 1:58 AM

Ouluun on tullut Skotlannista :
Caspar Forbus MP
Gender: Male
Birth: circa 1601
(Skotlanti, Danzig?)
Death: 17 December 1682 (76-85)
Oulu, Finland
Hänellä oli hallinnollista osaamista ja poikansa oli pappi. Suku avioitui suomalaisten kanssa.

4/27/2020 at 2:00 AM

HeI! Minun FF Dna testin mukaan näyttää olevan hyvin paljon serkkuja
Englannissa ja Skotlannissa. Hyvin mielenkiintoista.Olisi todellakin tarpeellista tutkia,
Terv, Eila Seppälä Tukholma

Mun 8th great grandfather Caspar Forbus oli skotti ja eli 1600-luvulla Pohjois-Pohjanmaalla. Paljon jälkeläisiä on. Äitini isoisoäidin puolelta Thornberg-suvun linjat menee engl. ja koko Eiroopan kuninkaallisiin ym. Myös muihin maihin laajasti. Eli me suomalaiset olemme monien kansojen jälkeläisiä.

4/27/2020 at 2:08 AM

FTDNA:n etnisyysarvio sekoittaa joskus skandinaavisen ja brittiläisen etnisyyden. Äidilläni skandinaavista etnisyyttä n. 24%, minulla taas ei yhtään vaikka on tunnettuja ruotsalaisia esi-isiä. Minulla on brittiläistä etnisyyttä 7% mutta äidilläni alle 1%.

Toisaalta äidilläni ja minulla on serkkuosumia, joilla on skotlantilais/irlantilaisjuuria. Yhteisissä osumissa ei ole yhtään suomalaista. Ei vielä mitään tietoa, mitä kautta nuo tulevat.

Private User
4/27/2020 at 2:22 AM

Hei eikähän nämä skotit ,britit ja irkut ole viikinkien jälkeläisiä,joiden dna matsaa

4/27/2020 at 2:25 AM

Katso Sebastian Schiavonen pro gradu aiheesta. Itä-Suomen yliopisto. 2018. eupublications.uef.fi.
Toki skotteja tuli palkkasotureiksi myöhemminkin.

Private User
4/27/2020 at 2:27 AM

Kunpa tietäisi. Punatukkaisia nuoria on nytkin kolme. Esivanhemmissa näyttää olevan paljonkin matkustaneita ja myös eri Pohjoismaissa asuneita. Muutama eteläpohjalainen serkku polveutuu Kustaa Vaasan perheestä.

Private
4/27/2020 at 2:30 AM

Etelään tuli Skotlannista henkilö, josta saattaa olla sukulkinkkejä pohjoiseen:

Erik Andersson (Kiorbiauw) Lilliebrunn Janakkala May 13 1646

Kirsti K

4/27/2020 at 3:35 AM

Kannattaa ajatella niinpäin, että miten jollakin britillä on samaa "perimää" kuin minulla, vaikka minä en ole koskaan käynyt ulkomailla eikä tiettävästi kukaan esivanhemmistanikaan.

4/27/2020 at 5:23 AM

Edellämainittu Caspar Forbus on 8 isoisä. En ole geenitestannut.

4/27/2020 at 5:29 AM

Minulla on 9,8 pros irlantiskotlantia My Heritagessa. En tiedä mistä.

4/27/2020 at 5:37 AM

Suomalaisethan ovat lähinnä kahta ryhmää I ja N. I ryhmä on euroopan kautta tulleita, jotka pohjoiseen muuttaessaan jakautuivat Englantiin, Norjaan, Ruotsiin ja Suomeen. Vähemmän on esim. Englamnista Suomeen muuttaneita, vaikka sellaista usein esitetäänkin. N ryhmä on idästä tulleita.

4/27/2020 at 5:42 AM

Varsin vaihtelevia ovat nuo etnisyysarviot. MyHeritage tarjoaa veljelleni 13,5% irlantilaista, skottia ja Walesilaista ja 4,2 % balttia. FTDNAn mukaan on skandinaviaa, itä-eurooppaa ja kaakkoiseurooppaa suomen lisäksi. Haplo on Ria-Z280-YP1147.

Private User
4/27/2020 at 7:49 AM

mtDna-testin mukaan äitilinjani on J1c1a, vanhin jäljitetty esiäiti on syntynyt 1630 Teerijärvellä. Tämä saman äitilinjan omaavien esiäidit näyttävät olevan suurelta osin Skotlannista.

Private User
4/27/2020 at 8:27 AM

Skottikauppiaita oli varsin paljon läsirannikon kaupungeissa Hansa-aikaan, ja vielä sen jälkeenkin. Etnisyysarvioon nuo ei varmaankaan kovin paljoa vaikuta, mutta osa germaanisperimää on tullut heidänkin kauttaan. Tuo Oulun Forbus on vain yksi esimerkki.
Itselläni ei näy etnisyysarviossa minkäänlaista Brittivaikutusta, mutta äitilinjani (J1c2b5) on kuitenkin Irlannista peräisin. Punaisia partahaiveniakin löytyy.

4/27/2020 at 9:04 AM

Serkkutestin etnisyysarvio arvioidaan kromosomeista 1-22. Miehen YDna testi tehdään miehen Y-kromosomista. mtDna testin tehdään naisen tai miehen solun mitokondriasta. Nämä 3 testiä ovat eri testejä ja vain serkkutestiä käytetään etnisyyden arvioon. Eri firmoilla on erilaiset pohjadatat, joiden takia etnisyyden arviointituloksetkin vaihtelee.

4/27/2020 at 8:20 PM

Punatukkaisuutta aiheuttavat geenit periytyvät Neanderthaleista saakka. Jos irkulla, britillä ja suomalaisella on punatukkaisuutta, yhteinen perimä menee kymmenien tuhansien vuosien taakse. Täämän voi halutessaan vaikka googlata.

Aino Anneli Marjatta Kaarlontytär Rybicki
Lisään tuohon: Dna-otannassa etnisyyteni on 95,6 % suomalainen, 1-1 % Mesoamerikkalainen, Andilainen ja 3,3, % Keskiaasialainen. Dna-osumia on ympäri maailmaa n.30.000.

Jaakko Anssi Tapani Kaijanmäki
George Ross of Halkhead is your 17th cousin 16 times removed.
-Aino

4/27/2020 at 10:10 PM

Ja jos vielä palataan noihin etnisyysarvioihin, miim minussa on kuulemma 2% Neanderthalia. Mitenkäs tämä selitetään, jos Neanderthalit katosivat viimeistään 28000 vuotta sitten? Kehottaisin nyt oikeasti näiden etnisyysarvioiden kanssa katsomaan paljon kauemmas kuin 200-300 vuotta taaksepäin.

4/27/2020 at 10:23 PM

Tämäkin artikkeli kannattaa lukea. Sen mukaan ensimmäinen punatukka eli 100 000 vuotta sitten ja kaikki nykypäivän punatukat ovat hänen jälkeläisiään. Ette myöskään voi tietää, mitä kaikkea onkaan tapahtunut sadantuhannen vuoden aikana ja mitä kaikkia reittejä pitkin punatukkageeniä kantavat esivanhemmat ovat kulkeutuneet Suomeen.

https://yle.fi/uutiset/3-11026313

4/27/2020 at 11:47 PM

Veljeni isätesti Tähjänjokien puolelta oli myös 20% brittiläistä. Minulla ja äidilläni tukka on ollut kuparin värinen ja pojallani on parta nyt samanmoinen.

Showing 1-30 of 55 posts

Create a free account or login to participate in this discussion