Kan jeg overføre mit familietræ på MyHeritage til Geni?

Started by Gitte Mortensen on Sunday, May 3, 2020
Problem with this page?

Participants:

Showing all 7 posts

Hejsa 😊 Jeg er ny på Geni, og har hidtil haft mit familietræ flere forskellige steder, blandt andet på FamilyTreeMaker, og MacFamilyTree. Mit mest opdaterede familietræ har de sidste år ligget i MyHeritage. Er der en nem måde, hvorpå jeg kan overføre mit slægtstræ fra MyHeritage til Geni? På forhånd tak for hjælpen. Med venlig hilsen Gitte Mortensen

Tjaaa, du burde kunne eksportere en GEDCOM-fil fra Myheritage, og uploade den fil her til Geni. Jeg har dog aldrig prøvet det, og det er minimalt, hvad jeg har brugt Geni.

Venlig hilsen,
Mathias Aricó.

Skulle Geni være bedre end MyHeritage

Har undersøgt lidt:
GEDCOM Import
Hvordan importeres en GEDCOM fil
En GEDCOM import vil konstruere et familietræ focuseret på en bestemt person.

Hvis din GEDCOM fil indeholder en eller flere personer, som allerede findes i Geni, den nemmeste metode er, at finde den persons Geni-profil og derefter vælge "Import GEDCOM" fra rulle-menuen under knappen: Handlinger. (Vær opmærksom på, at dette kan føre til dusinvis af dobbelte profiler, som efterfølgende skal flettes, før du kan fortsætte importen!)
Hvis din GEDCOM fil kun indeholder personer, som aldrig har været tilføjet til Geni (eller hvis du ikke er i tvivl om det), så brug Geni's Opret en gren feature (findes på menuen: Udforsk) for at tilføje en profil for en af de personer, der er repræsenteret i GEDCOM filen og vælg "Import en GEDCOM for denne person" når du gemmer formularen.
I begge ovenstående tilfælde, vil import processen guide dig gennem udvælgelsen af den record i GEDCOM filen, der passer til den Geni profil, som er i fokus for importen. Du kan også hoppe direkte til GEDCOM Import siden og enten vælge fokus person eller oprette en gren som første skridt.
NB: For at forhindre dubletter i de historiske grene af World Family Tree, skal din import starte med dig selv eller en profil af en person født efter 1800. Importen vil ikke fortsætte til grene for personer født før 1600.

Først skal du eksportere en GEDCOM-fil fra Myheritage. Det gøre sådan:

Gå til din forside på Myheritage --> vælg "slægtstræ" --> vælg "administrer træer" --> vælg så i højre side, under handlinger "eksporter Gedcom". Så har du din gedcom på din computer. Det er den du skal "importere" til Geni. Brug det jeg har sendt til dig først, da.

Hilsen Mathias.

Til Joan Jørgensen

Ja, men træer vokser ikke ind i himlen. Der er 2 væsentlige punkter, hvor Geni er bedre end MH, som begge handler om samarbejde:
1) på Geni kan man oprette fælles projekter på tværs af slægtstræer, hvor slægtninge i forskellige familier kan knyttes til bestemte begivenheder.
2) Ingen slægtsforsker er ufejlbarlig og jo flere øjne, der kommer på oplysninger, des større er sandsynligheden for, at de ender op med at være tilnærmelsesvis korrekte.

På MH arbejder man ikke som i Geni på et fælles Verdenstræ, men på hvert sit. Det betyder, at data kun i sjældne tilfælde bliver problematiseret og endnu sjældnere rettet, selvom de åbenlyst er forkerte!

Hilsen
Anders

Tusind tak for hjælpen, Mathias; jeg prøver at følge dine anvisninger.

Mvh. Gitte

Showing all 7 posts

Create a free account or login to participate in this discussion