Miten löytää sukututkimuskontakteja?

Started by Taina Huhtinen on Monday, June 29, 2020
Problem with this page?

Participants:

Showing all 17 posts
6/29/2020 at 11:36 AM

Hei, olen etsimässä tietoja Huhtisen suvusta eli juuristani. Miten voisi saada kontaktia toisiin ruovetiläisiä sukuja ja erityisesti Huhtisen sukujuuria tutkineisiin/tutkiviin? Olisi mukava vaihtaa ajatuksia ja ehkä jopa päästä tapaamaan (vaikkapa tulossa olevilla Ruoveden Noitakäräjillä!). Olisi mahtavaa, jos sitä kautta löytyisi esim. Ruoveden tai Tampereen seudulla asuvia sukulaisia.

t. Taina Huhtinen

Private User
6/29/2020 at 11:50 AM

Aloitetaan vaikka näin. Isäni on syntyisin Ruovedeltä ja Pihlajalahdelta. Minua kiinnostavat tästä syystä ainakin suvut Hoikkala, Nenonen ja Kuusijärvi. Olen niihin myös perehtynyt taustani kautta. Jos tästä löytyy jokin yhteinen tekijä, voin hakeutua esim Noita käräjille keskustelemaan asioista. Milloin ne ovat? Terveisin, Timo Hoikkala

6/29/2020 at 12:06 PM

Heippa!
Alla ainaskin kaksi perhettä, joita olen geniin tehnyt.
Minä asun Liedossa ja olen sekä Tamminiemen että Tyynysniemen suvuista. Isoäitini oli ida Kaitala, jonka isä oli Matti Korpula. Hilma Huhtinen - isoäitini sisko - oli naimisissa Oskari Huhtisen kanssa.

Oskari Antinpoika Huhtinen

Palstatilallinen Oskari oli talollisen poika Elämäntaipaleen Huhtijärveltä arpa 33 sotaväessä. Merkitty Vilppulan irtolaiseksi.

Anders Marcusson Huhtinen, Helen

Antti oli vanhempiensa jälkeen isäntänä kotonaan Elämäntaipaleen Huhtijärvellä Leppälän ruoti Huhtila. Vaimo Manta oli talollisen tytär Tyynysniemen Masolta.

Ystävällisin terveisin
Marja Toivola

6/29/2020 at 12:45 PM

hei 7s serkku, minäkin tuossa Klasin puussa jotenkin roikun. Olen tutkinut sitä sukua vain sen verran, mitä kekkasin Heidi Köngäksen kirjat luettuani tarkistamaan taustat. Yleensä olen huomannut, että mulla Ruovetisiin löytyy aina joku sukuyhteys :-) Isäni oli sieltä päin. -elisa

6/29/2020 at 12:54 PM

niuinb, Taina, jos et ole Pro Genissä, niin meidän polku menee tällä hetkellä näin: minä → Lauri Emanuel Aarnonpoika Kangasniemi your father → Aarno Emanuel Kangasniemi his father → Emma Miina Aliina Hermannintytär Kangasniemi his mother → Hermanni (Manni) Topiaanpoika Kangasniemi her father → Topias Pekanpoika Kangasniemi
his father → Pekka Yrjönpoika Blom his father → Regina Juhontytär Grön his mother → Priita Matintytär Grön her mother → Heikki Matinpoika Hyyrylä her brother →
Aapo Heikinpoika Hyyrylä his son → Matti Aaponpoika Sillman his son → Amanda Matintytär Huhtinen his daughter → Urho Juha Laasenpoika Huhtinen, Laasenpoika (Klasinpoika) her son → Viljo Huhtinen his son → Kauko Viljo Ilmari Huhtinen his son → Taina Huhtinen his daughter. Lisäksi aika lyhyt aviosukulaisuus, jossa vilahtaa Nenosia, Kaakkomäkeä, Niemiä... -elisa

6/29/2020 at 1:01 PM

Ja Marja näytää olevan mun 5s serkku sekä Timo myös 7s serkku mulle :-D

6/29/2020 at 1:06 PM

ja valitettavasti en taida tuohon käräjäpäivään nytkyllä ehtiä :-( mutta antoisaa päivää!

6/29/2020 at 10:50 PM

Omalla kohdalla laajat juuret Pohjaslahdelle mm. Makkosiin, Isotaloon (Pohjaslahteen), Salmiin ja tuohon Timonkin mainitsemaan Nenoseen. Ja sieltä kiertäen Hacolaan. Mielelläni itsekin otan lisätietoja vastaan. Onko Ruoveden alueella omaa sukututkimusseuraa? Tällä hetkellä olen jäsenenä jo Keuruun Sukututkijoissa, joilta olenkin saanut paljon apuja sen suunnan haaroihin.

6/29/2020 at 11:30 PM

Ei taida olla omaa ryhmää. Minulla Nenoset liippaavat lähinnä avioliittojen kautta.

Maria Juhontytär Pitkälä

Maria Tuomaantytär Pekkala 03.03 1705 Pekkala -11.03.1766 Pihlajalahti Ruovesi. Syy päänsärky
Puoliso Johannes Joosepinpoika Pitkälä 25.03.1702 – 07.04.1785 Pihlajalahti Ruovesi. Pitkälän talollinen 1729 – 1751
Lapset: Jooseppi Johanneksenpoika Pihlajalahti 30.07.1731 – 31.07.1781
Pitkälän lampuoti ja isäntä 1752 – 1718 sekä kirkon kuudennusmies
Maria Juhontytär Pitkälä 08.01.1737 Pitkälä – 16.01.1803 Nenonen Ruovesi
puoliso Heikki Joosepinpoika Nenonen

Anders Andersson Ylä-Hanho
Eva Johansdotter Majaniemi 17.08.1753 – 25.01.1836
puoliso Antti Antinpoika Majaniemi 17.11.1753 – 02.05.1823
Lapset: Vappu Antintytär Mäenpää 15.04.1778
puoliso Juho Matinpoika Mäenpää ent. Soukko
Juho Antinpoika Majaniemi 28.04.1779
Reetta Antintytär Kankaanpää 19.05.1782
puoliso Antti Antinpoika Nenonen os. Ylä-Hanho

Private
6/30/2020 at 6:14 AM

Meillä on samoja juuria suht paljon.

6/30/2020 at 11:49 AM

Aleksandra Hermannintytär Huhtinen on isäni pikkuserkku.

7/1/2020 at 12:13 AM

Oletteko huomanneet omissa tutkimuksissanne, mikäli olette tehneet sekä isän että äidin puolelta, miten ihmiset ovat liikkuneet Länsi-Suomessa? Isäni on tullut Ruovedeltä Vilppulan ja Tampereen kautta Turkuun ja äitini Pöytyältä Loimaan kautta Turkuun. Monessa geniprofiilissa taikka familydna matseissa tulee kaksi osumaa, toinen isäni ja toinen äitini kautta.

7/1/2020 at 10:04 AM

Marja, mulla tulee ihan samalla tavalla osumia yksi henkilö kummaltakin puolelta, useimmiten kuitenkin toiselle lyhyt aviosukulaisuus, toiselle pidempi verisukulaisuus. Joskus se henkilö jonka kanssa dna-osuma, löytyy yhteiseltä dnalta eri verisukulaisen kanssa kuin mitä dna antaa. Eli toisen vanhemman sukupuu ei ole riittävän pitkälle rakentunut vielä.

Private User
7/1/2020 at 12:54 PM

Onko niin, että ruovesiläisillä isolla osalla on pitkälle yltävät yhteiset sukujuuret? Minullakin taitaa olla sinisen linjan yhteys kaikkiin tähän keskusteluun osallistujiin.

7/2/2020 at 12:34 AM

Olen selvittänyt isoäitini vanhempien esi-isiä 1500-luvulle saakka. Poikkeuksia on aina, mutta 1600- ja 1700-luvulla avioiduttiin läheltä, jopa serkukset ovat menneet naimisiin. 1800-luvulla levittäydyittiin Vaasa-Tampere-Helsinki ja Turku väliselle alueelle. Vaasaan ja Tampereelle mentiin tehtaaseen tai piikomaan. Helsinkiin ja Turkuun lähinnä ns ammattioppiin taikka jopa opiskelemaan. Silloin puoliso on löytynyt kauempaakin. Isoisäni vanhempien vaiheita en ole vielä pystynyt selvittämään, koska hän on ns lehtolapsi. Vain hänen äitinsä esivanhemmat on selvittänyt. DNA:n serkkutesti on tuonut kyllä lähemmäs tiettyjä sukuja, mutta aika näyttää.

7/6/2020 at 3:04 AM

Muistaisin lukeneeni jostain, että osa Ruoveden asutuksesta siirrettiin pohjoiseen ja heidän tilalleen siirrettiin väestöä Savon alueelta. Esim Monoskylässä asuvien Monosten esi-isät ovat tulleet Savosta.

7/6/2020 at 10:39 PM

Pyörähdin kesäkuun alussa kiertämässä Ruoveden ja Pohjaslahden hautausmaat. etsien vanhoja omaan sukuuni liittyviä hautoja. Löysinkin Ruovedeltä vaarini isän velipuolien haudan, joista toinen Matti Makkonen kuollut 1912 neljävuotiaana (toisen Yrjö Oskarin kuolinajasta en saanut selvää). Huomasin, että hautausmaalla on säilytetty todella paljon vanhoja hautoja. Mm. löytyi vänrikki Stoolin tarinoista kuulun Polvianderin hautoja. Onkohan näistä vanhoista haudoista tehty mitään kartoitusta/kuvausta, kuka mihinkin on haudattu. Itseeni kiinnostaa tietenkin eniten nuo Makkosiin, Salmiin ja Isotaloon kuuluvat haudat. Pohjaslahti oli oma seurakuntansa tovin, jolloin hautaukset Pohjaslahdelle, mutta juuri ne haudat, jotka on säilyneet ajalta ennen omaa hautausmaata, kiinnostaa eniten.

Showing all 17 posts

Create a free account or login to participate in this discussion