Muutaman kerran olen päätynyt mutkan kautta tutkimaan Pietarin suomalaisen seurakunnan kirkonkirjoja ja siellä törmään 1800-luvun puolella aika usein savitaipalelaisiin. Tarpeeksi kun on vapaa-aikaansa viettänyt Savitaipaleen henkikirjoja selaten, sukunimet ovat sen verran tuttuja, että suorastaan pomppaavat silmille, vaikka jotain ihan muuta yritän etsiä. Silloin tällöin kun savitaipalelainen Pietarissa osuu eteeni ja pystyn yhdistämään selkeästi oikeaan henkilöön Savitaipaleella, olen lisännyt vaiheet Pietarissa profiiliin ja onhan sieltä joillekin tarttunut puoliso ja lapsiakin mukaan, valitettavasti elämäkin on usein päättynyt suurkaupunkiin. Älkää siis ihmetelkö, jos hallinnoimaanne profiiliin ilmestyy tietoja Pietarista, kaiken olen pyrkinyt tarkistamaan että menee oikealle henkilölle.
Tämä myös vinkiksi muille, nykyisestä Etelä-Karjalasta meni Pietariin todella paljon etenkin ammattimiehiä (puuseppiä, suutareita jne.) 1800-luvun puolen välin jälkeen ja Pietarin suomalaisen seurakunnan kirjat ovat todella selkeitä ja perusteellisia, tosin logiikaltaan hieman erilaisia kuin suomalaiset. Sieltä löytyy myös savitaipalelaisille (ja lemiläisille) kauan kaivattuja tarkkoja syntymäaikoja. Pelkästään Hiski-haku sukunimillä löytää vaikka mitä. Henkikirjojen perusteella saattaa turhaan tehdä päätelmän, että henkilö on esimerkiksi kuollut, kun katoaa talosta, mutta saattaakin hyvinkin löytyä Pietarista. Osa on käynyt vain kääntymässä, mutta rippikirjoihin on ehtinyt jäämään useimmista kuitenkin syntymäpäivästä tieto, mikä on enemmän kuin henkikirjat kertovat.