Andrea Henriksdatter, Ovenaaen gard, Raade - Feil i relasjoner mm?

Started by Hilde Hanssen Langvann on Friday, January 1, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 8 posts
1/1/2021 at 12:24 PM

Andrea Henriksdatter er mor til min forfar Karl Hartvig Andreassen.
Hun var gift med Halvor Hansen, som dør i 1865

https://www.nb.no/nbsok/nb/05f77a9d6c89b741eef0f31955b884c1?lang=no...

Hun får et barn utenfor Ekteskap i 1866 (Karl). Far er oppført i flere tilfeller som Andreas Kristiansen
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011023841
Hun gifter seg året etter med Jens Eriksen.

Hennes tre partnere ser derfor ut til å være
Halvor Hansen
Andreas Kristiansen
Jens Eriksen

På denne profilen er følgende personer knyttet til Andrea som hennes partnere:
Halvor Hansen Oven - riktig, første ektemann
Chistian Andreassen - ?
Andreas Hansen Hestvold - ?
Jens Eriksen - riktig, andre ektemann
Ole Helgessen Tollefsrød - ?

Vedr Ole Helgessen
https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000001556624
Men er dette samme Andrea? Hun er oppført som pige her, men da (1863) var hun gift og bodde på Oven.

Jeg foreslår at Andreas Hansen, Christian Andreassen og Ole Helgessen fjernes fra profilen hennes.

1/1/2021 at 1:30 PM

Karl Hartvig Andreassen var også min oldefar , far til min morfar Herman Andreas Storebaug . Jeg har ikke vært inne her på geni på veldig lenge og ser at det er gjort endringer jeg ikke har hatt kontroll over . Det er jo du som blant annet har lagt till denne Hestvold , en person som ikke hører hjemme her i det hele tatt .

Andrea fikk en datter , Maren Kristine , med Ole Helgesen i 1847 , Hun giftet seg med Halvor Hansen Oven i 1857 . Om du ser skikkelig på linken vedrørende Helgesen handler det om en konfirmasjon 1863 og det er riktig som du skriver at Andrea var gift med Halvor da . når Maren Kristine ble født , i 1847 , var Andrea ugift pige på Grefserød .

Hvordan Christian Andreassen plutselig har havnet som parter til Andrea og sønn til seg selv skjønner jeg ikke , men jeg la han inn i sin tid som det han var , far til Andreas Christiansen .

I tillegg til de fire giftet Andrea seg enda en gang , etter Jens Eriksen , med en Andreas Olsen . Han solgte gården på Oven , flyttet med Andrea til Våler hvor han døde ikke lenge etterpå . Hva som skjedde med Andrea vet jeg ikke , men hun døde som fattiglem i 1908 .

1/2/2021 at 2:16 AM

Takk, dette var mye nyttig info, har funnet fram til en del ekstra dokumentasjon basert på dette.
Jeg har selv ikke vært inne på Geni på en stund, og har jobbet i jula med å legge til kilder fra Digitalarktivet/ Bygdebøker til ulike deler av slekten. Sist jeg la noe inn var dette basert på noen papirer jeg har fått fra familien, og det er derifra jeg tror noen av feilene har kommet. Med de mange navnene på partnere fryktet jeg at det hadde skjedd en feil ved en tidligere sammenslåing, men da skal det isteden legges til enda en person isteden. Skal rydde litt i eget rot i rykk og napp fremover.

1/2/2021 at 5:30 AM

Jeg sluttet å legge inn egen informasjon her på geni når jeg skjønte at det kunne bli mye rot i sammenkoblingene :D Bruker heller my heritage , men med en stor porsjon skepsis rundt smartmatchene man får der . Måtte slette nesten 400 navn fordi jeg godkjente matchene uten å sjekke dem opp . Hehe , man lærer stadig .
Jeg ser at du er svigerinne med fru Meek . Vi hadde et veldig kort bekjentskap med henne for noen år siden uten å si noe mer om den saken . Moren min Randi er kusine med Gudrund .

1/3/2021 at 4:12 AM

Så feil det kan bli 🙂 Du er selvfølgelig niese til Reidun og datter til min tremenning.

1/5/2021 at 11:01 AM

Det var interessant at du har truffet den familien! Farmor Gudrun, Martas datter døde i sommer, og da begynte jeg å se på slektsforskningen igjen. Det har vært interessant å følge hennes familie bakover: Marta hadde et tøft liv, jeg traff henne aldri, men det gjorde inntrykk på meg som ung jente å høre om henne. Jeg kommer også opprinnelig fra Mo i Rana, der Gudrun bosatte seg rundt 1950. Helt tilfeldig endte jeg opp på Saltnes i Råde for 10 år siden, og nå ser jeg at Andreas aner kommer herifra, blant annet. Fint for barna å vite at de har tilhørighet til stedet også gjennom familie.
Andrea må også ha hatt et utfordrende liv, tenker jeg. Ikke akkurat A4 :)

Ja, kanskje jeg burde sjekke ut MyHeritage, ser det koster litt, men gir kanskje flere muligheter.

Siden du kjenner denne siden litt mer enn meg, kjenner du noe til hvor det mørke utseendet kommer fra? Gudrun hadde sort hår og mørke øyne. Hun og barna ble kalt for tatere på Mo. Vet ikke om det var tatere bak i slekta eller noe annet spennende. Og vet ikke om dette utseendet kom via Østfold (Marthas familie) eller via Gudruns far fra Rena

1/5/2021 at 3:58 PM

Hilde, MyH er på samme måte som Geni, en nettside der folk kan legge ut sine private slektstrær. De aller fleste av dem er uten kildehenvisninger hvilket gjør dem upålitelige.

Bruk heller Digitalarkivet og de skannede kirkebøkene til å finne de korrekte primære opplysningene og gjør treet ditt på Geni korrekt i følge primære kilder, hvilket er mye bedre enn å få opplysningene fra private upålitelige slektstrær fra MyH.

Alle opplysninger vi finner må verifiseres med primære kilder, og om du ikke legger disse ut på Geni, så må du registrere dem et annet sted. Selv bruker jeg et offline slektsforskningsprogram som hovedprogram hvor alle kildene til alle opplysningene jeg finner står, så slipper jeg å legge de samme til her på Geni, men lar heller brukere på Geni spørre meg hvor jeg har den og den opplysningen fra om de lurer på det.

Private slektstrær uten kildehenvisninger bør i utgangspunktet ikke brukes som kilder siden vi ikke vet hvor de har fått opplysningene deres i fra, og stort sett så svarer de ikke om vi spør dem om hvor opplysningene stammer fra.

1/7/2021 at 7:11 AM

Remi; Ja, jeg benytter meg hovesakelig av Digitalarkivet, og legger opplysninger derifra på treet. Tar for meg person for person systematisk og føyer inn kildehenvisninger under "Om" på personen. Men kjekt å samarbeide med andre.

Showing all 8 posts

Create a free account or login to participate in this discussion