Patronym

Started by Per Ursin on Wednesday, June 16, 2021
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 13 posts
6/16/2021 at 2:39 AM

Patronym er ikke et norsk eller skandinavisk fenomen som jeg ser er blitt hevdet i flere diskusjonsfora på GENI. En side på Wikipedia sier bla:

Patronymics are still in use, including mandatory use, in many countries worldwide, although their use has largely been replaced by or transformed into patronymic surnames. Examples of such transformations include common English surnames such as Johnson (son of John).

Vår norsksprålige versjon av GENI inneholder norske ledetekster som er oversatt fra standard engelsk. Den norske versjonen har oversatt feltet ”Middel name” til ”Mellomnavn/Patronym”. Engelskspråklig GENI har ingen feilt for PATRONYM og det har heller ikke GEDCOM standarden. Den norske oversettelsen blir derfor feil. De to første feltene er avsatt til fornavn. Et PATRONYM er en form for etternavn og den passer best i feltet ” Slekts-/etternavn v/fødsel” Det først etternavnfeltet (merket ” Slekts-/etternavn) passer best til det som på norsk ofte kalles ”pikenavn”

Dette understøttes av at GENI følger GEDCOM standarden ved import og eksport av slektsdatabaser. GEDCOM standarden er verdens mest anerkjente slik standard og alle slektsprogrammer følger denne.

Foreslår igjen, at navnet patronym, hvis det skal brukes, flyttes til ”Slekts-/etternavn v/fødsel” hvor det opplagt passer best. i alle fall vil jeg at det slettes der det brukes nå, inntil det GENI kommer opp med en bedre løsning.

PS. Hvordan bestemmes den norske oversettelsen?

mvh Per Ursin

6/16/2021 at 6:02 AM

Beklager, må korrigere meg selv. Pikenavn passer selvfølgelig best i feltet "Slekts-/etternavn v/fødsel". De andre feltet "Slekts-/etternavn" kan brukes til "Navn ved giftemål" på engelsk "Married name" og kommer da i parentes slik som hos min mor: Hildur Hansine Ursin (Pedersen Hansdatter)

Per

6/20/2021 at 8:32 AM

Private User Det jobbes med saken, og som sagt er de nå også fokusert på å finne en bedre løsning på å gjenkjenne et patronym i skandinaviske og russiske navn. Det var det som skapte søsken problemene, - både patronym og slektsnavn matchet, to av tre riktige måtte jo være samme person...

Her er et eksempel:
Agnete / Agnette Gunleiksdatter Vrålstad

Her er det konsekvent skrevet inn patronym på feltet mellomnavn og ingenting på slektsnavn ved fødsel. Slik jeg forstår det tolker Geni nå patronymet som et av flere fornavn. Jeg skjønner ikke hvordan Geni skal skille mellom et fornavn og et Patronym? Den enkle løsninga er etter min mening å skrive Patronymet i slektsnavn V/fødsel

6/20/2021 at 5:14 PM

Per, du har misforstått hvordan en gedcom "tag'er" navn. Det finnes kun er "tag" for navn i gedcom og den heter NAME. I denne gedcom-tag'en skrives alle navn en person har, fornavn og mellomnavn først, deretter etternavn markert med / før og etter navnet.

Problemet er ikke hvordan gedcom bruker gedcom-tag'en NAME, problemet er hvordan Geni importerer navn fra denne tag'en. Siden den kun består av fornavn og etternavn, så må Geni fortelle hvor disse navnene skal importeres, så alle fornavn importeres til fornavn-feltet og alle etternavn importeres til Slekts-/Etternavn v/fødsel-feltet. Og her er det store problemet med Geni siden Geni er et av veldig få slektsforkningsprogram som har to hovedfelt for etternavn, nemlig "Slekts-/Etternavn" og "Slekts-/Etternavn v/fødsel", der den siste er Geni nesten det eneste slektsforskningsprogrammet med dette feltet som hovedfelt. Nesten alle de slektsforkningsprogram har dette feltet som et alternativt navn.

Innen slektsforskningen har vi en genealogisk standard som sier at en persons hovednavn skal være navnene ved fødsel, hvilket betyr i nesten alle andre program enn Geni, så skrives en persons navn med navnene ved fødsel som hovednavn, derfor importerer også Geni navnene i en gedcom til fornavn og Slekts/etternavn v/fødsel feltene, men genealogisk blir dette feil siden etternavnet burde blitt importert til Slekts/Etternavn-feltet som er riktig genealogisk sett.

En av de største feilene Geni har gjort er å lage to hovedfelt for Slekts-/Etternavn der det ene er benevnt "/v/fødsel", dette lager så stor problemer siden alle genealoger ikke bruker et slikt felt, men bruker kun Slekts-Etternavn-feltet, og det er også det som blir lært bort i alle slektsforskningskurs. Derfor blir navn i feltet "... v/fødsel" slettet (siden samme navn står i det andre hovedfeltet for Etternavn) og kun Slekts-/Etternavns-feltet blir brukt.

Pikenavn skrives da så klart i Slekts-/Etternavns-feltet og ikke i Slekts-/Etternavns v/fødsel-feltet som egentlig burde være blankt og tomt.

Det eneste problemet jeg ser på Agnete / Agnette Gunleiksdatter Vrålstad er at hennes bosted er oppført som hennes etternavn. Vrålstad (Sandvik) er mest trolig en adresse og ikke en del av hennes navn, så hennes navn burde være Agnete Gunleiksdatter der Agnete var i fornavn og Gunleiksdatter var i Slekts-/Etternavn med feltet Slekts-/Etternavn v/fødsel tomt slik det er siden dette er korrekt i henhold til den genealogiske standard for hvordan navn skal skrives.

6/21/2021 at 12:18 AM

Jeg er ikke helt på jorde :-)
Slik tagger Geni min mor ved eksport:

1 NAME Hildur Hansine /Pedersen Hansdatter/
2 GIVN Hildur Hansine
2 SURN Pedersen Hansdatter
2 _MARNM Ursin

Beskrivelsen av taggene;

NAME: A word or combination of words used to help identify an individual, title, or other item. More than one NAME line should be used for people who were known by multiple names.

GIVN: A given or earned name used for official identification of a person.

SURN: A family name passed on or used by members of a family.

_MARN BKW6 Married name (ikke en Gedcom tag, men en spesifikk sleksprogram tag)

Poenget mitt er at de to første feltene er fornavn og brukes slik verden over i GENI og at Patronym ikke er et fornavn. Jeg forstår ikke hva den "norske" Geni oppnår å bruke det andre av disse to fornavnfelten til Patronym. Skal slektsnavn ved fødsel stå tomt, som mange praktiserer, når de fører Patrrnymet i feltet Mellomnavn? Så, Remi, så burde slektsnavn v/fødsel slettes?

6/21/2021 at 1:40 AM

Her er et eksempel på når Patronym brukes feil felt. Her blir Jensen tolket som et fornavn og foreslår at sammenfall. Den ene heter Per og den andre Ole og begge fedrene har like navn men er ikke samme person. Jensen er registrert på begge som Mellonavn/Middelname

https://www.geni.com/search/matches?id=4867969589930031466&src=...

6/21/2021 at 4:15 PM

Nå er ikke problemet hvilke tagger Geni bruker ved en gedcom-eksport, men hvordan Geni bruker tag'ene ved en import. Mange slektsforskningsprogram bruker kun tag'en NAME og ikke noen av de andre du viser til. Og siden alle navnene til personen da er i den samme gedcom-tag'en, så må Geni programmet foreta et valg, og programmererne har da valgt at alle fornavn skal importeres til fornavn-feltet og alle etternavn skal importeres til Slekts-/Etternavn ved fødsel-feltet. Hvilket er helt feil i følge den genealogiske standarden vi genealoger bruker.

Jeg har problemer med å skjønne hvorfor din mor har etternavnet ved sin fødsel som Pedersen Hansdatter. Hun kan da ikke være både en Pedersen og en Hansdatter?

Hadde det vært jeg som hadde bestemt hvilke navnefelt som skulle være på Geni, så hadde Slekts-/Etternavn ved fødsel forsvunnet rimelig fort. Å ha to Etternavnsfelt lager kun problemer. I stedet hadde der vært ett felt for fornavn og ett felt for etternavn, og i tillegg en mulighet for å registrere alle alternative navn en person hadde gjennom livet med hva slags type navn, når navnet ble brukt (et bestemt tidspunkt eller en tidsperiode) og hva som som er kilden. Mitt offline slektsprogram har denne muligheten og det fungere perfekt.

I eksempelet ditt ser ikke jeg noen feil i hvilket felt som er brukt. Fornavn er i fornavn-feltet slik det skal, etternavn er i Etternavnsfeltet og patronymet står i feltet som blir brukt til patronym, for meg er dette helt korrekt. At det blir foreslått et sammenfall har med hva Geni har gjort med matching-systemet sitt i løpet av de siste dagene der de sjekker kun treff i et navnefelt og de arbeider med å fikse problemet. Så eksempelet ditt viser bare hva som er en kjent programmeringsfeil i programvaren for tiden.

6/22/2021 at 12:06 AM

Den norske (særegne) løsningen er å be de norske brukere å putte Patronymet inn i et felt som Geni har tiltenkt til fornavn. At Geni har tenkt at dette viser både viser ledeteksten ”Middelname” og Gedcom eksporten taggen NAME.
Som jeg har sagt mange ganger før er Patronym et ETTERNAVN og IKKE et særnorsk fenomen. Derfor blir det så feil å putte det inn dette fornavnfeltet.

Så jeg må spørre de norske kuratorene om de mener at et Patronym er et fornavn og hvorfor de mener det at det særnorskt fenomen?

Ser at du, Remi Trygve, misforstår hva et Patronym er når du peker på at jeg bruker Hansdatter/Pedersen som etternavn på min mor. Hun er selvfølgelig bare datter av sin far Hans. Hun brukte Pedersen, som er hennes fars og mors etternavn. Pedersen er her brukt et fast eller frosset patronym som hennes far (Peder) fikk fra sin far. Dette er den løsning som mange land praktiserte/innførte da de gikk bort fra ordningen med EKTE patronym hvor etternavnet følger farens (pater) fornavn. Som du sikker vet gikk Norge bort fra ekte patronym ved lov omkring 1920.og innførte fast patronym.

Er ening med deg at det er feil at Geni BARE brukte mellomnavn/patronym for å finne sammenfallende profiler. Dette gikk selvfølgelig mest ut over de som har puttet patronymet i Mellomnavnfeltet. Alle søsknene fikk for eks. Pedersen til fornavn. Hvordan Geni skal skille mellom ekte og faste patronym er meg en gåte. Å endre bruken av et felt har store konsekvenser i en så stor database som Geni. Spendt på hva Geni sentralt svarer?

6/22/2021 at 1:18 PM

Per, regelen på norske profiler er slik når det gjelder hvor patronym skal skrives.

Dersom personen heter Ole Nilsen (Nils er fars fornavn) eller Margit Hansdatter (Hans er fars fornavn, altså det du kaller ekte patronym, så skal fornavnen(e) skrives i fornavn-feltet og patronymet skrives i Etternavnsfeltet. Feltet Mellomnavn/Patronym skal i dette tilfellet være tomt.

Dersom barnet får et fast patronym ved fødselen og heter f.eks. Peder Olsen der Olsen er fars etternavn, så skal Per skrives i fornavnsfeltet og Olsen i etternavnsfeltet. Dersom far da heter Hans Olsen, så kan Hansen skrives i Mellomnavn/Patronym-feltet, men det vil se litt rart ut at hele navnet til barnet da skrives Peder Hansen Olsen.

Dersom far heter Michael Ursin, og barnet er døpt Hans, så skal Hans skrives i fornavnsfeltet, Michaelsen i Mellomnavn/Patronym-feltet og Ursin i etternavnsfeltet. Dette er spesielt praktisk i slekter med fast slektsnavn der mange barnebarn etter en person blir døpt med bestefars/-mors fornavn og det blir da enklere å skille dem fra hverandre når patronymet til barnebarnet skrives i Mellomnavn/Patronym-feltet.

Patronym skal kun skrives i Mellomnavn/Patronym-feltet dersom de bruker et annet fast Etternavn/Slektsnavn. Dersom de kun bruker patronym, så skal det skrives i Etternavnsfeltet.

Når din mor var født het hun enten Hansdatter eller Pedersen, hun kan umulig ha hatt begge disse to etternavnene samtidig. Ja, hun kan ha tatt i bruk Pedersen som etternavn senere i livet, f.eks. når hun blir voksen, men da skal det skrives som et alternativ navn i Også kjent som navnefeltet.

Patronym er et etternavn og det er ingen norske kuratorer som mener at patronym er et særnorskt fenomen. Patronym er i bruk i store deler av Europa opp gjennom tidene.

Navnefeltet Mellomnavn/Patronym er ikke et fornavn-felt, det er et mellomnavnfelt som mange land på Geni anbefaler også blir brukt til patronym der personen også har et fast slektsnavn. De norsk kuratorene med andre flittige brukere har blitt enige om å bruke dette feltet til patronym der en person også bruker et fast slektsnavn, fordi Mellomnavn er en veldig moderne konstruksjon innen norske navn. Mellomnavn eksisterte ikke før Navneloven av 1923.

Ellers så kan du lese §§ 8-9 i dagens navnelov der et mellomnavn er klassifisert som et etternavn og ikke som et fornavn. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19#KAPITTEL_2

6/23/2021 at 12:31 AM

Bra at vi er ening om at ekte Patronym ikke er et særnorsk fenomen og at det er ET av mange former for etternavn Så da blir det spennende å høre begrunnelsen for IKKE å bruke feltet Slekts-/etternavn v/fødsel til Patronymet. Det er det mest entydige og intuitive.

Minn mor fikk av sedvane ved fødsel i 1918 det EKTE patronymet Hansdatter og som måte endres til det FASTE patronymet Pedersen etter navneloven som kom i 1923, Det er ikke samtidig. I Norge finnes det flere varianter av etternavn i tillegg til ekte Patronym. Kanskje de mest vanlige, etter faste Patronym, er slektsnavn (Ursin) og gårdsnavn (Nordkil). Regner med at du, Remi Trygve, mener at disse skal føres føres i feltet Slekts-/etternavn v/fødsel? Du er litt uklar når du bare sier Etternavnsfeltet. Siden GENI er et slektstre for hele verden regner jeg med at det finne utallige varianter hvordan etternavn fastsettes og derfor er den norske løsning særegen som ikke tar dette innover seg. Så jeg tror ikke Geni sentralt tar hensyn til hva norsk lov sier om Mellomnavn.

6/23/2021 at 11:54 AM

Per, jeg følger den genealogiske standard for hvordan navn skal skrives i en slektsdatabase, akkurat slik alle genealogisk utdannede gjør og slik vi lærer det bort på alle kurs vi holder for slektsforskere. Den sier at alle fornavn er alle navn en person er døpt med og at etternavnet som skal skrives i etternavnfeltet er etternavnet personen får ved fødsel/dåp. Den genealogiske standard forutsetter at det maks eksisterer to (tre om feltet Mellomnavn blir tatt med) hovednavnefelt i et slektsforskningsprogram og det er navnefeltene Fornavn og Etternavn der begge feltene forutsetter at det er fornavn og etternavn ved fødsel/dåp som blir skrevet. Alle andre navn brukt senere i livet skal skrives under en eller annen form for å registrere Alternative navn. Slikt sett er navnefeltet "Slekts-/Etternavn ved fødsel" på Geni overflødig siden dette navnet i følge den genealogiske standard, skal skrives i det andre etternavnsfeltet som på norsk heter Slekts-/Etternavn.

I den genealogiske standard for hvordan navn skal skrives i en database er Etternavnsfeltet alltid det første etternavnet en person har. Dermed er den bruken av Slekts-/Etternavnsfeltet slik den nå blir praktisert på Geni feil, i henhold til den genealogiske standard der etternavn brukt etter det første etternavnet en person fikk, slik som endring av etternavn ved ny navnelov (jf. 1923 i Norge), endring av etternavn ved vielse(r), etternavn brukt sent i livet som står på gravstein, o.l., skal skrives som alternative navn og dermed bør stå under navnefeltet Også kjent som på Geni siden det er det eneste som passer ihht. den genealogiske standarden. Vi genealoger bruker aldri feltet "Slekts-Etternavn ved fødsel" på Geni fordi det er feil ihht. den genealogiske standard. Vi skriver det navnet i feltet "Slekts-/Etternavn" og alle andre navn brukt senere i livet i feltet "Også kjent som". Jeg har f.eks. begge de navnene jeg fikk ved dåpen, Remi og Trygve, i fornavnfeltet på Geni, selv om Trygve var å regne som et mellomnavn i 1966, og i daglig tale bruker jeg kun Remi. I din mors tilfelle bør da etternavnet hennes i Slekts-Etternavnsfeltet være Hansdatter siden det er det første etternavnet hun fikk, noen år senere bestemte da foreldrene at hun skulle bruke Pedersen som etternavn, og det er da et Alternativt etternavn siden det er brukt senere i livet, og hun bør da skrives med sitt hele og fulle navn i 1923 etter navneskifte i feltet Også kjent som.

Slektnavn som Ursin og gårdsnavn som Nordkil skal skrives i Slekts-Etternavnsfeltet dersom de fikk disse navnene fra fødselen av, dersom det ikke er fakta, skal disse etternavnene skrives i Også kjent som, og det etternavnet de brukte fra fødselen av skal da skrives i Slekts-Etternavnsfeltet. Genealogisk sett er navnefeltet "Slekts-/Etternavn ved fødsel" en særegen sak som nesten bare Geni bruker, og slik sett bruker ikke jeg eller de fleste andre genealoger dette feltet i det hele tatt.

Den genealogiske standard for hvordan navn skal skrives er anerkjent i hele den vestlige verden slik at den brukes av genealoger i nesten hele Europa, Amerika, Sør-Afrika og Oseania, bare så synd at administratorene og programmererne hos Geni.com ikke rådførte seg med profesjonelle genealoger i USA før de lagde navnefeltene på Geni. Og siden de, i mine øyne, gjorde en gedigen feil ved å lage navnefeltene slik de er i stedet for å se hvordan de fleste offline slektsforskningsprogram håndterer bruken av navnefelt, så har vi det store problemet som eksisterer på Geni pr. i dag.

6/25/2021 at 12:08 AM

Ja Remi, Geni er ikke et program for profesjonelle genealoger. Geni's suksess bygger på en dugnadsånd som lar oss ALLE slippe til og ikke mins gir oss muligheten for å flette sammen like profiler. Dermed har det blitt bygget opp en enorm og unik database. Dette går selvfølgelig ut over kvaliteten men som et minimum blir slektsforhold (hvem er foreldre til hvem) stort sett riktig og fokus for alle bør være der. Der bidra selvfølgelig de profesjonelle, som du Remi, mye.

Derfor er det synd at vi får denne type datakrasj (falske like profiler) som vi ennå plages av, Dette går, som nevnt, direkte ut over Geni's store fordel som lar oss flette like profiler sammen.

Dette skyldes, etter min mening, denne sære norske ordning (hvor mange følger den norske?) med å manipulere med feltet Mellomnavn og gjøre det til et felt for Patronym. Forstår fremdeles ikke hvorfor du, Remi, mener at Patronym skal ha særbehandling og ha eget felt. Du er jo enig i at det er etternavn? Er ening i at Mellomnavn er et mer eller mindre overflødig felt.

Ønske om å gjøre GENI til et bedre slektsprogram er jeg med på, men det bør gjøre i samarbeides ånd. Jeg regner med at du som jeg har vår egen privat slektsdatabase som vi styre som vi selv i vil. At vi kan så lettvint velge våre egne slektsprogram skyldes Gedcom standarden. Alle seriøse slektsprogram gir muligheten import og eksport av slektsdatabasen etter Gedcom-standaren. Regner med at det du referer som "Den genealogiske standard" også akseptere Gedcom-standaren?

6/25/2021 at 5:03 AM

Den genealogiske standard sier noe om hvordan dataene dine bør skrives i en genealogisk database og er mye eldre en gedcom. Gedcom brukes kun til å utveksle/kopiere dataene i et slektsforskningsprogram til et annet slektsforskningsprogram og har slikt sett ingenting med hverandre å gjøre.

Og du tar feil når du sier "denne sære norske ordning med å manipulere med feltet Mellomnavn og gjøre det til et felt for Patronym." De er brukere/kuratorer/landsportaler i prosjektene fra mange europeiske land som anbefaler å skrive patronymet i mellomnavnsfeltet i de tilfellene der personen også har et fast slektsnavn. Og det er kun i de tilfellene der personen har et fast slektsnavn som f.eks. "Michael Pedersen Ursin" der Pedersen skal i Mellomnavn/Patronym-feltet og Ursin i Slekts-/Etternavn-feltet. Dersom personen kun har et ekte patronym som f.eks. Hans Olsen, så skal Olsen skrives i Slekts-/Etternavnfeltet og Mellomnavn/Patronym-feltet skal være tomt. I veldig mange tilfeller brukte personer med fast slektsnavn patronymet sitt nesten i det hele tatt, det var kun ved veldig offisielle anledninger at de skrev sitt eget navn med patronym. Den første Schielderup i Norge Jens Pedersen Schielderup, signerte alltid uten patronym i de signaturene jeg har sett, så det var ikke så vanlig og bruke som etternavn. Men vi slektsforskere legger ofte til disse patronymene for å skille de forskjellige personer ved navn Jens Schjelderup som levde samtidig. Det er enklere å vite hvem de er når navnet skrives Jens Pedersen Schjelderup, Jens Nielssen Schjelderup, Jens Anderssen Schjelderup o.l.

Showing all 13 posts

Create a free account or login to participate in this discussion