Hei, jeg er så takknemlig for all hjelp i dette puslespillet.
Men kan det være at den Marit Pedersdatter jeg søker er henne som er beskrevet som enke i 1804, og ikke finnes i folketellingen for det året, da het Marit Povelsen? i enkelte kirkesogn begynte tidlig å skrive f.eks M. Povelsen, født Pedersdatter? grunnen til spørsmålet er at jo mer jeg søker så ender jeg opp med Pedersdatter Logje f, 4. febr 1776. Logje ( etter Spein) kom fra Finland
Man kan spørre hvorfor hun ikke brukte slektsnavnet sitt, men for kvinner var det. annerledes, kvinner fikk to etternavn, mannen hadde bare ett. Enketilstanden minst x 2 kan også ha påvirket navnebruken. Minst to ganger fordi det i Kvænangen er funnet en Marit Pedersdatter som begravde en 11 år gammel gutt kalt Micael. Noen år etter at Povel var død så ble lyst til ekteskap for enke Marit Pedersdatter med en som het Michael Nilsen. Hvor mange enker med dette navnet kunne det være på et så lite sted? Og for guttebarn vanlig å bli oppkalt etter far. Så kom denne Sivert Sivertsen inn i bildet, Marit var 36 år etter hva hun sa til presten da lysning ble tatt ut, Sivert var bare rundt 23 år. Her må man ha lov å spekulere
Når jeg kommer hjem fra ferie skal jeg gå gjennom kirkebøkene igjen, det er bare det at skriften på disse bladene er så dårlige at det er problemer å lese. Må ha Riksarkivet til å hjelpe meg.
Beklager litt lang melding