Hei, olen Pohjaslahden Mäkitalosta kotoisin ja meidän suvussa on Keuruulta 1894 muuttanut Juho Virtalan perhe (Mäkitalon vävy).
He muuttivat Mäkitaloon Kaunisniemen perheen kanssa ja sitten asuivat Mäkitalon Wuorelan torpassa 1900 rippikirjassa. Vehkakosken saha paloi 1916 ja Virtalanmäkeä en valitettavasti tunne. Mistä kartasta löysit Virtalanmäen? Siinä voisin olla avuksi, jos löytyisi kartasta. Terv Kirsti Kujala (o.s. Mäkitalo)
Hei. Virtalanmäen (peruskartta) olen löytänyt jostain Pohjaslahden kyläsuunnitelmasta. Mäki on heti tieltä katsoen vasemmalla Vehkakosken jälkeen Vilppulaan päin mentäessä. Epämääräinen tieto oli netissä että Virtalan rakennus on purettu... ja tieto yhdistyi Vehkakosken sahaan. Vaarini perukirjoituksen yhteydessä rippikirjassa oli yksi asuintieto Virtala mutta 1921 jäkeiset kirkonkirjat eivät ole julkisia joten en tiedä miten tieto liittyy vaarini perheeseen. Ristalahti ja Ristkumpu ovat myös mainittu.
Teen laajaa sukututkimusta ja olen päässyt vuoteen 1920, joten siitä eteenpäin on vielä selvitettävää. Vaarini täti Iita Maria Mikkola s. 1875 avioitui Arvid Samuelinpoika Mäkitalon kanssa 1900. Tuo Mikkola-nimi tulee Mikkolan torpasta (Tervasen torppa). Pohjaslahdellahan on muitakin Mikkoloita ja Salmi-nimisiäkin riittää. Vaarini oli Johannes Mikkola myöh. Salmi. Salmi-nimi tulee Keskisen talon Salmen torpasta.
Onko sinulla elossa hyvin vanhoja sukulaisia, jotka voisivat paikantaa Salmen torpan sijainnin? Vaarini isä Manu Mikkola oli Salmen torppari ja kuoli 1936. Salmen torpan sijainti Pohjaslahden keskustan paikkeilla olisi minulle arvokas tieto.
Hei, katsoin tekemäsi geni-profiilit ja ne ovat hienot kuvineen kaikkineen. Olen myös sukua isoisällesi mummoni Hilja Yläjärven kautta.
Voitko yhdistää Ida Maria Mäkitalo (Mikkolan) profiilit, kun mekin olemme tehneet hänestä, mutta ilman sukuyhteyttä Ida Maria Mäkitalo
Hän oli naimisissä isoisäni veljen Arvid Mäkitalon kanssa ja he asuivat Heinolan kylässä "Arviitissa" joka oli Mäkitalon torppa Toriseva. Talo on nyt kesäasuntona.
Siellä kylällä asui neljä muutakin Mäkitalon lasta naimisiin mentyään Abram Evert Heinola Heinolassa, Maria Mäkitalo Koivulassa ja Elina ja Aati Moisiossa. Muutkin lapset saivat asuinpaikan Mäkitalon mailta tai menivät miehelään muualle. Lapsia oli 16 (5 kuoli).
Mäkitalolaiset ostivat Mäkitalon 1854, jolloin muuttivat Keuruulta. He olivat Samuli Hermanninpoika ja Maija Liisa Kaunisniemen perhe ja muutettuaan ottivat Mäkitalon nimen.
Tässä kartassa https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/
löytyy Tervanen ja Mikkola Sammaliston kylässä ja Ristalahti Ristajärven = Majajärven rannalla ja Keskinen ja Mäkitalo sekä Heinola ja sen viereinen talo on Arviiti kylän suuntaan. Keskinen ja Mäkitalo olivat yksi talo joka jaettiin 1882.
Katsoin tuon Keskisen torpan Salmen, mutta se ei ole minulle tuttu. Yksi Salmi on Vehkakosken sahan rantaa pitkin Pohjaslahdelle päin Urheilukentän takana. Mutta en tunne heitä ja paikkana se olisi paremmin Isotalon maita.
Siinä Vehkakosken tienhaarassa on vasemmalla Vilppulaan päin purkutalo ja seuraava talo onkin vasta Tiura. Siellähän isoisäsi asui Taipaleen renkivuotensa jälkeen vaimonsa ja 1. poikansa kanssa. Ruovesi rippikirja 1900-1909 (MKO213-291) Sivu 1576 Pohjaslahden kylä, Tiuran, Saarinen, Mikkola, Nieminen, Mäki ; SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=1297... / Viitattu 05.10.2021
Kysyn kyllä vielä veljeltäni, joka on meidän suvun vanhin. Myryn Ainollekin voin soittaa. Pitäisi osata hakea vanhat tilakartat Pohjaslahdelta, mutta en osaa vielä. Terv Kirsti
Hei taas,
Löysin kartassa Virtalanmäen sivulla 25. Se on Pohjaslahdentien oikealla puolella Vehkakosken teinhaarasta Vilppulaan päin. https://www.kyppi.fi/palveluikkuna/mjhanke/read/asp/hae_liite.aspx?... Siinä mäellä en tiedä olleen asutusta.
Hei, Aino Myry tiesi Virtalan historian. Talo ollut Vehkakosken työläisten asuntoja (nimiä Virtala ja Kurala) ja sijainti Vehkakosken tienhaaran tuntumassa, johon itsekin paikansit talon paikan. Kun saha paloi 1916, niin nuorisoseura tarvitsi taloa ja he ostivat 1917 Virtalan ja siirsivät sen kylläkin vasta 1926 Pajakosken mäelle, jossa se rakennettiin Ns-taloksi ja paloi 1934.
Ainokaan ei tiedä missä Keskisen Salmi on sijainnut. Tiedätkö oliko vaarisi kalastaja siellä Tarjanteen rannalla tai jopa saaressa? Pohjaslahdella puhuttiin talon nimillä ja Sammaliston perällä on asunut Kuusisen Jussi, kalastaja. OLetko sellaista nimeä kuullut? Tämän vaan Ainon mieleen tuli. Kuusinenhan on saari Tarjanteessa.
Jjaa, mutta Kuusisessa asuikin Manun veli Juha s.1862 perheineen ja siitä saataisiin tuo Kuusisen Jussi. Ei siis olekaan Johannes, sinun pappasi!
Tässä Juhan perhe Kuusinen https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=617...
Yksi koulukaveri voisi Salmen torpasta tietää. Soittelen hänelle, mutta on nyt matkoilla.
Monet kiitokset Kirsti, mukava että Aino Myry tiesi Virtalan historian. En yhdistänyt sitä Juho Virtalaan, löysin perheen Wuorelasta tosiaankin, mutta sinähän tiedät heidät paremmin. Tuon etsimäni Virtalan paikansin tosiaan Vehkakosken sahan tuntumaan ja luin jostain tulipalosta. Siinä Vehkakosken lavan takana on tosiaankin Virtalanmäki ja luulisi nimen tulevan sen Ainon mainitseman Virtalan mukaan. Luulen että vaarini on asunut hetken Virtalassa, varmaan oli töissä sahalla.
Jos saat yhteyden koulukaveriisi joka saattaisi tietää jotain Keskisen Salmen torpasta, niin olisin hyvin hyvin kiitollinen jos jotain selviäisi. Sen on täytynyt olla jossain kirkonkylän seudulla, aika lähellä Keskistä. Kyllähän torpat kauempana sijaisivat mutta jossain siellä nurkilla. Pappani Johannes Salmi, joka on asunut hetken Virtalassa, ei itse asunut enää Salmen torpassa, vaan hänen isänsä Manu Salmi ent. Mikkola oli Salmen torppari vaimonsa Hilman kanssa. Manu kuoli 1936 ja ainakin perhe oli Salmen torpan henkikirjassa 1920. Siihen tietoni loppuvat. Vaarini oli siis jo lähetenyt pois torpasta muualle.
Laitan vielä toisenkin viestin. Luin uudelleen 5.10. lähettämäsi viestin. Mainitsit Tiuran ja Taipaleen yhteydet isoisääni. Hänen polkunsa ovat minulle tuttuja, asettuivat Tiuran jälkeen Peltomaan talon Mäenpään mäkitupaan, jossa perhe kasvoi ja jossa isovanhempani kuolivat, Janne-pappani 1970. Molemmat haudattu Pohjaslahden kirkkomaahan.
Jannen vanhempien elämänvaiheet Pohjaslahdella ovat selvillä (Sammalisto, Tervanen, Keskinen, Kangasjärven ja Rantalan järven seutu), vain tuo SALMI-torppa on minulle mysteeri. Sikäli tärkeä tieto koska sieltä pappani nimeen tulee Salmi, avioituessaan hän oli vielä Mikkola, joka nimi tulee Tervasen Mikkolan torpasta, jossa Jannen isä ja äiti olivat palkollisena. Salmen torppari Manu Mikkola vaihtoi nimensä Salmeksi kun hänestä tuli torppari.
Oma sukuni on siirtynyt Pohjaslahdelle (Kangasjärvi) 1805 Ruoveden kirkon lähettyviltä.
Sattuisikohan vanhin veljesi tai koulukaverisi tietämään jotain siitä Keskisen Salmen torpasta.
Tilakartat olisivat mielenkiintoisia. Niistä löytyisi paljon tietoa. Olen etsinyt niitä ja näyttävät olevan saatavissa mutta en nyt muista miten niitä on tilattava eli eivät ole suoraan avoimia asiakirjoja.
Salmi-nimisiä on Pohjaslahden rippikirjoissa aika monta sellaista jotka eivät ole sukuani. Se mainitsemasi paikka urheilukentän takana olisi luontevammin Isotalon maita. Vaikka en ole itse pohjaslahtelainen niin olen kolunnut niitä taloja kartalla sukututkimusta tehdessäni. Olen nyt suuren työni päässä, mennyt viisi vuotta ja kohta painokunnossa on neljä kirjaa Janne ja Emilia Salmen suvuista. Luulin tekeväni yhden kummastakin suvusta aloittaessani, mutta pakko oli jakaa kumpikin suku vielä kahteen osaan. Mielenkiintoinen mutta työtunteja vaatinut työ on johtanut minut moneen pohjaslahtelaiseen taloon, lisäksi lukuisiin ruovesiläisiin taloihin ja muihin pitäjiin. Kaiken lisäksi Ruovedellä sijaitsevan oman kesämökkijärvemme ympäristöstä, jopa mökkijärveltämme, on paljastunut Salmen verisukujuuria, jotka kulkeutuivat Pohjaslahdelle.
Kiitokset vielä ja terveisin
Pirjo
Hei taas, mahtavan urakan olet tehnyt suvun selvittämisessä..
Valitettavasti kukaan tutuistani ei osaa selvittää Salmen torpan sijaintia.
Tilasin eilen Kansallisarkiston Astia-palvelusta tämän https://www.finna.fi/Record/narc.VAKKA-281090.KA_VAKKA-995281.KA Pohjaslahden kyläkartan vuodelta 1918-29. En ole saanut vahvistusta, voidaanko se kopioida ja postittaa. Mutta haluan itsekin selvyyttä moneen torppaan 1900-luvun alusta. Mäkitalon 10 lasta levittäytyivät Mäkitalon torppiin asumaan kun perustivat perheen. Monet lunastettiin sitten tietenkin omiksi 20-luvulla. Monet on purettu ja paikalla kasvaa metsä. Silti haluaisin itsekin paikallistaa, missä kukin sukulaisistakin ovat asuneet. Katsotaan saanko postia! t. Kirsti
Mielenkiintoista tietää voidaanko kyläkartta kopioida ja postittaa. Joissain tapauksissahan joitain asiakirjoja pääsee katsomaan kirjaston kautta. Lähettävät sinne. Mikrofilmi??
Pappani lunasti omaksi Peltomaan Mäenpään (Mäkipää) jossain vaiheessa. Ilmoittelethan kun kuulet kyläkartan tilanteesta. Voisin sitten tilata itsekin sellaisen.
t. Pirjo
Hei, sain digitoidun Pohjaslahden kyläkartan v. 1939, mutta se ei vastaa tuon ajan talojen rajoja, vaan on vanhemmalta ajalta. Arkistonhoitaja huomasi, että kartat oli nimetty väärin. Kyläkartassa ei ole talojen ja torppien nimiä, joita itsekin kaipasin. Eli tämä yritys ei minulta onnistunut. Sen sijaan sain 1913 kotitaloni jakokartan ja pöytäkirjat, jotka olivat mielenkiintoiset.
Hei taas,joko teidän sukukirjanne on valmis? Kysyit Keskisen torppaa Salmi, Salmela muutettu Suntila. Kun puhuit Ristalahdesta se on hieman pidemmällä samalla puolen tietä Taivaljärven rannalla ja oli Mäkitalon torppa.
Jospa se on tämä Suntila, joka sijaitsee Kylätalolta Virtaille päin Virtaintien oikealla puolella rinteessä. Minun aikanani siinä asui Suntilan Elli poikineen.
Yhtäkkiä löydän tällaisen itseltäni varastoituna. En ole huomannut, että tosiaan tuollainen teksti rippikirjan sivulla.
Olen ottanut tällaisen kopion viimeisestä rippikirjasta 1910-20 Keskinen
63.jpg 1037 Pohjaslahden kylä, Nro 3 Keskinen, Liettyä, Ruokonen
64.jpg 1038 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Niemi, Mäkinen, Taival, Puoliväli, Niemi (Blåfield), Salmi
65.jpg 1039 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Blåfield, Haapanen, Keskinen, Lindell, Jokinen, Mononen
66.jpg 1040 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Rajala, Heino, Mäkinen, Forsgren
67.jpg 1041 Pohjaslahden kylä, Kanervisto, Nummelin, Lindell, Blåfjeld, Salmi
68.jpg 1042 Pohjaslahden kylä, Keskisen, kauppias Kaukoniemi, Lammi
69.jpg 1043 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Lindell, Kala
70.jpg 1044 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Torp. Kulma
71.jpg Pohjaslahden kylä Keskisen torp. Niemelä
72.jpg 1046 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Torp. Peltomäki, Jokinen
73.jpg 1047 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Torp./Tal. Puoliväli, Puoliväli
74.jpg 1048 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Torp. Salmi, Salmela muutettu Suntila
75.jpg 1049 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Torp. Rajala
76.jpg 1050 Pohjaslahden kylä, Keskisen, Palstatila Mäntylä, Johansson
Terv Kirsti Kujala
Hei pitkästä aikaa ja kiitokset mielenkiintoisesta viestistä. Elämässäni on ollut monenlaista kiirettä joten en ole edes Genissä käynyt. Tosin sukukirjaa olen kyllä kirjoitellut ja edistystä on. Kerroinko että teen peräti niitä neljä yhtäaikaa: Mäkipään Jannen ja Emilian sekä isän että äidin suvuista eli neljä eri sukuhaaraa.
Kävin heinäkuussa Pohjaslahdella, hautausmaalla, Vanhassa Wankassa syömässä ja Peltomaalla ja Mäkipäässä. Meillä oli pienimuotoinen sukutapaaminen pikkuserkkujen kanssa ja samalla kävimme Peltomaalla jossa isäntänä on Fanny-tätini poika Simo Salmi. Mäkipäässä vuosien muistot tulvivat mieleen ja mieli herkistyi. Simokaan ei tiennyt missä Salmen torppa olisi sijainnut.
Simo ajelutti minua Sammalistontiellä ja kävimme yhden pienen mökin pihassa. Simo kertoi että "joku" sen omistaja olisi sanonut häntä sukulaiseksi. Simo epäili sitä Salmen mökiksi, mutta kun näitä sukujuttuja on miettinyt useita vuosia niin luulen että sinä saattaisit olla oikeassa. Katselin karttaa ja se Sammalistontien mökki ei varmasti ole koskaan kuulunut Keskiseen vaan on kuulunut Tervaseen. Tervasen mäkituvasta esi-isäni perhe muutti Keskiseen ja lopulta talon torppaan Salmi. Luulen että Simon näyttämä mökki on kyllä esi-isieni asuinpaikka mutta tosiaankin entisen Tervasen mäkituvan paikka.
Salmi-nimisiä on muitakin Pohjaslahdella ja heitä taitaa olla Vehkakosken ja kirkonkylän välimaastossa. Katselen kohta mielenkiinnolla lähettämiäsi tietoja. Torppien nimethän vaihtuivat ja muuntautuivat. Muuten, esivanhempani ottivat nimen Salmi tuon torpan mukaan ja sitä ennen olivat Mikkola, joka mielestäni tulee Sammalistontien Mikkolan "torpasta" jossa olivat palkollisina.
Ja tuo Virtala on nyt selvä juttu. Pappanihan oli sahalla töissä ja todennäköisesti asui Virtalassa. Rakennuksen siirto ja lopulta palaminen on nyt selvä juttu. Tuo on aikaa josta ei ole saatavilla vielä kirkonkirjoja, siksi minua asia mietitytti.
terveisin Pirjo
Hei vielä, laitan vielä toisen viestin. Pystyisitköhän auttamaan vielä tälllaisessa asiassa. Tunnet Aino Myryn ja siksi toivoisin että voisit kysyä häneltä onko hänellä mitään tietoa TIURAN talon mäkituvista tai mäkituvasta. Kartassa Tiuran lähistöllä olevat pienet talot tiedän mutta tämä mäkitupa on nimetön eikä varmasti ole enää kartassa. Aika lähellä Tiuraa sen on täytynyt sijaita, yksi sukulaiseni epäisi että Hakalaan menevän tien lähettyvillä. Isovanhempani Johannes ja Emilia Salmi muuttivat Mäkipäähän Tiuran mäkituvasta jossa äitini on syntynyt ja muutama muukin lapsi. Aikajana ei mene tässä asiassa kauas historiaan vaan on vuodet 1909-1919.
t. Pirjo
Ja vielä kolmas viesti samana päivänä.
Tuhannet tuhannet kiitokset! Olen aivan varma nyt että Salmen torppa löytyi avullasi. Olen kyllä nuo rippikirjat, jotka ilmoitit, kolunnut läpi ja tallentanut itsellenikin mutta kun tiedän paikkakunnan nimiä kovin vähän.
Rippikirjassa 74.jpg 1048 on vävyn kohdalla nimi Salmela muutettu Suntilaksi. Juha Suntila on isoisoisäni Manu Salmen vävy, joten nyt selvisi ilmeisesti sekin arvoitus mitä Salmen torpan jatkolle on tapahtunut. Manun tytär ja vävy, Suntilat ovat asuttaneet sitä. Ihmettelinkin viimeisimmästä henkikirjasta että torpassa asuu aika paljon väkeä, vaikka tiedän siellä asuvan vain Manun ja nuorimman pojan. Tämäkin selvisi. Ristalahtikin on lähellä Salmen torppaa, ja siellähän isoisäni on myös asunut. Kiitokset.