Mitä kautta voisi saada lisätietoja 1900-luvun Suvannoista (Lavia, Riuttala)? Etsinnässä on esim. 1920-luvulla syntynyt Kalervo Suvanto (kuollut 1990-luvulla) ja hänen sukulaisensa. Myös kauemmaksi menevät tiedot kiinnostavat.
Saatan kysyä tyhmiä tai pyytää mahdottomia, sillä sukututkimus on minulle vielä uutta. Tästä syystä olen kiitollinen kaikesta avusta.
Ps. miten ihmeessä tämän ryhmän profiilien joukosta pystyy etsimään sukunimellä?
Kirkonkirjat 1920-luvulta ei vielä ole julkisia, koska ne ovat alle 100 vuotta vanhoja. Jos tietää missä henkilö on kuollut, voisi hautakivi löytyä hautausmaalta ja sieltä saisi tarkempia syntymäaikoja. Jos kyse on sukulaisesta voisi perunkirjasta löytyä virkatodistus, josta selviäisi lisätietoja mm. lapsista, polisosta. Jos ei tiedä vanhempien nimiä, voi tehdä kyselyn seurakuntaan selvittääkseen henkilön vanhemmat ja sisarukset, puolisot jne. Se voi toki kestää ja maksaakin jonkin verran, mutta sillä pääsisi jo alkuun. Jos vanhemmat ovat tiedossa niin he olisivat syntyneet jo ennen vuotta 1900 ja ne tiedot ovat jo julkisia ja rippikirjatkin löytyvät digitoituna SSHYn jäsenille.
Itse muistan Suvantoja Laviasta, mutta he kyllä asuivat Mustajoen kylässä, joka sijaitsee hieman Riuttalasta Kullaan suuntaan. Olisiko kyse samasta suvusta? Heidän hautakivensä kyllä löytynevät Lavian hautausmaalta. Jos kaipaat siinä suhteessa apuja niin voin käydä tarkistamassa.
98 vuotias appeni muisti Kalervon. Kotipaikka tosiaan tuossa Lavian Mustajoessa. Oli Kertun veli ja yksi veli muutti Helsinkiin, appi ei hänen nimeänsä muistanut. Kalervo pyysi appeani ja erästä toista kokoamaan aikoinaan mökkiä rantaan, mutta he eivät silloin ehtineet.
Kalervo haavottui sodassa ja oli sotainvalidi.
Katselin, että hänen naapurillansa on ihan julkinen puhelinnumero ja suku siinä asunut, niin voisi ehkä saada tietoa.
Appenikaan ei muistanut vanhempien nimiä, niin rippikirjoihin ei ihan heti pääse.