• Join - It's Free

Karen Jensdatter - Hvem er Karen Jensdatters forældre??

Started by Søren Kaae on Friday, January 7, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Det drejer sig om Jørgen Christensen Kjærulfs kone KAREN JENSDATTER. Jørgen Christensen Kjærulf blev født 1683, døbt 11. febr i Horsens sogn i Kær herred. I sit første ægteskab med Johanne Rasmusdatter bor han i Kællingbro i Ørum sogn. Hun dør i juni 1717, og sit 2. ægteskab indgik han i 1718, idet han d. 8. febr. 1718 blev trolovet og d. 12. juni i Horsens kirke blev gift med Karen Jensdatter (Horsens kb aol opsl 121a). De boede også i Ørum sogn, i Kællingbro. Denne Karen Jensdatter nævnes af Carl Klitgård i Kjærulfske studier s. 288 og hun er "vist datter af Jens Larsen i Grindsted i Hammer S.". Der er ikke argumenteret for dette.

Jeg har derfor ledt efter Karen og hendes forældre, og mener, at hendes forældre er Jens Thomsen (1644-1713) og Anne Andersdatter (1655-1722) i Lyngdrup i Horsens sogn.
Det bygger jeg på nedenstående:

Ørum kirkebog 1767 findes Karen Jensdatter af Kællingbro begravet d. 3. febr. 1767 81 år gammel, d.v.s født o. 1686.
Altså: Karen Jensdatter, født omkring 1686 - gift i HORSENS kirke i 1718 med Jørgen Christensen Kjærulf.

Hvis Carl Klitgård har ret i, at KJ er fra HAMMER sogn, bør der i kirkebogen kunne findes en Jens Larsen / Laursen i Hammer, som får en datter Karen omkring 1686. Det er der ikke. Der er en Jens Nielsen der får døbt en Karen d. 29. sept. 1686 (ingen moder nævnt, Horsens kb opsl 74a), men hende kan jeg ikke umiddelbart finde mere om. Jeg kan finde en publ abs. d. 11. okt. 1685 for Jens Nielsen og Karen Christensdatter, men har ikke endnu fundet mere på dem.

Men hvorfor skulle Karen Jensdatter, født i Hammer, gifte sig Horsens sogn? Det er jo nærmest en naturlov, at parrene bliver gift i konens sogn.

Hvis man kigger i Horsens kb i 1686, finder man d. 29. sept., en Karen (Jensdatter) nemlig: Horsens kb 1686, AOL Opslag 33a - den 29 sept. Jens Thomsens og Anne Andersdatters barn i LYNGDRUP døbt kaldet Karen. Faddere: Vel. Albert Bil??, Anders Laursen, Elsebeth Mum, Maren Laursd.

I Horsens sogn findes endnu en Karen Jensdatter der bliver døbt 10. juli 1687 (Jens Jensen og Anne Laursdatter 1643-1731), men d. 15. august 1690 begraves en Karen Jensdatter på 3 år (ingen nævnte forældre) - som formentlig er hende.

Karen Jensdatter i LYNGDRUPs forældre, ægteparret Jens Thomsen og Anne Andersdatter blev gift 8. juni 1673 og fik frem til 1698 9 børn (i kirkebogen): Sidsel, Thomas, Anders, Anne, Maren, KAREN, Sidsel, Else og Birgitte. Jeg har ikke gennemgået alle børnebørnenes dåb og faddere, men hos Karen Jensdatters og Jørgen Christensen Kjærulfs børn optræder i hvert fald hendes søstre Maren, Else og Birgitte som faddere og hos hendes søster Birgitte Jensdatter optræder såvel Karen Jensdatter som Jørgen Christensen som faddere ved barnedåb (hos børnene Maren, Horsens kb aol opsl 49a og Jens, Horsens kb aol opsl 45a) og hos hendes søster Maren (som vist blev gift Horsens kb 1710 opsl 120b: den 15 maj Laurits Thomsen og Maren Jensdatter i Lyngdrup trolovede, viede d. 26. okt.) optræder Jørgen Christensen og Karen Jensdatter som faddere i 1720 (Horsens kb 1720, opslag 47b - 29 dec. Laurits Thomsens og Maren Jensdtr af Kinderup b døbt Anders. Fad: Thomas Laursen, Jens Laursen af Grindsted, Jørgen Christensen, Karen Jensdatter af Kællingbro, Kirsten Thomsdtr).

Jørgen Christensen (Kjærulf) optræder allerede i 1708 som fadder for Karen Jensdatters ældre broder Anders's barn Niels - så familierne har relation til hinanden før JC og KJ bliver gift

Samlet set er jeg ikke i tvivl om, at den Karen Jensdatter, der i 1718 gifter sig med Jørgen Christensen er datter af Jens Thomsen og Anne Andersdatter i Østergård i Lyngdrup (de er yderligere beskrevet i Værnfeldt og Klitgårds artikel om Lyngdrup i Vendsysselske Årbøger 1957, hvor alle børnene dog ikke er med). Jeg regner med i løbet af et par dage at tilføje de manglende børn til Jens Thomsen og Anne Andersdatter.

med venlig hilsen
Søren Kaae

Create a free account or login to participate in this discussion