Johannes Henriksson Teina, 1799 - Ubekreftede gjetninger

Started by Rune Edgar Rasmussen on Monday, January 24, 2022
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Showing all 9 posts
1/24/2022 at 2:47 AM

At Henrik Lindbom skulle være far til Johannes Henriksson Teina stemmer ikke overens med at Issach Henriksson Teina skulle være hans bror, slik slektshistorien forteller. Henrik Lindboms sønn Isaac Oförsagd døde visstnok som baby, så med mindre man har funnet noen flere uekte barn så kan det jo ikke stemme.

Jeg skulle ønske man i større grad la inn kildehenvisninger her på Geni, for å underbygge sine påstander. Jeg synes det er litt problematisk at man legger inn gjetninger basert på overfladiske nettsøk m.m., må da være bedre å legge inn notater og diskusjoner om man mener man kan være på sporet av noe, heller enn å legge inn feil opphav?

Min simple mening er at det som legges ut på Geni bør være verifiserbart, og ikke bare gjetninger. Er etterhvert veldig mye skannede/fotograferte kirkebøker m.m. fritt tilgjengelig på nett, det tar ikke veldig lang tid å bekrefte eller avkrefte en person når man har en dato og et sted.

Kvalitet fremfor kvantitet og feil ...

Eks. https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv?Lan=Norrbottens+l%c3%a4n&...

Private User
1/24/2022 at 5:00 AM

Slik diskusjon som du i dag har startet har jeg ventet på veldig lenge. Jeg har ikke funnet ut hvor denne Johannes Henriksson Teina ble født. Derfor er det fint at du har tatt tak i denne letingen etter hvor han ble født. Jeg ser i profilen at du selv har foreslått at han kanskje er født ca 1798 i Pajala i Finland jeg der fant jeg ham ikke. Derfor har jeg antydet annet fødested, men jeg er ikke sikker på om det er korrekt. Det er nemlig jeg som har antydet det fødestedet som er innført i profilen. Etter en masse leting etter Johannes fødested ga jeg opp videre leting fordi det gikk utover andre granskinger.

Arnfred Nilsen

Private User
1/24/2022 at 5:02 AM

det ble noe tull i den ene setningen men det får stå sin prøve.

Private User
1/24/2022 at 5:04 AM

Du nevner slektshistorie om Johannes Teina. Kanskje du er villig til å fortelle om denne slektshistorien ?

Private User
1/24/2022 at 5:10 AM

Kolari i Finland var det du hadde antatt at han ble født. (Ikke Pajala). Vet du noe mer om dette ?

Private User
1/24/2022 at 5:28 AM

Jeg fant historien du sikter til og den er innskrevet i profilen Isach Hendriksen

Det er din ane.

Private User
1/24/2022 at 5:38 AM

Også denne Isaach Teina har jeg prøvd å lete etter i skriftlige kilder, men fant ikke noe. Og har lagt også denne profilen vekk og leter dessverre ikke lenger etter fødested. Det er blitt en masse slike uavklarte profiler som jeg ikke finner ut av.

Private User
1/24/2022 at 6:17 AM

De foreslåtte foreldrene som var innskrevet av meg for profilen Johannes Teina født ca 1798 og Isaach Teina født ca 1810 er nå fjernet fra dette treet fordi de antakelig ikke er korrekt. I tilfelle det i fremtiden blir funnet hvem foreldrene var skrives de inn i treet.

Som sagt har jeg tidligere lett etter foreldrene til disse men har ikke funnet de.

Jeg avslutter herved letingen i skriftlige kilder. Håper andre har hellet med seg og finner de.

1/26/2022 at 6:30 AM

Hei Arnfred, jeg har nok ikke foreslått hverken Kolari eller Pajala, det kommer vist fra de oppdateringer du har lagt inn tidligere og som jeg da har latt stå urørt all den tid jeg ikke har noe annet verifiserbart p.d.d. - samtidig som man vanskelig kan motbevise noe uten kildehenvisninger (blir ekstra tidkrevende).

Johannes vet vi ikke så mye om, annet enn at han skal være broren til Isaach, som jeg da har skrevet inn historien på. For Johannes her får vi bare håpe det dukker opp noen direkte etterkommere som kanskje vet mer, men i mellomtiden kan jeg godt ved anledning skrive inn historien slik den er kjent gjennom Isaach og norske kirkebøker.

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion