Tittel- og yrke-felt i en profil

Started by Arne Østensen on Monday, January 24, 2022
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 23 posts

I profilen til en person er det noe som heter tittel og yrke. Hva skal brukes i tittel og hva skal brukes som yrke? Er feks. en vannverksjef et yrke eller en tittel. Er fotograf et yrke eller tittel? Dette er vel områder som har forandret seg gjennom tidene. Er det noen som har en god forklaring på dette som vi kan bruke som standard her i Geni

Står veldig klart i prosjektet Introduksjon til Geni:

Tittel - ment for adelstitler og spesielle tilfeller, legg ikke yrke her, det har eget felt.

Herr, Fru, Frk, Professor, Rektor, Hertekirurg, Ortoped osv. er titler mens Lege, Arkitekt, Ingeniør, Snekker, Tannlege osv. er yrker.

YrkesTitler finnes liste hos NAV i fb med A melding. Tittel er Hotelldirektør, ingeniør, siv. Øk. Admiral, overLege, greve, baron, politimester, Kaptein,

Titel är väl en beteckning på : 1 yrke eller utbildning .
2: namn på bok film mm.
3: ord som används för att indikera en persons yrke, sociala position eller status.
4: huvudrubrik eller namn på skapat verk(bok, film etc.)

Jens Reinsnes var den første som svarte på spørsmålet og han svarte riktig. Altså der det står tittel rett over navnet skal en kun bruke adelstitler og event. til spesielle tilfelle. Bruk feltet "Yrke" til alt det andre dere ramser opp .

Noen har endret reglene. Det er ikke lenge siden det var tillatt med yrke men nå er veiledningen for hva som skal stå endret der yrke ikke er tillatt. Jeg mener de like gjerne kan fjerne feltet for å unngå all tvil og la alle bli likebehandlet. Jeg mener det er kvalmende at man må tilhøre samfunnets øverste klasser for å fylle ut feltet. Noe unorsk og diskriminerende vil jeg si. Jeg mener videre at om det ble endret og tillatt vil det være mer brukervennlig å umiddlebart se for ekemper at det står Murer X uten å måtte klikke seg inn for å få oppysningen. Dersom man mot slutten av 1800-tallet havnet i husmannssjiktet i samfunnet vil det være en større glede og en dypere respekt for meg å se at det står husmann i feltet enn greve. Ordningen nå er et hån i mot sliterne i de lavere samfunnslag. Fjern feltet eller tillat at alle får heder for hva de var.

Tack Steinar!!

Nå er jo både yrker og titler avgrenset av et tidsrom, så de utfyllende feltene der du kan føre fra og til datoer og sted bør helst brukes. (tidslinje og/eller Work).

Enkelt-feltet Occupation kan brukes til det yrket personen var mest kjent som, og det gjelder forøvrig også Tittel, men tittel bør begrenses til adelige titler og slikt, og helst ikke for mye for da blir det uleselig i tre-visning.

Enig med Alf Gerhard Gundersen, spesielle titler, en også prof.dr.med i den grad det bidrar til å forstå at hen ikke "bare" var lege.
Men jheg synes det er morsomt med yrkesbetegnelser.
I Eiker, der deler av min familie kommer fra er saugdreng/ fattiglem/ røyert yrker som prestene bruker i kirkeboka og som forteller litt av historien, hva de drev med - og for meg er det noe av det morsomste med slektsgranskningen.
Jeg synes slett ikke det er diskriminerende å bruke disse yrkesbetegnelsene. Det var jo en annen tid. Selv om jeg også har "fine" forfedre (hva skal jeg med dem nå?) står det stor respekt av de som jobbet både hardt og godt slik at de kunne ernære sine barn og være med på endringen av samfunnet i Norge.

Enig med Alf Gerhard Gundersen, spesielle titler, en også prof.dr.med i den grad det bidrar til å forstå at hen ikke "bare" var lege.
Men jheg synes det er morsomt med yrkesbetegnelser.
I Eiker, der deler av min familie kommer fra er saugdreng/ fattiglem/ røyert yrker som prestene bruker i kirkeboka og som forteller litt av historien, hva de drev med - og for meg er det noe av det morsomste med slektsgranskningen.
Jeg synes slett ikke det er diskriminerende å bruke disse yrkesbetegnelsene. Det var jo en annen tid. Selv om jeg også har "fine" forfedre (hva skal jeg med dem nå?) står det stor respekt av de som jobbet både hardt og godt slik at de kunne ernære sine barn og være med på endringen av samfunnet i Norge.

Desto bedre er det å se dem på tidslinjen.

Apropos adelstitler. Jeg antar at en greve eller andre med adelstitler at selve tittelen også tilhørte en yrkesgruppe. En greve var i utgangspunktet den rikeste mannen i mils omkrets som gjorde alt han kunne for å utnytte folk og karre til seg mer penger. Slott, skog, inn- og utmark, ansatte og forretninger måtte administreres så greven var vel ikke noe annet enn en administrativ direktør eller selvstendig nærningsdrivende så i den sammenheng er det vanskelig å forstå at greve kan få lov til å stå som tiitel siden det mest sannsynlig i de fleste tilfellene også var et yrke. Jeg spør meg hva galt en skomaker gjennom 50 års flittig slit har gjort galt for å ikke få tiitel/yrke foran sitt navn? Det med adelstitler lukter snobberi, klasseforskjell og nedverdigelse av andre mennesker! Jeg foreslåt at den der tittelgreien fjernes da den er lite relevant for Norge. vV får klare oss med å skrive det vi vil inne i profilen men gjerne foran navnet slik vi har tradisjoner for i Norge. Dette trenger bare å være synlig når profilen åpnes der det da kan stå tydelig foran navn Greve eller Skomaker NN.

SUFFIKS ? Hva brukes feltet til ?
For registrering av en persons navn har vi disse 5 rubrikkene :
1 Fornavn
2 Mellomnavn/Patronym
patronym - substantiv etternavn dannet av en fars fornavn og et ord for sønn eller datter (i Norge -son, -søn, -sønn, -datter, -dotter) jf. metronym.
3 Etternavn
4 Suffiks
En person heter Hans Nilssen (dvs. sønn til Nils) og han bor på gården Odberg.
Da tar en ofte navnet Hans Nilssen Odberg.
Da har jeg registrert det slik :
1 Fornavn : Hans
2 Mellomnavn/Patronym : Nilssen
3 Slekts-/etternavn : Odberg
4 Suffiks : Hva brukes dette feltet til ?
Jeg har tidligere blitt lurt litt av andre til å sette gårdsnavnet under 4 Suffiks og har fått beskjed om at det var feil. Derfor henger jeg meg på her nå for å få en endelig forklaring.
Så har vi jo rubrikken
5 Slekts-/etternavn v/fødsel : Nilssen Holm
Dersom Hans Nilssen ble født på gården Holm og faren da ble kalt Nils Jenssen Holm har jeg ført inn for sønnen Hans Nilssen i denne rubrikken : Nilssen Holm
Folk flytter jo også fra en går til en annen så da kan jo gårdsnavnet bli skiftet.
Dette lager jo lett kaos og er jo ikke enkelt å få registrert skikkelig.
I mitt eksempel har Hans Nilssen som voksen kjøpt gården Odberg og flyttet dit fra farens gård Holm.

Stort sett mulig å komme rundt dersom man legger inn en kommentar om vedkommende.
Jeg gidder ihvertfall ikke å forholde meg til et ferdig opplistet yrkestittel forslag som ikke passer likevel.

Suffiks er f.eks. junior, senior, eller som man bruker i USA, I, II, III (Hans Hansen, II).

Tittevesenet ble vel avskaffet i det vesentligste for 200 år siden her i landet, men ellers kan man legge inn "King, Queen, Sir, Dame o.s.v. i feltet. Yrkestittel tenker jeg er det samme som yrke, og intet yrke er for fint til å havne i yrkesfeltet. Hederstitler som vanligvis skrives etter navnet (typisk engelsk OBE eller CBE) bør settes i suffiks-feltet.

Det er i hvert fall slik jeg tenker. Merker at jeg blir litt lettere irritert når noen skriver yrkestittel i navnefeltet. Det er ikke sikkert at alle brukere forstår at Konditormester eller Murmester ikke er et fornavn. Når noen også skriver "Bestemor" i navnefeltet er det så jeg nesten gir opp hele geni.

Bruker suffix der kilden bruker det, og bruker også suffix for å markere tvillinger "(tvilling)" da det jo er arvelig og derfor er av interesse og til hjelp. Så at det manglet en tvilling i en generasjon og fant den til slutt blant dødfødte.

Hva med dem som legger til stedsnavn som suffiks. Er ikke dette galt i forhold til "reglene" på Geni ? Står forøvig bare at man kan bruke suffiks når det gjelder aldelsfamilier.
"Suffix-feltet: mulig å legge inn "til Østråt" osv for eldre adelsfamilier"

Kanskje burde det vært skrevet inn litt mer klart når suffiks eventuelt kan brukes og når det ikke skal brukes.

Reglene burde ha vært redigert ja, - spesielt den delen som oppfordrer til å fabrikkere fakta ved å føre gårdsnavn som etternavn og at patronym alltid skal inn i mellomnavns-feltet.

Det er bare en regel: Før det du har kilder på, og det gjelder også suffiks. Om det var to Hans Hansen i bygda, og den ene er omtalt som Hans Hansen, på Bakken, og den andre på Haugen så kan det være greit å føre det slikt. Noen ganger må man imidlertid bruke suffiks til å skille mellom to personer som risikerer å bli slått sammen.

Suffix bør kunne brukes, for å få fram hvilken slektstilhørighet man er av.
F.eks "av Lagmanns-ætta" eller "av Smør-ætta", det er ofte brukt i Sverige i slektgransking.
I Norge er det etter 1814 ikke tillatt med etablering av nye adelsslekter, men de som er fra adel før 1814, består. Men mange av disse ættene er etterhvert utdødd, uten livsarvinger.
I Europeiske land består disse slektene og titlene, og i Genealogien, kommer man ofte til Danmark, til Sverige, Holland, Tyskland, England etc, hvor slke titler består som de har gjort i hundrevis av år.
Vi må derfor ta standpunkt hvordan dette skal noteres i våre anetavler.
Dette vi da også hjelpe andre slektsgranskere, som er usikre på om de er på rett slekt i sitt arbeid med sitt slektstre.
Jeg vil da foreslå at vi i Suffix kan skrive (eksempel) "av Skarsholm Ætt", av Royal Pommersk Ætt", av Bengt Hafridsons Ætt" "of King Erling Skjalgsson"
Andre som vil uttale seg her??

Absolutt imot. Slikt hører evt hjemme frittstående, f.eks i en omtale.
Man bør også tenke på at for mye tekst gjør ting uleselig, f.eks i tre.visning.

Slike opplysninger må helt klart kunne legges inn som opplysning fortinnsvis med referanser.
Men å skrive noe annet i Suffix enn Jr. eller Sen. synes jeg ikke man skal.

Eg pleier å skrive normaliserte førenamn, patronym, bustad/slektsnamn og bustad/slektsnamn ved fødsel. Andre stader vedkommande har budd/andre skrivemåtar pleier eg å føre i "også kjent som". Eit slektstre er uansett ikkje ei kjeldetru attgjeving, i motsetnad til ein database over ei kyrkjebok, folketeljing eller anna kjelde der ein skal attgje det som står i originalkjelda ord for ord, teikn for teikn. Eit vesentleg poeng med eit verdenstre er at ein skal kunne søkje seg fram, og det blir vanskeleg dersom ein fører opp namn som Ole Olsen og lar vere å skrive namnet på garden der vedkommande budde/vart fødd.

Eg pleier elles å bruke suffiks-feltet til å markere skilje mellom sysken (evt. ektefeller) med same namn. Det pleier ikkje å ta lang tid før Geni lagar automatiske slektstre-treff på slike, og eg har sett litt for mange eksempel på at slike profilar er blitt slått saman i vanvare. I enkelte tilfelle har eg også brukt dette feltet til å få med informasjon frå gamle skifte som ikkje passar inn i etternamnsfeltet (f. eks. "værende i Mangers Gield"). Tanken er at dette vil vere nyttig for meg sjølv eller andre til å avdekke mogelege samanslåingskandidatar dersom same person skulle dukke opp att i ein annan samanheng.

Showing all 23 posts

Create a free account or login to participate in this discussion