Gedcom note

Started by Raija Kunnas on Wednesday, February 2, 2022
Problem with this page?

Participants:

Showing all 9 posts

Olen erään profiilin lisääjä ja ylläpitäjä. Myöhemmin on toinen henkilö tullut samaisen profiilin ylläpitäjäksi luomalla kaksosprofiilin. Nyt sain sähköpostia, jossa minua syytetään tietyn henkilön sähköpostin julkaisemisesta ko profiiliin lisätietoja kentässä. Kyseinen tieto näkyy lisätyn Gedcom Note -linkkinä ja siihen liittyy asiakirja, jossa on myös muita sähköpostiosoitteita. Muuten tuo asiakirja sisältää epämääräisiä syntymä- ja kuolintietoja, joista ei saa tolkkua.
Onko nyt niin, että minä profiilin ylläpitäjänä ja lisääjänä olen vastuussa siitä, mitä profiilin tiedoissa on? Onko minun tehtäväni poistaa ko linkit, jonka joku on lisännyt jotakin tarkoitusta varten? Linkin liittäjänä näkyy olevan - the Geni Team - miten selvitän henkilön tuon nimen taustalla?

Hei Raija,
Ei tunne tapausta. Kaksi hekilöä yhden tiedon ylläpitäjänä on helposti ongelmallista.
Vastaavassa tilanteessa en kuitenkaan pidä itseäni vastuullisena siitä jos joku muu laittaa minunkin vastuulla olevaan profiiliin jotain kyseenalaista tietoa. Ehkä kertoisin hänelle, että noin ei voi tehdä, ja kehottaisin ne tiedot poistamaan. Viime kädessä saattaisin poistaa ne itsekin, jos ovat selvästi hyvän tavan vastaisia... tai todistettavasti virheellisiä. Jos tietoja on paljon, niin kääntyisin kyllä GENIn ylläpitäjien puoleen.
/YT
Timo

Hei Raija,
pyytäisin Genin ylläpidolta profiilin yhdistämisen purkua mikäli tämä toinen ylläpitäjä ei korjaa virheellisiä tai sekavia tietoja. Sinänsä kaksi ylläpitäjää on ihan normaali juttu, ei välttämättä mitenkään hankala, kuten toinen vastaaja sanoo. Ylläpitäjälle voi yleensä lähettää viestin valitsemalla profiilin oikeasta laidasta Lähetå viesti ylläpitäjille.

Terveisin Ilona

1. En tunne tapausta enkä ota kantaa siihen, mitä tässä tapauksessa pidetään julkaisemisena ja ketä pidetään julkaisijana. Minusta noissa edellä olevissa vastauksissa on hyviä käytännön neuvoja.
2. Muuten olen sitä mieltä, että Genin parhaita puolia on profiilien yhteinen ylläpitäminen. Useammin kuin muutaman kerran se on pannut ylläpitäjät tarkistamaan, mihin (muuhun kuin esimerkiksi painettuun sukukirjaan) meiltä tai heiltä peräisin olevat profiiliin pannut tiedot perustuvat.
3. Siinäkin tapauksessa, että asia näyttää selvältä, olen pitänyt tapana, että ilmoitan toisen profiilin ylläpitäjille (erityisesti siinä tapauksessa että he eivät ole läheisiä yhteistyökumppaneitani) aikeistani yhdistää ylläpitämäni profiili heidän ylläpitämäänsä profiiliin. Se säästää yllätyksiltä ja jälkipuheilta.
Terv. LS

hei, kuten edellä. Itse en edes seuraa välttämättä tarkkaan ylläpitämiäni profiileja, jailman jonkun viestiä en tajuaisi että mitään on tapahtunut.

Kuka on The Geni Team? Eli sehän näkyy olleen tiedon laittaja. Tokihan jokainen voi korjata tietoja, joissa on virheitä, kunhan merkitsee luotettavan lähteen korjatulle tiedolle. Omikain lisäämiä profiileita on niin paljon, ettei niitä voi mitenkään seurata, eikä virheellistä lisäystä näin huomaa, ellei siitä joku illmoita.

Raija Kunnas
Laitatko tuon profiilin linkin minulle vaikka privaattiviestinä niin katson mistä tuossa on kyse!

Kaipa se s-posti näkyy, jos se on gedcon lähteessä ollut.

Asia on ratkaistu - gedcom inputin käyttäjä on luvannut poistaa lähdetietoihin lisäämänsä tarpeettomat yksityiset sähköpostiosoitteet.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja viestien lähettäjille!

Showing all 9 posts

Create a free account or login to participate in this discussion